Τρίτη 12 Ιουλίου 2016

Ενίσχυση καλλιτεχνικών μαθημάτων

Πρέπει τα καλλιτεχνικά μαθήματα να είναι σπόνδυλος και στη γενική παιδεία και στην τεχνική παιδεία.
Δημοσίευση: 11/07/2016

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η πολιτεία, αν έχει ως πρόταγμά της τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, των εφήβων και των μικρότερων μαθητών, πρέπει τα καλλιτεχνικά μαθήματα με την ευρεία έννοια   πρέπει να αποτελέσουν έναν από τους σπονδύλους του νέου προγράμματος σπουδών» τόνισε  ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίληςσήμερα στη Βουλή, απαντώντας  επίκαιρη ερώτηση του Εφήβου Βουλευτή Καβάλας,   Κωνσταντίνου Καραΐσκου,  , σχετικά με τα Καλλιτεχνικά μαθήματα και έκφραση των μαθητών, και τόνισε:
-Είναι μια ευκαιρία, όταν αναμορφώνουμε συνολικά το πρόγραμμα του σχολείου, να σκεφτούμε πώς τα καλλιτεχνικά μαθήματα ή ευρύτερα η πολιτιστική καλλιτεχνική παιδεία θα αποτελέσουν επίκεντρο αυτής της αναμόρφωσης του σχολείου.
-Βεβαίως, το σχολείο είναι όλες οι άλλες γνώσεις που τα παιδιά αποκτούν εκεί, χρήσιμες για τη ζωή τους, αλλά και τα καλλιτεχνικά μαθήματα δεν είναι απλώς το αλατοπίπερο, είναι ουσιαστικό στοιχείο γι’ αυτό που ονομάζουμε «ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών και των μαθητριών».
-Η καλλιτεχνική παιδεία διευρύνει τους ορίζοντες των παιδιών, όπως η πολιτική παιδεία διευρύνει τους ορίζοντες των ενηλίκων.
-Άρα, η πολιτεία, αν έχει ως πρόταγμά της τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, των εφήβων και των μικρότερων μαθητών, πρέπει τα καλλιτεχνικά μαθήματα με την ευρεία έννοια -στην οποία αναφερθήκατε κι εσείς και συμπεριλαμβάνετε και τη λογοτεχνία, όχι μόνο τις εικαστικές τέχνες, αλλά και τη μουσική- πρέπει να αποτελέσουν έναν από τους σπονδύλους του νέου προγράμματος σπουδών.
-Σας υποσχόμαστε ότι το σκεφτόμαστε, το μελετάμε.
- Αυτά δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Το ξέρουμε. Όμως, κάποτε πρέπει να αρχίσει το βήμα.
-Σήμερα τι γίνεται; Σήμερα έχουμε ένα ολοένα και μεγαλύτερο δίκτυο καλλιτεχνικών σχολείων σε όλη τη χώρα.
-Είναι σχολεία είτε μουσικά είτε σχολεία χορού και άλλων τεχνών. Συνεπώς, υπάρχει αίτημα από δήμους να αυξηθεί ο αριθμός των σχολείων αυτών και να ανταποκρινόμαστε με τα λίγα δημοσιονομικά οικονομικά που έχουμε.
-Βεβαίως, πρέπει τα καλλιτεχνικά μαθήματα να είναι σπόνδυλος και στη γενική παιδεία και στην τεχνική παιδεία.
-Συμφωνώ μαζί σας.
-Όμως, όπου υπάρχει κλίση και ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πρέπει η πολιτεία να προσφέρει τη δυνατότητα στα κορίτσια και τα αγόρια να προχωρούν μέσα από τα μαθήματα της καλλιτεχνικής αγωγής.
-Πρέπει να σας πω ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση, για να φοιτούν παιδιά σε αυτά τα σχολεία.
-Είναι σχολεία, στα οποία -όπως έχω δει με τα μάτια μου-οι μαθητές πηγαίνουν με γέλιο, είναι ευχαριστημένοι, δεν αισθάνονται εξαναγκασμό. Άρα, είναι επιτυχημένα σχολεία. Και είναι σχολεία που, πέρα από τις τέχνες και τις δεξιότητες των παιδιών γύρω από την τέχνη, τους δίνουν και γνώσεις, που καθιστούν την επιτυχία τους στα πανεπιστήμια σίγουρη σε ποσοστά πάνω από 95% στα περισσότερα μουσικά σχολεία.
-Επομένως, τελειώνοντας, θέλω να σας πω ότι έχουμε συνείδηση αυτής της ανάγκης που είπατε και αναμορφώνοντας το πρόγραμμα θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, για να ενισχύσουμε την ολόπλευρη μόρφωση των παιδιών, που σημαίνει και την καλλιτεχνική μόρφωση.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ
Κύριε Υπουργέ, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, οι μαθητές κάθε βαθμίδας, αλλά ιδιαίτερα της δευτεροβάθμιας, θα ακούσουν μέσα στη χρονιά για μαθήματα που θεωρούνται, προφανώς, από το Υπουργείο σημαντικά για τον εξοπλισμό τους με απαραίτητα εφόδια, για να αντιμετωπίσουν τη ζωή και να γνωρίσουν τους εαυτούς τους.
Σε αυτά ίσως χωρέσουν μια-δυο ώρες εικαστικά, μουσική και λογοτεχνία για την καλλιτεχνική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Μέσα σε αυτές τις ώρες τα παιδιά θα κληθούν να μελετήσουν εικαστικά, μουσικά και λογοτεχνικά έργα, προσπαθώντας να διακρίνουν σχήματα, ιδιομορφίες, μοτίβα κ.λπ.. Θα μάθουν σελίδες επί σελίδων με θεωρία και βιογραφίες σημαντικών καλλιτεχνών, όπως Λύτρας, Χατζιδάκις, Καβάφης, ή τουλάχιστον θα τους δοθεί η προτροπή να το κάνουν. Ελάχιστοι μαθητές θα δώσουν σημασία σε καλλιτεχνικά μαθήματα, όταν αυτά, αντί να τους προτρέπουν να εκφραστούν, τους ωθούν στην απομνημόνευση και, επομένως, στην ανία και την πλήρη αδιαφορία.
Μέσα από την τέχνη ο καθένας εκφράζει ανησυχίες, προβληματισμούς, συναισθήματα με διαφορετικό και μοναδικό τρόπο. Στο σχολείο, όχι μόνο ο μαθητής δεν δημιουργεί πραγματικά, αλλά καλείται να θυσιάσει τη δημιουργικότητά του, για να ακολουθήσει το σωστό παράδειγμα, που θεωρείται πρότυπο. Δεν βλέπει μέσα στην τέχνη τον εαυτό του, αφού αυτή είναι αποκομμένη, απομακρυσμένη από τον ίδιο και τη ζωή του.
Τα καλλιτεχνικά μαθήματα εμφανίζονται αποκομμένα και από την ίδια την τέχνη, καθώς αγνοούνται ως μη υπάρχουσες τέχνες, όπως ο κινηματογράφος, η γλυπτική, αλλά και το θέατρο.
Με βάση αυτά, ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, με ποιον τρόπο θα συμβάλλετε στη μετατροπή των καλλιτεχνικών μαθημάτων σε μαθήματα που να προτρέπουν την αυτοέκφραση και τη δημιουργικότητα;
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πρόθεσή σας να μειωθεί η ύλη και οι ώρες διδασκαλίας των πολύωρων μαθημάτων, μήπως είναι ευκαιρία να ενισχυθούν ταυτοχρόνως τα καλλιτεχνικά μαθήματα;

Δεν υπάρχουν σχόλια: