Κομισιόν : Στην επόμενη 10ετία τα παιδιά ηλικίας 5 ετών θα μειωθούν κατά 27 %.
Κατά την ίδια περίοδο, το ποσοστό των μαθητών ηλικίας 7-14 ετών θα μειωθεί κατά ποσοστό άνω του 17 %
Δημοσίευση: 15/11/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Εντός των επόμενων 10 ετών, ο αριθμός των παιδιών ηλικίας 5 ετών (ηλικία έναρξης της υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης) αναμένεται να μειωθεί κατά 27 %.
Την επισήμανση αυτή κάνει η Κομισιόν στην έκθεσή της για το 2017 και υπογραμμίζει τα εξής:
1. Έως το 2050 ο πληθυσμός της Ελλάδας αναμένεται να έχει μειωθεί κατά 14,5 % σε σύγκριση με σήμερα.
2. Η διάμεση ηλικία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί από 43,4 σε 52,8 έτη, δηλαδή κατά 5 έτη μεγαλύτερη από τον προβλεπόμενο μέσο όρο της ΕΕ10 (VID 2016).
3. Εντός των επόμενων 10 ετών, ο αριθμός των παιδιών ηλικίας 5 ετών (ηλικία έναρξης της υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης) αναμένεται να μειωθεί κατά 27 %.11 Κατά την ίδια περίοδο, το ποσοστό των μαθητών ηλικίας 7-14 ετών θα μειωθεί κατά ποσοστό άνω του 17 %.
4. Παρότι έως το 2027 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ελαφρώς ο αριθμός των ατόμων που ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και ενδεχομένως εισέρχονται στην ΕΕΚ, στη μεταδευτεροβάθμια ή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ηλικιακή ομάδα 15-19 ετών), σε ορίζοντα 20 ετών προβλέπεται ότι ο αριθμός αυτός θα μειωθεί κατά 23 % σε σύγκριση με το 2017.
5. Οι προβλέψεις αυτές αναδεικνύουν τόσο τις προκλήσεις όσο και τις ευκαιρίες για εξορθολογισμό σε διάφορα επίπεδα και για προσαρμογή στη μεταβαλλόμενη σύνθεση της κοινωνίας, μεταξύ άλλων μέσω της παροχής ευκαιριών διά βίου μάθησης.
Τα ιδιωτικά νοικοκυριά επωμίζονται μεγάλο μέρος του κόστους της εκπαίδευσης
1. Σύμφωνα με εθνικά στοιχεία, το χαμηλό επίπεδο δημόσιων δαπανών αντισταθμίζεται εν μέρει από το αυξημένο επίπεδο ιδιωτικών δαπανών, το οποίο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έφτασε σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τις δημόσιες δαπάνες σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις9 (ΚΑΝΕΠ 2017).
2. Το γεγονός αυτό εγείρει ζητήματα ισότιμης μεταχείρισης, ιδίως σε σχέση με τις δαπάνες που διοχετεύονται στην παραπαιδεία, της οποίας το ποσοστό επί των ιδιωτικών δαπανών για την εκπαίδευση υπερέβη το 40 % το 2014 (ΚΑΝΕΠ 2017).
3. Τον Φεβρουάριο του 2017 συγκροτήθηκε διακομματική επιτροπή για τη μελέτη των οικονομικών της εκπαίδευσης προκειμένου να αξιολογήσει το πραγματικό χρηματοοικονομικό κόστος του εκπαιδευτικού συστήματος από την προσχολική αγωγή έως το πανεπιστήμιο και να προσδιορίσει τομείς προς βελτίωση, συμπεριλαμβανομένου του κόστους των πιθανών αλλαγών.
Τα επίπεδα απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων έχουν αυξηθεί αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλά
1. Στο πλαίσιο της διαρκούς οικονομικής κρίσης, η συνολική ανεργία εξακολουθεί να είναι η υψηλότερη στην ΕΕ με ποσοστό 23,6 % το 2016, η δε ανεργία των νέων (ηλικίας 15-24 ετών) ανέρχεται σε 47,3 %.
2. Παρότι σημείωσε αύξηση σε σύγκριση με το 2015, το ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση (ISCED 5-8) το 2016 ήταν το χαμηλότερο στην ΕΕ-28, καθώς ανήλθε σε 55 %, και υπολειπόταν μακράν του μέσου όρου της ΕΕ (82,2 %).
3. Παρόμοια τάση παρατηρείται και όσον αφορά τους αποφοίτους ανώτερης δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ISCED 3-4): το ποσοστό απασχόλησής τους αυξήθηκε ελαφρώς στο 37,8 %, αλλά παραμένει μακράν το χαμηλότερο στην ΕΕ.
4. Όσον αφορά το ποσοστό των νέων (ηλικίας 15-29 ετών) εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης, το οποίο ανήλθε σε 22,2 % το 2016, ήταν το δεύτερο υψηλότερο μετά τη Βουλγαρία.
Το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να αντιμετωπίζει δυσκολίες λόγω του χαμηλού επιπέδου δημόσιας χρηματοδότησης
1. Οι κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση ανήλθαν στο 4,3 % του ΑΕΠ το 2015, δηλαδή μειώθηκαν από 4,4 % το 2014 και 4,6 % το 2013, και υπολείπονταν του μέσου όρου της ΕΕ (4,9 %).
2. Έντονη μείωση είναι επίσης αισθητή στο ποσοστό των εκπαιδευτικών δαπανών σε σχέση με τις συνολικές κρατικές δαπάνες που κινήθηκαν από 8,7 % το 2014 σε 7,8 % το 2015, το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου