Αναδημοσίευση από: Α Σύλλογος Αθηνών ΠΕ
Διδασκαλίες για την Πρωτομαγιά και την εργασία
Διδακτικές πρωτοβουλιών για την εργασία και τους εργαζόμενους
Διδακτικό υλικό για την εργασία και το εργατικό κίνημα στην ιστοσελίδα του Συλλόγου
Συναδέλφισσες – συνάδελφοι
Η αξία της εργασίας, ο κοινωνικός χαρακτήρας της,
οι δυσκολίες και οι αντιξοότητες, η χαρά της δημιουργίας αλλά και η
αλλοτρίωση του εργαζόμενου ανθρώπου, οι αγωνίες, οι καημοί, οι πόθοι και
οι ελπίδες του, αλλά και οι συλλογικοί του αγώνες, αποτελούν το θέμα
αυτής της πρωτοβουλίας. Έχουμε από καιρό επισημάνει, ότι στα πλαίσια της
μεταμοντέρνας ανάγνωσης της πραγματικότητας, η εικόνα του εργαζόμενου
ανθρώπου εξορίστηκε από τα νέα σχολικά βιβλία.
Είναι όμως καθήκον και υποχρέωση του μαχόμενου
δάσκαλου, να φωτίσει μέσα στη σχολική τάξη τους πραγματικούς δημιουργούς
του κοινωνικού πλούτου :
- λογοτεχνικά κείμενα και ποιήματα
- διηγήματα και αποσπάσματα από τα παλιά σχολικά βιβλία
- πληροφορίες για την πρωτομαγιά των εργατών αλλά και την πρωτομαγιά των λουλουδιών
- Βίντεο και τραγούδια
δημοσιεύονται με σκοπό να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια: Να συμβάλλουν στη γνωριμία των παιδιών με αυτό τον «ανεπιθύμητο» άγνωστο που λέγεται εργαζόμενος.
Προτείνουμε τις επόμενες ημέρες να αφιερώσουμε τις ώρες του γλωσσικού μαθήματος στην Πρωτομαγιά. Να
συζητήσουμε με τα παιδιά και να τους εξηγήσουμε γιατί την επόμενη ημέρα
τα σχολεία είναι κλειστά. Υπενθυμίζουμε ότι έχουμε το δικαίωμα να
επιλέγουμε λογοτεχνικά κείμενα εκτός των σχολικών βιβλίων.
Καλούμε τους συναδέλφους, τους Συλλόγους
διδασκόντων, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε., το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., να
συμβάλουν σε αυτή την προσπάθεια.
Είναι βέβαια αυτονόητο, ότι το υλικό που παραθέτουμε μπορεί να αξιοποιηθεί όποια στιγμή κρίνει καταλληλότερη κάθε συνάδελφος
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το αφιέρωμα εμπλουτίζεται, διορθώνεται και ανανεώνεται, όποτε βρίσκουμε κάτι καινούριο να προσθέσουμε, με καινούριο υλικό (το οποίο θα μπαίνει στις επί μέρους ενότητες).
Γι” αυτόν τον λόγο, παρακαλούμε όσους αναδημοσιεύουν υλικό από εδώ, να μην το αντιγράφουν απλώς, αλλά να βάζουν και ενεργό υπερσύνδεσμο προς την σελίδα αυτή, προκειμένου οι χρήστες να μένουν ενήμεροι για τις αλλαγές.
Διδακτικό υλικό για την εργασία και το εργατικό κίνημα στην ιστοσελίδα του Συλλόγου
Μπορείτε να κατεβάσετε τα παρακάτω αρχεία :
Για τις μικρότερες τάξεις
Οι δύο πρώτοι μύθοι μπορούν να αξιοποιηθούν στις
μικρές τάξεις. Σήμερα, λόγω κρίσης και ανεργίας, τα παιδιά αναγνωρίζουν
την αξία της εργασίας, δηλαδή την αξία του μισθού. Συνεπώς η ανάγκη
διδασκαλίας των συγκεκριμένων μύθων είναι περιορισμένη, αλλά όχι
ανύπαρκτη, αφού η εργασία μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από τον μισθό.
Α. Δύο εκδοχές γραπτής αφήγησης για τον τζίτζικα και τον μέρμηγκα, του Αισώπου :
& μία εκδοχή animation www.youtube.com/watch?v=mjEx-nAPhyQ
από τη Disney.
από τη Disney.
Αν και φέρει βαρύ ηθικολογικό φορτίο, ο συγκεκριμένος μύθος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στις μικρές τάξεις.
Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Δίνουμε στα παιδιά το μύθο χωρίς το τέλος και τους ζητάμε να το φανταστούν εκείνα.
Στη συνέχεια συζητάμε τις διάφορες εκδοχές.
Όσοι-ες δοκίμασαν αυτή τη δραστηριότητα στην τρίτη δημοτικού
κινητοποίησαν τα παιδιά και είχαν ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Β. Ο παρακάτω μύθος είναι και πάλι του
Αισώπου και έχει τίτλο «Ο γεωργός και τα παιδιά του». Έχει το ίδιο νόημα
και τα ίδια προβλήματα με τον προηγούμενο, αλλά πρόσφερεται για
διαφορετικές δραστηριότητες, πχ. ανάπτυξη του σε μορφή παραμυθιού.
Τη συγκεκριμένη μετάφραση την αντλήσαμε από το agiasma.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=1833.
Κυκλοφορεί και από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος με τίτλο «ο κρυμμένος θησαυρός» και σε ποιητική μορφή.
Ένας γεωργός ετοιμοθάνατος, θέλοντας να
γίνουν και τα παιδιά του άξιοι γεωργοί, τα κάλεσε κοντά του και τους
είπε: «..παιδιά μου, σ΄ ένα από τα αμπέλια μου έχω κρυμμένο θησαυρό».
Έτσι, όταν πέθανε, τα παιδιά του πήραν υνιά και δικέλλες κι έσκαψαν βαθιά όλα τους τα χωράφια.
Και φυσικά θησαυρό δεν βρήκαν, όμως….τα αμπέλια τους έδωσαν πολλαπλάσια σοδειά.
Ο μύθος αυτός δηλώνει ότι ο μόχθος είναι θησαυρός για τους ανθρώπους.
Έτσι, όταν πέθανε, τα παιδιά του πήραν υνιά και δικέλλες κι έσκαψαν βαθιά όλα τους τα χωράφια.
Και φυσικά θησαυρό δεν βρήκαν, όμως….τα αμπέλια τους έδωσαν πολλαπλάσια σοδειά.
Ο μύθος αυτός δηλώνει ότι ο μόχθος είναι θησαυρός για τους ανθρώπους.
Γ. Ο τελευταίος μύθος αναφέρεται από
τον de Ste Croix στο «Ο ταξικός αγώνας στον αρχαίο ελληνικό κόσμο»
(εκδόσεις Κέδρος). Δυστυχώς δεν έχουμε διαθέσιμο το βιβλίο και τον
καταγράφουμε όπως τον θυμόμαστε. Ο μύθος καταγράφεται από τον συγγραφέα
ως ο μοναδικός γνωστός μύθος της αρχαιότητας που αντιμετωπίζει κριτικά
και ριζοσπαστικά τη σχέση αφέντη / δούλου.
Νομίζουμε ότι μπορεί να αξιοποιηθεί από την τρίτη τάξη και μετά. Ο στόχος είναι προφανής.
«Ένας χωρικός ταξίδευε με τον γάιδαρό του
στο δάσος. Σε όλο το ταξίδι, όπως πάντα, συμπεριφέρονταν σκληρά και
άδικα στο τετράποδο. Σε κάποια στιγμή είδε από μακριά ληστές να
πλησιάζουν. Ζήτησε τότε από το ζωντανό να επιταχύνει το βήμα του, για να
γλιτώσουν τη ληστεία. Ο γάιδαρος τότε γύρισε και του απάντησε πως ο
ίδιος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την αλλαγή αφέντη και συνέχισε στον
ίδιο ρυθμό.»
Σχέδιο διδασκαλίας που μας έστειλαν συνάδελφοι από το ΠΤΔΕ- ΑΠΘ
Παρουσιάζουμε εδώ αποσπάσματα από σχέδιο
διδασκαλίας που ετοιμάζουν συνάδελφοι από το ΠΤΔΕ-ΑΠΘ για τη Δευτέρα 30
Απρίλη και την Πρωτομαγιά με θέμα την οικονομική κρίση του σήμερα και
του 1929 στην Αμερική. Χρησιμοποιούν το φετινό ημερολόγιο του Δικτύου
υποστήριξης Προσφύγων και μεταναστών που έχει ένα εξαιρετικό αφιέρωμα
στην κρίση του 1929, το κείμενο του παλιού βιβλίου γλώσσας της Ε΄τάξης
για τον μπαρμπα-Τζίμη καθώς και άρθρα για την ανεργία σήμερα.
Ευχαριστούμε τους συναδέλφους που μας έστειλαν το υλικό τους.
Η 1η ομάδα αναλαμβάνει το ρόλο των δημοσιογράφων
οι οποίοι πρέπει να παράγουν ένα γραπτό κείμενο με θέμα την κρίση την
οποία βιώνει η Ελλάδα σήμερα με συγκριτικά στοιχεία και αναφορές και
στην κατάσταση της Αμερικής του 1929. Οι υπόλοιπες ομάδες είναι οι
διαδηλωτές-εργαζόμενοι οι οποίοι παίρνουν διάφορα είδη κειμένων και μέσα
από τα εκάστοτε κείμενα καλούνται να βγάλουν πλακάτ, πανό ακόμα και
αφίσα για να εκφραστούν.
1η ομάδα: 2 κείμενα με στίχους από τραγούδια (τα
τραγούδια είναι αγγλικά ωστόσο δίνεται και η μετάφραση) εκ των οποίων
ακούμε το ένα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
2η κ 3η ομάδα: κείμενο από παλιό βιβλίο Γλώσσας
για τον μπαρμπα-Τζίμη μαζί με διασκευασμένες μαρτυρίες ανθρώπων που
δούλευαν σε Έλληνες εργοδότες και αφήγηση ελληνοαμερικανίδας για την
οικονομική κρίση
3η ομάδα: εικόνες με πλακάτ από ανθρώπους που διαδηλώνουν, οι οποίες προέρχονται από ένα μικρό ημερολόγιο.
4η ομάδα (δημοσιογράφοι): κείμενα ανεργίας για σήμερα. Ίσως σχολιάζουμε και τα γραφήματα.
Τα άρθρα για την ανεργία σήμερα είναι στις εξής διευθύνσεις:
Μας ενδιαφέρει μέσα στα άρθρα να φανεί λίγο και η
γλώσσα που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι. Θα δώσουμε το πολύ 3 τέτοια
σύγχρονα άρθρα. Έτσι κι αλλιώς δεν μας ενδιαφέρουν τα μαθηματικά και τα
ποσοστά.
Επίσης, να προσθέσουμε ότι στην ώρα των τεχνικών
θα μπορούσε να δοθεί και ένα κατευθυντικό κείμενο με την ιστορική
διάσταση της εργατικής πρωτομαγιάς.
Θα μπορούσε να είναι αυτό: www.gsee.gr/left_menu_files/left_m_p.php?p_id=19&men_pos=3
ή αυτό:
Υλικό για το σχέδιο διδασκαλίας
brother can you spare a dime (εργατικό τραγούδι)
which side are you on (εργατικό τραγούδι)
Ήταν η Ύφεση που τα άλλαξε όλα (αφήγηση)
Ντενεκεδούπολη στο Κουρδιστάν (από τη σειρά της Ντενεκεδούπολης της Ευγενίας Φακίνου – διασκευασμένο από την Ελένη Ξεφτέρη για θεατρική παράσταση)
Ενδιαφέρον είναι για τις μικρές τάξεις (Α΄, Β΄)
και το βιβλίο της Φακίνου από την Ντενεκεδούπολη «Ο κύριος Ουλτραμέρ»
για να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της κρίσης αλλά και την
αλληλεγγύη.
Πρόσθετες δραστηριότητες
Μια ιστοσελίδα συναδέλφου με χρήσιμο υλικό για την πρωτομαγιά
Η ταινία «Το αλάτι της γης», ολόκληρη στο διαδίκτυο
Η ταινία αποκαλύπτει τις άθλιες συνθήκες εργασίας
και ζωής της μεξικανο-αμερικανικής κοινότητας και την σκληρή
εκμετάλλευση των κατοίκων από τους λευκούς (Άγγλο-Αμερικάνους, όπως
αποκαλούνται) βιομήχανους.
Κάποτε η γη ανήκε στην κοινότητα. Η Εταιρεία Ψευδαργύρου, όμως, ήρθε ξαφνικά, ανέλαβε την εκμετάλλευσή της κι άφησε στους κατοίκους την «επιλογή» ή να φύγουν ή να δεχτούν να εργαστούν με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς και άθλιες συνθήκες.
Αναγκάζονται να ζουν σε σπίτια που ανήκουν στη διεύθυνση, να ψωνίζουν σε καταστήματα που ανήκουν στη διεύθυνση.
Οι συνθήκες ασφαλείας για τους εργάτες είναι ανύπαρκτες. Ενώ στους λευκούς επιτρέπεται να δουλεύουν σε ζευγάρια, οι Μεξικανοί αναγκάζονται να διεκπεραιώνουν τις πιο επικίνδυνες εργασίες μόνοι, κι όταν διαμαρτύρονται, η διεύθυνση τους απειλεί με απολύσεις.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα η αστυνομία συνωμοτεί με τους ιδιοκτήτες του ορυχείου για να σπάσει η απεργία…
Κάποτε η γη ανήκε στην κοινότητα. Η Εταιρεία Ψευδαργύρου, όμως, ήρθε ξαφνικά, ανέλαβε την εκμετάλλευσή της κι άφησε στους κατοίκους την «επιλογή» ή να φύγουν ή να δεχτούν να εργαστούν με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς και άθλιες συνθήκες.
Αναγκάζονται να ζουν σε σπίτια που ανήκουν στη διεύθυνση, να ψωνίζουν σε καταστήματα που ανήκουν στη διεύθυνση.
Οι συνθήκες ασφαλείας για τους εργάτες είναι ανύπαρκτες. Ενώ στους λευκούς επιτρέπεται να δουλεύουν σε ζευγάρια, οι Μεξικανοί αναγκάζονται να διεκπεραιώνουν τις πιο επικίνδυνες εργασίες μόνοι, κι όταν διαμαρτύρονται, η διεύθυνση τους απειλεί με απολύσεις.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα η αστυνομία συνωμοτεί με τους ιδιοκτήτες του ορυχείου για να σπάσει η απεργία…
Ντοκιμαντέρ για τον Μάη του 1936
Ένα ντοκιμαντέρ από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ:
Από την τεκμηρίωση μπορεί κανείς να διαλέξει και να δείξει όποια κεφάλαια θέλει, επειδή είναι αρκετά μεγάλο.
Ένα πιο μικρό, αλλά πιο κακής ποιότητας ήχου και εικόνας και πιο «δύσκολο» στη γλώσσα, για το ίδιο θέμα:
Ιστορική αναδρομή στην εργατική πρωτομαγιά
Ρίτσαρντ Ο. Μπόγιερ και Χέρμπερτ Μ. Μόρε, «Η άγνωστη Ιστορία του Εργατικού Κινήματος των ΗΠΑ», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».
Αντλήσαμε τα αποσπάσματα από το μπλογκ http://erodotos.wordpress.com/2010/04/28/prwtomagia-sikago/
ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ (της Άννας Ρόδη)
Προβολή παρουσίασης για τους εργατικούς αγώνες:
Από το Σικάγο του 1886 στην Ελλάδα του σήμερα
Από το Σικάγο του 1886 στην Ελλάδα του σήμερα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου