Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024

 


Ανακοίνωση από τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου

Ανακοίνωση εξέδωσε ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου σχετικά με την πρόταση για λυκειακές τάξεις του πειραματικού γυμνασίου στη Σάμο.

«Καταρχάς θέλουμε να αναφέρουμε ότι για το θέμα των πειραματικών σχολείων είχε ζητηθεί η γνώμη των εκπαιδευτικών και πριν 3 περίπου χρόνια οπότε και είχε προγραμματιστεί η ίδρυση πειραματικού νηπιαγωγείου και δημοτικού. Ο κλάδος και στη Σάμο είχε τοποθετηθεί αρνητικά, ενώ στο σύλλογο διδασκόντων του 2ου ΔΣ Σάμου, όλοι οι εκπαιδευτικοί πλην ενός είχαν τοποθετηθεί αρνητικά. Αυτό το θέτουμε επειδή είναι ένα θέμα το να ζητιέται η γνώμη μας, να τη δίνουμε και επειδή δεν αρέσει στην κυβέρνηση και τους ιθύνοντες να την αγνοούν», αναφέρει η ανακοίνωση.

Τονίζεται ότι η δημιουργία πειραματικών σχολείων δεν είναι προς όφελος των παιδιών, αλλά αντίθετα οδηγεί σε κατηγοριοποίηση των σχολείων.

Η ανακοίνωση

«Καταρχάς θέλουμε να αναφέρουμε ότι για το θέμα των πειραματικών σχολείων είχε ζητηθεί η γνώμη των εκπαιδευτικών και πριν 3 περίπου χρόνια οπότε και είχε προγραμματιστεί η ίδρυση πειραματικού νηπιαγωγείου και δημοτικού. Ο κλάδος και στη Σάμο είχε τοποθετηθεί αρνητικά, ενώ στο σύλλογο διδασκόντων του 2ου ΔΣ Σάμου, όλοι οι εκπαιδευτικοί πλην ενός είχαν τοποθετηθεί αρνητικά. Αυτό το θέτουμε επειδή είναι ένα θέμα το να ζητιέται η γνώμη μας, να τη δίνουμε και επειδή δεν αρέσει στην κυβέρνηση και τους ιθύνοντες να την αγνοούν.

Όμως να δούμε λίγο περισσότερο την ουσία του ζητήματος. Οι σύλλογοι διδασκόντων είχαν τοποθετηθεί στο εν λόγω θέμα ως εξής:

  • Το κύριο είναι το κράτος να πάρει όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα για να αναβαθμιστούν όλα τα σχολεία. Αυτό είναι που έχουν ανάγκη όλα τα παιδιά. Με σύγχρονα σχολικά κτίρια, με σύγχρονα και επιστημονικά συγγράμματα, με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό που θα είναι από την πρώτη μέρα στη θέση του. Σήμερα τρεισήμισι χρόνια μετά το σεισμό και ο κίνδυνος παιδιά να βγάλουν όλο το δημοτικό σε κοντέινερ είναι παραπάνω από υπαρκτός. Χιλιάδες αναπληρωτές αναπληρώνουν κάθε χρόνο τον εαυτό τους, συχνά δεν είναι στην ώρα τους στη θέση τους με ευθύνη της κυβέρνησης. Ενώ στη δε παράλληλη στήριξη πρακτικά η κυβέρνηση βάζει κόφτες, δεν καλύπτονται οι ανάγκες των παιδιών.
  • Η δημιουργία Πρότυπων σχολείων οδηγεί αντικειμενικά σε μια κατηγοριοποίηση των σχολείων, σε σχολεία ελίτ, εξέλιξη που το εκπαιδευτικό κίνημα έχει απορρίψει. Σήμερα οι κινητοποιήσεις ενάντια στην αξιολόγηση που έχει ως σκοπό την κατηγοριοποίηση των σχολείων είναι πολύ μεγάλη, οι σχετικές κινητοποιήσεις στο νησί μας έχουν επιτυχία. Ενώ και σε σχέση με τους λίγους συναδέλφους και συναδέλφισσες που αξιολογούνται η βασική αιτία δεν είναι η συμφωνία με την αξιολόγηση, αλλά οι πιέσεις και οι εκβιασμοί. Αυτή η αναφορά γίνεται γιατί στην πράξη τα πειραματικά σχολεία στη Σάμο λειτουργούν ως πρότυπα. Σκεφτείτε: υπάρχει σύνδεση με παιδαγωγικό τμήμα, για να διεξάγεται και η σχετική έρευνα; Υπάρχει η έννοια του τυχαίου όταν μόνιμα είναι ένα σχολείο χαρακτηρίζεται ως πειραματικό; Όχι. Επομένως αντικειμενικά δεν υπάρχει η έννοια του πειράματος, η έννοια της καινοτομίας στην παιδαγωγική που θα ανοίξει δρόμους για τη βελτίωση του σημερινού σχολείου. Πόσο μάλλον όταν οι αναγκαίες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών δε γίνονται, εκτός αν ταυτίζεται η επιμόρφωση με διάφορα διαδικτυακά προγράμματα που γίνονται για να βγει η υποχρέωση.
  • Αντικειμενικά χτυπιούνται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, π.χ. στα πειραματικά σχολεία δεν υπάρχει πλέον η οργανικότητα, στην πράξη καταργείται και έτσι έγινε.

Η δημιουργία πειραματικών σχολείων δε θα είναι προς όφελος των παιδιών μας. Είναι το όχημα για την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Αυτό το βιώνουμε στα δημοτικά και θα οξυνθεί κι άλλο με τη δημιουργία πειραματικού λυκείου. Πρακτικά στο Βαθύ θα έχουμε σχολεία 3 ταχυτήτων: ένα αναβαθμισμένο πειραματικό, ένα γενικό λύκειο που θα φυτοζωεί δίπλα στο πειραματικό, και το ΕΠΑΛ, που η τεχνική εκπαίδευση με ευθύνη των κυβερνήσεων, κακώς θεωρείται δεύτερης κατηγορίας. Και φυσικά θα υπάρχει και σωστά το μουσικό λύκειο.

Παίρνουμε υπόψη ότι η δημιουργία πειραματικών σχολείων στην πράξη έχει αποδειχτεί είτε όχημα για να χαρακτηριστούν σχολεία πρότυπα, είτε στην πράξη δε δοκιμάστηκε καμιά θετική παιδαγωγική πρακτική.

Η μόρφωση των παιδιών μας θέλουμε να είναι ουσιαστική και ολόπλευρη. Το υπουργείο δεν επιδιώκει να βελτιώσει το σχολείο, άλλες στοχεύσεις έχει. Αν ήθελε να βελτιώσει το σχολείο θα έδινε κονδύλια για την παιδεία, θα είχε πάρει μέτρα για να είναι τα σχολεία ανοιχτά, δε θα είχε 50000 συναδέλφους σε καθεστώς αναπληρωτών.

Με βάση τα παραπάνω τεκμηριώνεται η αντίθεσή μας στα πειραματικά σχολεία, με τον τρόπο που προωθούνται. Δεν είμαστε γενικά κατά των πειραματικών, το αντίθετο. Αλλά επαναλαμβάνουμε: πρέπει όντως να είναι πειραματικά και όχι ψευδο-πειραματικά όπως αυτά που ιδρύονται τα τελευταία χρόνια μόνο και μόνο για να υπάρξει και να εμπεδωθεί η διαβάθμιση και κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών, εκπαιδευτικών: ως πειραματικό, με βάση και τις αρχές της Πειραματικής Παιδαγωγικής μπορεί να λειτουργήσει μόνο το σχολείο της γειτονιάς, χωρίς λογική αριστείας, χωρίς επιλογή μαθητών, χωρίς επιλογή εκπαιδευτικών, ώστε να είναι γενικεύσιμα τα συμπεράσματα από όποια έρευνα ή πειραματισμό γίνεται σε αυτά, και βέβαια σε άμεση και συνεχή σχέση με Πανεπιστημιακό Παιδαγωγικό Τμήμα.

Με το παραπάνω κείμενο, που αποτελεί απόφαση του Δ.Σ. του Συλλόγου, τοποθετήθηκε ο εκπρόσωπος του Συλλόγου στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Αντώνης Κακαγιάννης στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ανατολικής Σάμου της 21ης Φεβρουαρίου 2024.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: