Σχολιασμός των θεμάτων Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα «Οικονομία» των ΓΕΛ από την Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΟΕΔΕ)

ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης και είναι διατυπωμέ- νες με σαφήνεια. Αξιολογούνται θετικά ως προς την πληρότητα και την ακρίβεια τους.
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
Το θεωρητικό ερώτημα αφορά τις αδυναμίες του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) ως δείκτη οικονομικής ευημερίας. Πρόκειται για ένα αναμενόμενο θέμα, ωστόσο ενδέχεται να δυσκο- λέψει τους υποψηφίους στην επεξεργασία και διατύπωση της απάντησης, καθώς απαιτεί κατανόηση σε βάθος και σαφή έκφραση.
ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΤΗ
Η άσκηση βασίζεται στο θεωρητικό υπόδειγμα της Καμπύλης Παραγωγικών Δυνατοτήτων (Κ.Π.Δ.). Τα ερωτήματα Γ1, Γ2, Γ3 και Γ4 απαιτούν την εφαρμογή βασικών μαθηματικών πράξεων με χρήση της έννοιας του Κόστους Ευκαιρίας.
ΟΜΑΔΑ ΤΕΤΑΡΤΗ
Το τέταρτο θέμα αφορά την αγορά ενός αγροτικού προϊόντος με ισοσκελή υπερβολή ως καμπύλη ζήτησης και γραμμική προσφορά. Η επίλυση απαιτεί προσδιορισμό της τιμής ισορροπίας μέσω δευτεροβάθμιας εξίσωσης, με απλούς μαθηματικούς υπολογισμούς. Τα ερωτήματα Δ2, Δ3 και Δ4 σχετίζονται με την κρατική παρέμβαση μέσω κατώτατων τιμών. Όλα τα ζητήματα είναι σαφώς διατυπωμένα και καλύπτονται επαρκώς από το σχολικό εγχειρίδιο. Κρίνεται προσιτό για καλά προ- ετοιμασμένους μαθητές.
ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Τα φετινά θέματα είναι στο σύνολό τους εντός του πλαισίου του σχολικού εγχειριδίου και είχαν διδαχθεί στους μαθητές. Οι διατυπώσεις είναι σαφείς, χωρίς περιττά ή ασαφή σημεία. Οι υπολογισμοί που απαιτούνται δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη πολυπλοκότητα, ενώ ο χρόνος που διατέθηκε κρίνεται επαρκής για την ολοκλήρωση της εξέτασης.
Ωστόσο, η επανάληψη θεμάτων ή παρόμοιων ερωτημάτων προηγούμενων ετών αναδεικνύει την ανάγκη αναθεώρησης τόσο της ύλης όσο και του τρόπου εξέτασης του μαθήματος. Η Ένωση Οικονομολόγων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει ήδη καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση οι οποίες περιλαμβάνουν:
✓ Στην ομάδα Α να υπάρχουν 5 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (5x5=25 μονάδες),
✓ Η ομάδα Β να αποτελείται από ανεξάρτητες ερωτήσεις με τις οποίες να ελέγχεται η ικανότητα σύνθεσης, κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν
οι υποψήφιοι/ες
Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί η ιδιαιτερότητα του μαθήματος «Οικονομία», καθώς αποτελεί το μόνο πανελλαδικά εξεταζόμενο γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται αποκλειστικά στη Γ ́ Λυκείου. Οι μαθητές καλούνται να καλύψουν, σε διάστημα μίας μόνο σχολικής χρονιάς, ύλη που εκτείνεται από βασικές εισαγωγικές έννοιες (όπως ανάγκες και αγαθά) έως σύνθετα μακροοικονομικά ζητήματα (όπως το ΑΕΠ και ο κρατικός προϋπολογισμός). Το γνωστικό άλμα που απαιτείται είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Για τον λόγο αυτό, καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τα ωρολόγια προγράμματα και να δρομολογήσει άμεσα από την επόμενη σχολική χρονιά την εισαγωγή μαθημάτων οικονομίας σε προηγούμενες τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως το έχει ήδη εξαγγείλει
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου