Τρίτη 2 Μαΐου 2023

 


Τα τελευταία δύο χρόνια, οι εξετάσεις πραγματοποιούνται λίγες μέρες μετά τις διακοπές του Πάσχα. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση της ύλης πρέπει να γίνει νωρίτερα, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

To alfavita.gr δημοσιεύει όλα τα στοιχεία που μπορούν να προσφέρουν μία ολοκληρωμένη ενημέρωση στους μικρούς μαθητές και στους γονείς τους, μέσα από την οπτική και εμπειρία του Γεώργιου Μανιάτη, μαθηματικού και υπεύθυνου σπουδών στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης.

Τα φετινά θέματα του 2022

Στις 29 Απριλίου, ημέρα Σάββατο, οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού εξετάστηκαν στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Και τα φετινά θέματα του 2022 επιβεβαιώνουν ότι ένας μαθητής/τρια πρέπει να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος/νη , ώστε να έχει ουσιαστικές πιθανότητες για την απόκτηση του πολυπόθητου εισιτηρίου προς φοίτηση στην Α΄ τάξη ενός Πρότυπου Γυμνασίου.

Οι δύο καταλυτικοί παράγοντες των εξετάσεων

Οι υψηλές απαιτήσεις των εξετάσεων και η πραγματοποίησή τους εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου, μετά τη λήξη των διακοπών του Πάσχα, του τρέχοντος σχολικού έτους, είναι δύο παράγοντες που δεν πρέπει να αγνοήσουν οι μικροί μαθητές και οι οικογένειές τους.

Η ύλη της Γλώσσας και των Μαθηματικών

Τα θέματα στηρίζονται σε όλο το εύρος της ύλης της έκτης, κυρίως, Δημοτικού και για τα δύο εξεταζόμενα μαθήματα. Το ύφος τους, όμως, η πολυπλοκότητα των δεδομένων, η διατύπωση των ερωτημάτων με φόντο μία πληθώρα μαθηματικών και γλωσσικών θεωριών - φαινομένων, διαμορφώνουν ένα υψηλό επίπεδο διαγωνισμού. Όλες οι απαιτούμενες έννοιες εισάγονται στις τάξεις του Δημοτικού, αλλά η ανάλυση και εμβάθυνσή τους ακολουθεί στις τάξεις του Γυμνασίου. Η φύση της εξέτασης είναι τέτοια που εμπεριέχει αυτήν την οπτική και απαιτεί πολύ βαθιά γνώση της ύλης. Αυτό, λοιπόν, είναι κάτι που πρέπει να λάβουν υπόψη οι καθηγητές, οι μικροί μαθητές και οι γονείς.

Η δομή των εξετάσεων

Ο περιορισμένος χρόνος των 150 λεπτών μίας ενιαίας δοκιμασίας για Μαθηματικά και Γλώσσα αυξάνει τη δυσκολία. Σε αυτή τη διάρκεια, οι μαθητές καλούνται να διαβάσουν προσεκτικά δύο διαφορετικά κείμενα, να απαντήσουν σε 25 ερωτήσεις κλειστού τύπου/πολλαπλής επιλογής, οι οποίες εστιάζουν στην κατανόηση των κειμένων και στη χρήση γραμματικών, συντακτικών, λεξιλογικών φαινομένων. Παράλληλα, έχουν να λύσουν 25 προβλήματα στα μαθηματικά. Η δυσκολία τους είναι, συνήθως, σχετικώς κλιμακούμενη. Εδώ, η χρήση πρόχειρου φύλλου, προς επίλυση των ασκήσεων, χάραξη στρατηγικής, ανάπτυξη συλλογισμών, διενέργεια αριθμητικών πράξεων, είναι απαραίτητη. Τέλος, να αναφέρουμε ότι τα παιδιά περνούν σε ειδικό φύλλο τις απαντήσεις τους για καθένα από τα 50 συνολικά θέματα, μαυρίζοντας όλο το κενό ενός και μόνο κύκλου, που αντιστοιχεί στην απάντηση που επέλεξαν.

Απαιτείται έγκαιρη έναρξη της προετοιμασίας

Υπενθυμίζουμε ότι τα τελευταία δύο χρόνια, οι εξετάσεις πραγματοποιούνται λίγες μέρες μετά τις διακοπές του Πάσχα. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση της ύλης πρέπει να γίνει νωρίτερα, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Στη συνέχεια, είναι φρόνιμο να υπάρξει ένα επαρκές διάστημα επανάληψης και τριβής εφ΄ όλης της ύλης. Για να επιτευχθούν αυτά, χρειάζεται, προφανώς, συστηματική, μεθοδική ενασχόληση και βέβαια έγκαιρη έναρξη της προετοιμασίας.

Γεώργιος Μανιάτης, Μαθηματικός

Υπεύθυνος Σπουδών Φροντιστηρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: