Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017

155 σχόλια στη διαβούλευση της Υπουργικής Απόφασης για τις αλλαγές στο Γυμνάσιο και Λύκειο

Ο αριθμός των σχολίων θεωρείται αρκετά μικρός για τόσο σημαντικές διατάξεις που αγγίζουν τη “καρδιά” της λειτουργίας του Γυμνασίου και Λυκείου.
Δημοσίευση: 12/11/2017
Υπουργείο παιδείας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Μόνο   155 σχόλια δημοσιεύθηκαν, μέχρι σήμερα Κυριακή στις 7 το βράδυ,  στη δημόσια διαβούλευση επί της  Υπουργικής Απόφασης για τις αλλαγές στο Γυμνάσιο και Λύκειο, η οποία ξεκίνησε πρις τέσσερις ημέρες, στις 9 Νοεμβρίου και θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Πέμπτη, στις 3 το μεσημέρι.
Ο αριθμός των σχολίων θεωρείται αρκετά μικρός για  τόσο σημαντικές διατάξεις που αγγίζουν τη “καρδιά” της λειτουργίας του Γυμνασίου και Λυκείου.
Την “πρωτιά” σε σχόλια , με 19 στον αριθμό, έχει το  Άρθρο 31 – Παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα και ακολουθούν το άρθρο 3 “Υπηρεσιακά Βιβλία” με 14 σχόλια και το άρθρο 2 για τις διακοπές και αργίες με 13 σχόλια
Από τις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση,  “αλιεύσαμε” τις εξής προτάσεις:
ΩΡΙΑΙΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
1) Η ωριαία απομάκρυνση από το μάθημα πρέπει να γίνεται με πολύ μεγάλη φειδώ και ο διδάσκων να αιτιολογεί γραπτώς πλήρως την απόφαση του.
2) Οι ποινές πιστεύω πως πρέπει να έχουν μεγαλύτερη διαβάθμιση. Δηλαδή ο διευθυντής να έχει το δικαίωμα να επιβάλλει την ποινή της απομάκρυνσης μέχρι δύο ημέρες και ο σύλλογος καθηγητών έως και τρεις ημέρες και στην συνέχεια να ακολουθεί η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΜΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΔΥΟ ΗΜΕΡΕΣ ΑΠΟΒΟΛΗ
Ο Διευθυντής θα πρέπει να έχει δικαίωμα να επιβάλλει μέχρι δύο μέρες αποβολή σε μαθητή. Αυτό που κάνουμε είναι όταν γίνεται μια παράβαση που χρήζει διήμερης αποβολής –συνήθως αυτή γίνεται στα μέσα της ημέρας ή προς το τέλος της ημέρας – να επιβάλλουμε άμεσα την ποινή από την στιγμή που εκδηλώθηκε η παραβατική συμπεριφορά, που σημαίνει το υπόλοιπο της ημέρας και την επόμενη ημέρα. Η ποινή θα πρέπει να εφαρμόζεται άμεσα (όπως τουλάχιστον υποστηρίζεται από τους ειδικούς σε διάφορα σεμινάρια που γίνονται για παιδαγωγικά ζητήματα) και η επόμενη μέρα έχει την έννοια του να μείνει ο μαθητής μια μέρα στο σπίτι και να γίνει μια εκτενή συζήτηση με τους γονείς του. Στη συνέχεια έρχεται με τους γονείς του στο σχολείο. Τελικά αυτό που θα γίνει πρακτικά, είναι να αποβάλλονται οι μαθητές μόνο την επόμενη μέρα. Μέχρι τώρα ο Διευθυντής μπορούσε να δώσει μέχρι τρεις μέρες αποβολή, αλλά αυτό – τουλάχιστον στο σχολείο μας – ποτέ δεν εφαρμόστηκε, για περισσότερες από δύο μέρες αποβολή αποφάσιζε πάντα ο Σύλλογος των Διδασκόντων. Σωστό είναι κατά τη γνώμη μου να γίνει η μείωση από τρεις σε δύο. Επίσης ο ΣΔ θα πρέπει να έχει το δικαίωμα για επιβολή περισσότερων ημερών αποβολής πριν εφαρμοστεί το μέτρο της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος. Η αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος εφαρμόζεται πολύ σπάνια (στα 28 χρόνια υπηρεσίας μου δεν εφαρμόστηκε σε κανένα σχολείο που υπηρετούσα). Ανησυχώ μήπως αν το άρθρο παραμείνει ως έχει, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος θα εφαρμόζεται συχνά και ότι ο ΣΔ θα συνεδριάζει πολύ συχνά για να επιβάλει διήμερες αποβολές – με ότι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία του σχολείου.
 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΑΜΕΡΧΙΛ
Το δικαστήριο είναι η σχολική συνέλευση που ασχολείται με άτομα που παραβιάζουν τους κανονισμούς του σχολείου. Μερικές φορές πραγματοποιείται ξεχωριστή συνέλευση για το δικαστήριο, και άλλες η νομοθετική και η δικαστική συνέλευση συνδυάζονται στην ίδια. Αυτό αποφασίζεται από την ίδια τη συνέλευση.
Η εκδικαζόμενη «υπόθεση» αποτελείται από ένα πρόσωπο που εγκαλεί ένα άλλο, ή μια ομάδα προσώπων. Το πρόσωπο που εγείρει την υπόθεση παραθέτει το πρόβλημα, ο πρόεδρος ρωτάει τους κατηγορούμενους αν το έκαναν, και αν εκείνοι έχουν κάτι να πουν, καλεί και για τυχόν μάρτυρες. Αν ο κατηγορούμενος παραδεχθεί την παρανομία, ή υπάρχουν πειστικές καταθέσεις μαρτύρων, τότε ο πρόεδρος καλεί για προτάσεις. Αλλιώς, το βήμα ανοίγεται για συζήτηση.
Αν δεν υπάρχουν ξεκάθαρα στοιχεία για το ποιος είναι ένοχος (για παράδειγμα, στην περίπτωση μιας κλοπής χωρίς μάρτυρες), ορίζεται μια «επιτροπή διερεύνησης». Στην επιτροπή διερεύνησης δίνεται η εξουσία να ερευνήσει δωμάτια και αποθηκευτικούς χώρους άλλων, όπως και να υποβάλλει κόσμο σε ερωτήσεις. Η επιτροπή επαναφέρει την υπόθεση στην επόμενη συνέλευση αν έχει καταφέρει να αποκτήσει νέα στοιχεία. Σε μια κοινότητα τόσο μικρή όσο το Σάμερχιλ, λίγα γεγονότα περνούν εντελώς απαρατήρητα, και τα ζητήματα συνήθως επιλύονται γρήγορα.
Μόλις βεβαιωθεί ότι ένα πρόσωπο έχει παραβεί τους κανόνες, τότε η συνέλευση πρέπει να προτείνει και να ψηφίσει την έγκριση μιας ποινής. Για τους περισσότερους κανονισμούς του σχολείου υπάρχει μια «στάνταρ ποινή» που επισείει η παραβίασή τους, αντίστοιχα κατά κάποιον τρόπο με τις κατευθυντήριες γραμμές ενός δικαστή για τις ποινές που επιβάλλει, όμως μπορεί να προταθεί και διαφορετική ποινή. Οι ποινές μπορούν να περιλαμβάνουν από μια «ισχυρή προειδοποίηση» προερχόμενη από τον πρόεδρο, έως χρηματικό πρόστιμο ή «ποινή εργασίας», όπως το μάζεμα σκουπιδιών για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα ή κάποια άλλη εργασία προς όφελος του σχολείου. Στην περίπτωση της κλοπής, συνήθως θεωρείται αρκετό να επιστρέψει ο κλέφτης ό,τι εκλάπη.
Φυσικά αυτό θα έπρεπε να γίνει πιλοτικά σε κάποια ορισμένα σχολεία και αν έχει θετική ανταπόκριση στα σχολεία της Ελλάδας θα ήταν σοφρων να γίνει νόμος του κράτους γιατί αυτός ο θεσμός θα μπορούσε να προάγει το αίσθημα ευθύνης των παιδιών-μαθητών και μιας ωριμότητας.
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΝΑ ΚΑΛΕΙ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ
Μία σπουδαία καινοτομία που θα βελτίωνε δραματικά την ποιότητα υπηρεσιών του ελληνικού δημοσίου σχολείου θα ήταν η εξής:
1. Να δίνεται η ευχέρεια στη Διεύθυνση κάθε σχολικής μονάδας να καλεί μέσα από λίστα πιστοποιημένων επαγγελματιών υγείας της περιοχής ειδικούς που έναντι αμοιβής (μέσω επιταγής της ΤτΕ) θα αναλαμβάνουν να διερευνούν περιπτώσεις μαθητών που είτε παρεκκλίνουν ως προς την κοινωνική είτε ως προς τη μαθησιακή συμπεριφορά τους.
2. Αυτός, μετά από 2-3 συνεδρίες με τον μαθητή και τους γονείς του και εντός 15-20 ημερών είτε θα γνωματεύει για την περίπτωση και θα προτείνει τρόπους αντιμετώπισης είτε θα παραπέμπει τον μαθητή για περαιτέρω διερεύνηση.
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΜΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΩΡΙΑΙΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
Ο καθηγητής πρέπει να μπορεί να επιβάλλει και Ωριαία Απομάκρυνση, όπως στο υπάρχον θεσμικο πλαίσιο, όταν η παρατήρηση και επίπληξη σε μαθητή δεν έχουν αποτέλεσμα. Αλλιώς η τάξη θα γίνει «μπάχαλο».
ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΑΝΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ
Επειδή δεν παρέχονται υποδείγματα των νέων εντύπων θα ήθελα να επισημάνω ότι:
1. Θα πρέπει να καταργηθεί η αναγραφή των ονομάτων των γονέων στη γενική. Όλα τα ονόματα θα πρέπει να είναι γραμμένα στην ονομαστική με την εξής μορφή:
Ο/Η μαθητής/τρια με τα παρακάτων στοιχεία:
Όνομα… Επώνυμο… Όν. πατ. …., Όν. μητ. ….
για τους εξής λόγους:
α. Υπάρχει ήδη μεγάλος αριθμών αλλοδαπών μαθητών των οποίων τα ονόματα δεν αναγράφονται στη γενική.
β. Δημιουργείται ιδιαίτερος φόρτος εργασίας στο myscholl, γιατί θα πρέπει να ελέγχονται κάθε χρονιά εκατοντάδες ονόματα. Παρόλο που υπάρχει κάποια σχετική αυτοματοποίηση στο myschool για τη δημιουργία των ονομάτων στη γενική, δημιουργούνται πολλά λάθη, που μας αναγκάζει να ελέγξουμε όλα τα ονόματα ένα προς ένα.
γ. Ένας τίτλος Λυκείου (για παράδειγμα) με τα ονόματα των γονιών στη γενική, δημιουργεί προβλήματα μερικές φορές στη χρήση στο εξωτερικό, εφόσον η γενική Αθανασίου δεν αναγωρίζεται ως ίδια με το Αθανάσιος. (Το επισημαίνω από σχετική προσωπική εμπειρία.)
2. Θα πρέπει να οριστεί ρητά και κατηγορηματικά ότι στα ελληνικά σχολεία (και στο myschool) τα ονόματα των μαθητών/τριών γράφονται μόνο στα Ελληνικά. Υπάρχουν πολλές εγγραφές στο my school με ελληνικά και λατινικά στοιχεία.
ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ
Καλό θα ήταν να υπάρξει άρθρο αντίστοιχο του άρθρου 12 του ΠΔ 79/2017 (Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολειών), το οποίο να αφορά στις εφημερίες.
Η μέχρι σήμερα υφιστάμενη νομοθεσία για την Α/θμια και τη Β/θμια εκπαίδευση επί των εφημεριών, έρχεται σε πλήρη αντίθεση: ενώ στο άρθρο 12, παρ. 4 του ΠΔ 79/2017 ρητά αναφέρεται ότι: «Η εφημερία δεν ανήκει στις υποχρεωτικές εξωδιδακτικές υπηρεσίες που προβλέπονται στην παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) και από την υποχρέωση άσκησής της απαλλάσσονται μόνο ο Διευθυντής καθώς και ο Υποδιευθυντής…», αντίθετα, στη Β/θμια ισχύει ότι: «…οι μητέρες καθηγήτριες με παιδιά κάτω των δύο ετών δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση ενημέρωσης των γονιών για την πρόοδο των μαθητών τους ούτε από την παράδοση βαθμολογίας. Τούτο διότι οι εργασίες αυτές, δεν είναι δυνατόν να ξεχωριστούν από το καθαρά διδακτικό τους έργο. Αντίθετα απαλλάσσονται από τις εφημερίες και από την υποχρέωση συμμετοχής στους ημερήσιους περιπάτους. (Δ2/25027/16-12-1985 εγκύκλιος ΥΠ.Ε.Π.Θ)».
ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ
Το νομικό κείμενο που προωθείται για ψήφιση είναι υπουργική απόφαση. Πώς θα καταργηθούν οι δικαιολογημένες απουσίες όταν αυτές θεσπίστηκαν με Προεδρικό Διάταγμα (104/1979); Μήπως θα πρέπει και αυτό να πάρει τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος
ΑΠΟΥΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Θα ήταν καλό η Διεύθυνση του σχολείου (αιτιολογημένα) να έχει την ευχέρεια να δικαιολογεί απουσίες μαθητών/τριων πέρα των ορίων (η να αυξηθούν τα όρια).
Υπάρχουν μαθητές/τριες οι οποίοι/ες χρήζουν ανάγκης – όπως παιδιά που δουλεύουν περιστασιακά σε αγροτικές δουλείες, για να συνεισφέρουν στο οικογενειακό εισόδημα – αλλά και άλλες περιπτώσεις όπως αθλητές ή για λόγους οικογενειακούς, υγείας, παιδιά που μένουν μακρυά από το σχολείο και επιστρέφουν πολύ αργά σπίτι κλπ.
Να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία σε αυτό το ζήτημα, να μπορεί η Διεύθυνση σε συνεργασία με τους υπευθύνους τμημάτων να αξιολογεί τα περιστατικά,….. γιατί κάθε περίπτωση είναι διαφορετική.
ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΥΣΙΕΣ
Να καταργηθούν οι απουσίες από την τρίτη γυμνασίου και σε όλο το λύκειο.Δεν είναι το σχολείο κρατητήριο. Όσοι θέλουν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα να το κάνουν με την θέλησή τους, διαφορετικά ας μην το παρακολουθούν. Δεν μπορεί να υπάρχει λογική καταναγκασμού στο σχολείο. Στην περίοδο των εξετάσεων αλλά και πιο πριν ο κάθε καθηγητής θα εξετάζει ελεύθερα τον κάθε μαθητή, είτε προφορικά είτε γραπτά. Μαθητές με χαμηλή επίδοση να παραπέμπονται σε επιτροπή καθηγητών, προς τελική εξέταση, ώστε ο διδάσκων καθηγητής να αποφεύγει τυχόν προπηλακισμό από την πλευρά των μαθητών.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Χρειαζόμαστε λύσεις στα προβλήματα οικονομικής διαχείρισης σχολικών μονάδων, εργαστηριακών κέντρων, καθώς και την συνεργασία αυτών με τις αρμόδιες σχολικές επιτροπές.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να σχεδιάσει το υπουργείο λογισμικό κοινό (My school ίσως;) ώστε να δίνεται δυνατότητα διαχείρισης οικονομικών με κοινό τρόπο σε όλα τα σχολεία αλλά κυρίως στα Ε.Κ.
β)Δυσκολίες καταγραφής τήρησης αρχείων εξοπλισμού/αγορών κ.λ.π (κυρίως σε Ε.Κ)
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να δοθεί κοινό λογισμικό τήρησης αρχείου εξοπλισμού συνδεδεμένο με την λειτουργία των Ε.Κ (αγορές,τιμολόγια,απογραφές ανά τομέα, ανά εργαστήριο, παράδοση – παραλαβή κ.λ.π).
γ) Παραβατικές συμπεριφορές με ζημιές σε υποδομές στα μη περιφραγμένα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα (γκράφιτι, σπασίματα κ.λ.π)
ΠΡΟΤΑΣΗ: Η ανάγκη ύπαρξης φύλακα σε ολοήμερη απασχόληση είναι σημαντική για την ασφάλεια κτιρίων και εξοπλισμών (η αποκατάσταση κοστίζει πολλές
φορές περισσότερο).
δ) Εργασιακή σύνδεση ειδικοτήτων με την αγορά.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Συνέχιση και βελτίωση της ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ. Παράλληλα βελτίωση όρων συνεργασίας Περιφερειών με Ε.Κ σχετικά με τις διαδικασίες αδειοδότησης διάφορων ειδικοτήτων.
ε) Οι σχολικές επιτροπές δεν έχουν ξεκάθαρες αρμοδιότητες.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να έχουν την ευελιξία συνεργασίας με άλλους φορείς για την χρήση χώρων και εργαστηρίων σχολικών μονάδων με αντίστοιχα οικονομικά έσοδα. Να μειωθεί η εξάρτηση από Δημοτική Επιτροπή και Δημοτικό Συμβούλιο.
στ) Κυλικεία.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Να αποσαφηνιστεί η διάθεση των εσόδων από την εκμετάλλευση κυλικείων. Πρέπει τα έσοδα να χρησιμοποιούνται από την/τις σχολικές μονάδες που έχουν το κυλικείο και όχι από την σχολική επιτροπή για όλα τα σχολεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: