Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

Γράμμα προς τους μαθητές που επέλεξαν να αντισταθούν

mathites-poreia-reuters
Η Παιδεία μας βάλλεται σε κάθε της βαθμίδα! Από το Δημοτικό, μέχρι το Λύκειο … συγχωνεύσεις, περικοπές και απολύσεις –λες και τα σχολεία είναι πτωχευμένες επιχειρήσεις– ενώ ταυτόχρονα οι ραγδαίες αλλαγές στα εκπαιδευτικά προγράμματα μεταβάλλουν το ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα σε κέντρο μαθητείας δούλων, αποβλακωμένων καταναλωτών, απασχολήσιμων, υπηκόων της νέας Αποικίας Χρέους που στήνεται τώρα στην Ελλάδα.
Αυτό το καλοκαίρι το αποκορύφωμα αυτής της πολιτικής υπήρξε προφανώς η θέσπιση της Τράπεζας Θεμάτων. Το πολύπλοκο σύστημα της κλήρωσης του ½ θεμάτων σε όλα τα υπό εξέταση μαθήματα, τα άλλα μέτρα που προτείνονται (η διόρθωση των γραπτών με κλήρωση, κι όχι από τους εκπαιδευτικούς του κάθε σχολείου)  σκοπεύουν να αυξήσουν θεαματικά τον βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων της Α’ Λυκείου και της Β’ από τη νέα σχολική χρονιά –που ούτως ή άλλως στηρίζονταν σε μια απαράδεκτη παιδαγωγική αντίληψη της παπαγαλίας και της στείρας απομνημόνευσης.
Τα πράγματα είναι απλά: για τους ξένους δανειστές και τις ελληνικές κυρίαρχες τάξεις ο αριθμός των μαθητών που κατάφερναν να αποφοιτήσουν επιτυχώς από το Λύκειο και που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο εισέρχονταν στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν και είναι υπερβολικά μεγάλος. Η Ελλάδα θα πρέπει να προσαρμοστεί στα «ευρωπαϊκά στάνταρτ», όπου ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας δεν καταφέρνει να τελειώσει το γενικό λύκειο και κατευθύνεται πρόωρα στην αγορά εργασίας ή στρέφεται προς τα τεχνικά λύκεια. Μόνο που η τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι εντελώς απαξιωμένη, και το ίδιο το υπουργείο την θεωρεί ανοιχτά “αποθήκη” για να θάβει τους τάχα «αποτυχημένους» της άθλιας εκπαίδευσης που έχει οργανώσει. Άρα, αυτόματα η έξωση μιας μεγάλης μάζας μαθητών από το Λύκειο, που θεσπίζεται με τα νέα μέτρα θα σημάνει την κοινωνική τους περιθωριοποίηση σ’ ένα μορφωτικό και εισοδηματικό τέλμα που με τη σειρά του θα τροφοδοτήσει τις κατώτερες και πιο απαξιωμένες δουλειές στη μελλοντική αγορά εργασίας. Στην ίδια κατεύθυνση, σχεδιάζεται βέβαια η συρρίκνωση της δημόσιας δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να ανοίξει χώρος για ιδιωτικά εκπαιδευτήρια κάθε είδους.
Αυτοί οι σχεδιασμοί πατούν πάνω σε μια πασίγνωστη αδυναμία του ελληνικού σχολείου να πείσει ότι λειτουργεί σωστά –δηλαδή να εκπαιδεύει τους νέους ώστε να εξελιχθούν σε ελεύθερους, δημοκρατικούς πολίτες με κριτική σκέψη, ικανούς να συμβάλουν με τον αγώνα τους στη βελτίωση των όρων ζωής της κοινωνίας μας. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, το ιδεώδες της Παιδείας ως μέσο της απελευθέρωσης της κοινωνίας και του ανθρώπου –ένα ιδεώδες το οποίο είχαν ως λάβαρο όλες οι μεγάλες επαναστάσεις που πραγματοποιήθηκαν στην πατρίδα μας, από το 1821 μέχρι την Εθνική Αντίσταση–  έχει απαξιωθεί από όλους και γι’ αυτό όλοι έχουν τις ευθύνες τους, ο καθένας στο μέτρο που του αναλογεί.
Αυτά όμως είναι πίσω. Τώρα οι μαθητές που καλούνται να αγωνιστούν για να υπερασπιστούν το ερειπωμένο δημόσιο σχολείο ζουν σε μια πραγματικότητα ολότελα διαφορετική από εκείνην που ίσχυε μέχρι πριναπό πέντε χρόνια. Η χώρα είναι πτωχευμένη και παρηκμασμένη. Χιλιάδες νέοι την εγκαταλείπουν, γίνονται νεο-μετανάστες στη Γερμανία και αλλού. Εδώ, λογιών-λογιών εξουσίες συμπεριφέρονται στη νεολαία σαν τηλε-κοπάδι, σαν ευκολόπιστο καταναλωτή ίσως γιατί πιστεύουν ότι αν συνεχίσουν να επιδεικνύουν ένα άπιαστο καρότο, θα υπομείνει κι άλλο το μαστίγιο.
Όλα αυτά, θέτουν επιτακτικά το μεγάλο δίλημμα: Αντίσταση ή εξαθλίωση.
Σήμερα, μας προξενεί ιδιαίτερη χαρά που ένα κομμάτι της μαθητικής κοινότητας ανταποκρίνεται θετικά σε αυτήν την πρόκληση. Είμαστε εδώ για να το υποστηρίξουμε και να συμβάλουμε με όποιο μέσο μας ζητηθεί. Ευχόμαστε οι νέοι αγώνες να ξεπεράσουν τα λάθη και τα αδιέξοδατων παλιών και να καταφέρουν να εκφράσουν ένα όραμα για ένα σχολείο που θα υπηρετεί τις ανάγκες του λαού μας και θα διαμορφώνει ανθρώπους ελεύθερους και δημιουργικούς ενάντια στην αμάθεια, τον ατομικισμό και την εξαθλίωση. Καλούς αγώνες!
Για ένα σχολείο δημόσιο και δημοκρατικό
Για μια Παιδεία που θα ανταποκρίνεται στις υψηλότερες στιγμές του πολιτισμού μας
Για ένα μαθητικό κίνημα που θα παλέψει ενάντια στην εθνική υποδούλωση και την κοινωνική εξαθλίωση
Μένουμε Θεσσαλονίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: