Η ολιγωρία ή η σκόπιμη εθελοτυφλία των ιθυνόντων του υπουργείου Παιδείας στην Ελλάδα   έχει οδηγήσει τα σχολεία μας να λειτουργούν στο κόκκινο, τονίζουν σε κοινό ανακοινωθέν οι Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων 1ου και 2ου Δημοτικού Σχολείου και Γυμνασίου Νυρεμβέργης, και σημειώνουν τα εξής:

  • Κενά που είναι εδώ και πολλούς μήνες γνωστά και για τα οποία έχουμε με κάθε τρόπο επιμείνει, μένουν ακάλυπτα με αποτέλεσμα μια οριακή κατάσταση στη στελέχωση των σχολείων. 
  • Έτσι η παραμικρή αλλαγή, η αποχώρηση ή η ασθένεια ενός μόνο εκπαιδευτικού να φέρνει δραματικές συνέπειες για τη λειτουργία των σχολείων μεγάλες μεταβολές στα προγράμματα, απώλειες πολλών ωρών, τμήματα που κάνουν μόνο τρεις ώρες μάθημα την ημέρα.
  • Η μόνιμη δικαιολογία είναι το μικρό ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για να στελεχώσουν τα σχολεία μας, η οποία δικαιολογία καταδεικνύει την συνολική αδιαφορία της ελληνικής κυβέρνησης για τα σχολεία του εξωτερικού. 
  • Με επιμίσθια πείνας, με την απαράδεκτη και αυθαίρετη άρνηση σύναψης συμβάσεων αορίστου χρόνου με έλληνες εκπαιδευτικούς του εξωτερικού και επομένως με μόνη καταφυγή τους ωρομισθίους που προσλαμβάνονται μόνο για μια φορά και μόνο έως 2 χρόνια, η ελληνική κυβέρνηση έχει δημιουργήσει την ασφυκτική κατάσταση του σήμερα. Και σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Οι γονείς καταθέτουν συγκεκριμένες προτάσεις προς το υπουργείο Παιδείας, ζητώντας μεταξύ άλλων:

  • αύξηση του επιμισθίου των εκπαιδευτικών,
  • θεσμοθέτηση μόνιμου φορέα επικοινωνίας εντός του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση του εξωτερικού,
  • επέκταση των ετών απόσπασης με επιμίσθιο στα επτά έτη,
  • δυνατότητα επανάκλησης εκπαιδευτικών σε θέσεις που δεν καλύπτονται μέσω προκηρύξεων,
  • παροχή επιπλέον κινήτρων, όπως μισθολογική εξέλιξη,
  • και προσλήψεις εκπαιδευτικών με συμβάσεις αορίστου χρόνου, ιδιαίτερα σε κρίσιμες ειδικότητες όπως η γερμανομαθεια.

Οι σύλλογοι γονέων τονίζουν ότι τα αιτήματά τους δεν συνεπάγονται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος, αλλά αντίθετα διασφαλίζουν τη σταθερότητα και την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Κλείνοντας, καλούν την ελληνική πολιτεία να αναλάβει άμεσα τις ευθύνες της, προκειμένου να διασφαλιστεί το δικαίωμα των παιδιών της ελληνικής ομογένειας σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ανακοίνωσης

Οι γονείς και κηδεμόνες των σχολείων της Νυρεμβέργης δηλώνουμε τη διάθεσή μας να παλέψουμε με κάθε μέσο για την αξιοπρεπή εκπαίδευση των παιδιών μας στα ελληνικά-γερμανικά σχολεία της Νυρεμβέργης.

Η ολιγωρία ή η σκόπιμη εθελοτυφλία των ιθυνόντων του υπουργείου στην Ελλάδα αλλά και στη Βαυαρία και αυτή τη φορά έχει οδηγήσει τα σχολεία μας να λειτουργούν στο κόκκινο. Κενά που είναι εδώ και πολλούς μήνες γνωστά και για τα οποία έχουμε με κάθε τρόπο επιμείνει, μένουν ακάλυπτα με αποτέλεσμα μια οριακή κατάσταση στη στελέχωση των σχολείων. Έτσι η παραμικρή αλλαγή, η αποχώρηση ή η ασθένεια ενός μόνο εκπαιδευτικού να φέρνει δραματικές συνέπειες για τη λειτουργία των σχολείων μεγάλες μεταβολές στα προγράμματα, απώλειες πολλών ωρών, τμήματα που κάνουν μόνο τρεις ώρες μάθημα την ημέρα.

Η μόνιμη δικαιολογία είναι το μικρό ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για να στελεχώσουν τα σχολεία μας, η οποία δικαιολογία καταδεικνύει την συνολική αδιαφορία της ελληνικής κυβέρνησης για τα σχολεία του εξωτερικού. Με επιμίσθια πείνας, με την απαράδεκτη και αυθαίρετη άρνηση σύναψης συμβάσεων αορίστου χρόνου με έλληνες εκπαιδευτικούς του εξωτερικού και επομένως με μόνη καταφυγή τους ωρομισθίους που προσλαμβάνονται μόνο για μια φορά και μόνο έως 2 χρόνια, η ελληνική κυβέρνηση έχει δημιουργήσει την ασφυκτική κατάσταση του σήμερα. Και σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Τα ψεύτικα καθησυχαστικά λόγια δεν γεμίζουν τις άδειες ώρες διδασκαλίας και δεν πρόκειται τίποτα να βελτιωθεί, αν δεν γίνουν δραστικές αλλαγές:

1. Αύξηση του επιμισθίου των εκπαιδευτικών.

Ενώ τα τελευταία 15 χρόνια το κόστος ζωής παντού έχει ανέλθει σημαντικά, ενώ τα οικονομικά του ελληνικού κράτους έχουν κατά δηλώσεις της κυβέρνησης βελτιωθεί, ενώ το υπουργείο εργασίας κάνει πολυέξοδες καμπάνιες κατά του brain drain, το ποσό που πηγαίνει για την εκπαίδευση των Ελλήνων στο εξωτερικό παραμένει το ένα δέκατο από αυτό που ήταν στο παρελθόν. Με αποτέλεσμα ένα πενιχρό επιμίσθιο στους εκπαιδευτικούς και αρνητικά κίνητρα για να αποσπαστούν στα σχολεία του εξωτερικού. Ας το επαναλάβουμε και εδώ: εάν οι Έλληνες που έφυγαν από την Ελλάδα έχουν στείλει τα παιδιά τους στα σχολεία του εξωτερικού, δεν πρόκειται ποτέ ξανά να επιστρέψουν. Η νούμερο ένα προϋπόθεση για να μπορεί να αντιστραφεί το brain drain είναι να υπάρχουν ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό.

2. Επικοινωνία με το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα.

Όσες προσπάθειες έχουμε κάνει να επικοινωνήσουμε με το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα, έχουν αποβεί άκαρπες. Ως εάν να μην είμαστε πολίτες του ελληνικού κράτους, να μην έχουμε το δικαίωμα αναφοράς και ακρόασης. Χρειαζόμαστε φορέα αναφοράς μέσα στο υπουργείο Παιδείας, στην Ελλάδα. Ζητάμε λοιπόν να δημιουργηθεί ειδική ομάδα εργασίας υπεύθυνη για την εκπαίδευση του εξωτερικού μέσα στο υπουργείο Παιδείας, στην οποία θα μπορούμε άμεσα να αναφερόμαστε.

3. Αύξηση των ετών απόσπασης με χορήγηση επιμισθίου στα 7.

Είναι μεγάλη σπατάλη εμπειρίας και τεχνογνωσίας η αποχώρηση στην πενταετία εκπαιδευτικών που έχουν γίνει τμήμα της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων και της τοπικής κοινωνίας. Η παράταση της παραμονής τους είναι επιβεβλημένη και κοστίζει ελάχιστα στο ελληνικό κράτος.

4. Δυνατότητα επανάκλησης αποσπασμένου εκπαιδευτικού σε θέση που δεν καλύφθηκε με προκήρυξη.

Κατά κόρον συμβαίνει να λήγει η θητεία αποσπασμένου εκπαιδευτικού και η προκήρυξη στη συνέχεια του κενού που δημιουργείται να μην ευοδώνεται. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να δίνεται στον εκπαιδευτικό που κάλυπτε τη θέση αυτή η δυνατότητα να επιστρέψει στην κάλυψη του κενού τουλάχιστον για ένα έτος ακόμα, με χορήγηση επιμισθίου. Το μέτρο αυτό δεν προκαλεί κανένα επιπλέον κόστος στο ελληνικό κράτος, αφού στην ευόδωση της κάλυψης του κενού πάλι θα πλήρωνε εκπαιδευτικό και επιμίσθιο, ενώ διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε κάθε ενδεχόμενο.

5. Παροχή άλλων κινήτρων προς τους αποσπάσιμους εκπαιδευτικούς.

Για την προσέλκυση των εκπαιδευτικών στην κάλυψη θέσεων των σχολείων του εξωτερικού, θα μπορούσε η θητεία τους σε τέτοιο σχολείο να συντελεί στην ανοδική μετακίνησή τους σε μισθολογικό κλιμάκιο.

6. Πρόσληψη εκπαιδευτικών με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου.

Η πρόσληψη εκπαιδευτικών με συμβάσεις που δεν πρέπει να υπερβούν τους 24 μήνες οδηγεί στο καταστροφικό αποτέλεσμα ο εκπαιδευτικός, πάνω που έχει βρει το ρυθμό εργασίας του και έχει προσαρμοστεί στις απαιτητικές ειδικές συνθήκες των σχολείων μας, να πρέπει να αποχωρήσει. Πρόκειται για ασυγχώρητη απώλεια παραγωγικότητας, η οποία οφείλει να σταματήσει. Το πρόβλημα παρουσιάζεται ιδιαίτερα οξύ σε σχέση με τις θέσεις γερμανομάθειας που είναι οι πιο δύσκολες να καλυφθούν αλλά και εξαιρετικά σημαντικές. Αυτές μπορούν με ασφάλεια και σταθερότητα να καλύπτονται μόνο από Έλληνες μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού, οπως γινόταν με επιτυχία για πολλά χρόνια στο παρελθόν.

Σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων 1ου Δημοτικού Σχολείου, 2ου Δημοτικού Σχολείου και Γυμνασίου Νυρεμβέργης