Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020

Γράφει η Χαρά Βηλαρά - Επαναξιολογείται πρόγραμμα που έλαβε έγκριση μόλις πριν τρεις μήνες
Ζούμε στη χώρα του παράδοξου.
Αποσύρθηκε για να επανεξεταστεί(!) το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις», το οποίο συνέγραψε επιστημονική ομάδα από το Ρέθυμνο.
Το πρόγραμμα εγκρίθηκε για πρώτη φορά από την επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου παιδείας το 2015 και παίρνει έγκριση κάθε χρόνο από τότε, έχει πραγματοποιηθεί σε εκατοντάδες εκπαιδευτικές μονάδες σε όλη τη χώρα, έχει βραβευτεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Σεξουαλικής Υγείας, έχει παρουσιαστεί σε Ελλάδα και εξωτερικό…
Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως το εν λόγω πρόγραμμα εγκρίθηκε στην αρχή της σχολικής χρονιάς φέτος, οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν σχετικό σεμινάριο για να το υλοποιήσουν στις τάξεις, οι γονείς επίσης παρακολούθησαν ενημερωτικές εκδηλώσεις, ωστόσο πριν λίγες μέρες το υπουργείο ζήτησε από το ΙΕΠ την επανεξέτασή του και τώρα αναγκαστικά το πρόγραμμα «παγώνει».
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για πολιτική απόφαση, ενώ την τελική «ετυμηγορία» μετά τη γνωμοδότηση του νέου Δ.Σ. του ΙΕΠ θα την λάβει η Γενική Γραμματέας του υπουργείου.
Άραγε, όταν αλλάζουν τα Διοικητικά συμβούλια πρέπει να επαναξιολογούνται εκπαιδευτικά προγράμματα; Και ποιος το ορίζει αυτό;
Το γεγονός έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση τόσο στη συγγραφική ομάδα του «Φρίξου» όσο και στην εκπαιδευτική κοινότητα, αφού οι εκπαιδευτικοί που είχαν αποφασίσει να το υλοποιήσουν φέτος, δεν μπορούν προς το παρόν να το κάνουν. Σε επικοινωνία που είχαμε με την Δέσποινα Μαυράκη, μέλος της συγγραφικής ομάδας, έθεσε το εξής εύλογο ερώτημα: «Γιατί ζητάνε την επαναξιολόγηση ενός προγράμματος που εγκρίθηκε τρεις μήνες πριν και το οποίο παίρνει έγκριση κάθε χρόνο από το 2015; Σημαίνει κάτι ότι άλλαξε το Δ.Σ. στο ΙΕΠ ; Μπορεί να ακυρώσει απόφαση του προηγούμενου Δ.Σ.; Και τι να επαναξιολογήσει ακριβώς; Το παγκοσμίως βραβευμένο πρόγραμμα που υλοποιείται σε σχολεία όλης της χώρας τόσα χρόνια; Και κάτι άλλο σημαντικό: Αναρωτιούνται οι άνθρωποι του υπουργείου σε τι ψυχολογία είναι τα παιδάκια που έχουν ξεκινήσει το πρόγραμμα; Που είναι ο Φρίξος ρωτάνε; Άφαντος!»
Δεδομένης της γραφειοκρατίας του κρατικού μηχανισμού στη χώρα μας, ακόμα και αν επανεγκριθεί το πρόγραμμα, θα περάσουν μήνες, θα τελειώσει η χρονιά και έτσι θα έχουμε μια χαμένη σχολική χρονιά.
Την ίδια στιγμή βέβαια το υπουργείο διατυμπανίζει ότι από το νέο σχολικό έτος η Σεξουαλική Αγωγή θα ενταχθεί ως μάθημα στα σχολεία. Πως άραγε;
Σε μια χώρα, που αντισύλληψη θεωρείται το χάπι της επόμενης μέρας, τα ποσοστά των αμβλώσεων είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη, η σεξουαλική αγωγή δεν είναι υποχρεωτική και επαφίεται στην καλή διάθεση του εκπαιδευτικού, οι γονείς ακόμα ντρέπονται να χρησιμοποιήσουν το πραγματικό όνομα των γεννητικών οργάνων μιλώντας στα παιδιά τους και οι υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών είναι συχνή είδηση, το λιγότερο που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι είναι παράδοξο το υπουργείο να μην κάνει υποχρεωτικό το μάθημα και αντίθετα να επανεξετάζει ένα πρόγραμμα που επιτέλους έφτασε στις σχολικές αίθουσες.
Να υπενθυμίσουμε, ότι το εγχειρίδιο αυτό γράφτηκε στον απόηχο της υπόθεσης Σειραγάκη, καθώς άνθρωποι από το χώρο της εκπαίδευσης και της επιστήμης της ψυχολογίας έκριναν πως κάτι πρέπει να γίνει για την προστασία των παιδιών. Μια άποψη που αγκάλιασε ο δήμος Ρεθύμνου και βοήθησε στο να γίνει πράξη.
Η γνώση είναι δύναμη. Και τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται σωστά – από μικρή ηλικία - στο πλαίσιο της επίσημης εκπαίδευσης τους. Ας σκεφτούμε πόσες περιπτώσεις κακοποίησης θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν τα ίδια τα παιδιά γνώριζαν τους τρόπους να προστατευθούν κι αν η κοινωνία μιλούσε περισσότερο για τα ζητήματα αυτά.
Αυτά θα έπρεπε ένα υπουργείο παιδείας μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας να τα γνωρίζει και να κάνει βήματα μπροστά, όχι πίσω…

Δεν υπάρχουν σχόλια: