Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

 


Από την έναρξη λειτουργίας του, το νέο ψηφιακό σύστημα εγγραφών παρουσίασε σοβαρές δυσλειτουργίες, καθιστώντας τη διαδικασία όχι απλώς δυσκολότερη αλλά ιδιαίτερα χρονοβόρα και κουραστική για χιλιάδες γονείς - Σε εκκρεμότητα τα οριστικά αποτελέσματα των εγγραφών παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις

Η εφαρμογή του νέου ψηφιακού συστήματος εγγραφών στα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία ανέδειξε, με εμφατικό τρόπο, τα διαχρονικά προβλήματα σχεδιασμού και ελλιπούς προετοιμασίας της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Από την έναρξη λειτουργίας του, το νέο ψηφιακό σύστημα εγγραφών παρουσίασε σοβαρές δυσλειτουργίες, καθιστώντας τη διαδικασία όχι απλώς δυσκολότερη αλλά ιδιαίτερα χρονοβόρα και κουραστική για χιλιάδες γονείς.

Η κατάσταση οδήγησε το Υπουργείο Παιδείας στην ανάγκη για διαδοχικές παρατάσεις στην προθεσμία υποβολής αιτήσεων, ενώ, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις, τα οριστικά αποτελέσματα των εγγραφών παραμένουν σε εκκρεμότητα.

Η ελλιπής ενημέρωση, τα τεχνικά προβλήματα και η συνεχής μετατόπιση των χρονοδιαγραμμάτων έχουν προκαλέσει εύλογη ανησυχία στους γονείς, οι οποίοι εξακολουθούν να αγνοούν σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν τελικά τα παιδιά τους.

Η τεχνολογία δεν αρκεί χωρίς σχεδιασμό

Οι ψηφιακοί μετασχηματισμοί δεν αρκούν από μόνοι τους. Όταν δεν συνοδεύονται από λειτουργικότητα, διαφάνεια και κατάλληλη υποστήριξη, αντί να λύνουν προβλήματα, δημιουργούν καινούργια.

Χρειάζεται σοβαρός και ουσιαστικός σχεδιασμός ώστε να εξυπηρετούν πραγματικά τις ανάγκες των πολιτών.

Σημαντική μείωση εγγραφών – Σήμα κινδύνου

Ο αριθμός εγγραφών στην Α’ Δημοτικού για το σχολικό έτος 2025-2026 ανέρχεται μόλις σε 71.181 μαθητές, όταν πριν 15 χρόνια ξεπερνούσε τις 115.000. Πρόκειται για μια δραματική μείωση σχεδόν 40%, που αποτυπώνει την έντονη δημογραφική συρρίκνωση της χώρας.

Αντί αυτή η εξέλιξη να λειτουργήσει ως ευκαιρία αναβάθμισης της ποιότητας (μέσω μικρότερων τμημάτων και ενίσχυσης της στήριξης των μαθητών), φαίνεται να χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για περιορισμό δαπανών και περικοπές.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία γεννήσεων της ΕΛΣΤΑΤ (https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SPO03/-έρχονται δύσκολες μέρες για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πρώτα στο Γυμνάσιο και μετά από λίγα χρόνια στο Λύκειο.

ΕΤΟΣ

ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

2010

114.766

 

2011

106.428

 

2012

100.371

 

2013

94.134

 

2014

92.149

 

2015

91.847

 

2016

92.898

 

2017

88.553

 

2018

86.440

 

2019

83.756

 

2020

84.764

 

2021

85.346

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ (ΕΛΣΤΑΤ)

Πίεση για συγχωνεύσεις και συμπτύξεις

Η εκπαιδευτική κοινότητα εκφράζει έντονο προβληματισμό καθώς παρατηρείται μια σαφής τάση συγκέντρωσης μαθητών σε λιγότερα τμήματα και μειώσεις προσωπικού. Οι συμπτύξεις που εφαρμόστηκαν τη φετινή σχολική χρονιά προκάλεσαν προβλήματα στη λειτουργία πολλών σχολικών μονάδων.

Πρόκειται για μια πολιτική που, αν και τεχνικά νομότυπηυπονομεύει την ουσία της παιδαγωγικής διαδικασίας και θέτει σε δοκιμασία τον ρόλο των εκπαιδευτικών.

Ποιο σχολείο θέλουμε;

Η παιδαγωγική ποιότητα υπονομεύεται όταν οι τάξεις γεμίζουν υπεράριθμους μαθητές. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αποδυναμώνεται όταν δεν μπορεί να αφιερώσει χρόνο και προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού. Το ζητούμενο σήμερα είναι ένα σχολείο ανθρώπινο, προσβάσιμο και ουσιαστικό, όχι ένα φτηνότερο και τυποποιημένο σύστημα.

Η στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης περνά μέσα από τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα και την αναγνώριση του κρίσιμου ρόλου του εκπαιδευτικού στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών.

Μείωση του «μαθητικού πληθυσμού»: Προοπτικές για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η μείωση του μαθητικού πληθυσμού δεν περιορίζεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη, από το σχολικό έτος 2023-2024, παρατηρείται κάμψη στον αριθμό των εισερχόμενων μαθητών στα Γυμνάσια.

Η πτωτική αυτή πορεία θα συνεχιστεί μέχρι και το 2026-2027, με συνολική μείωση που εκτιμάται στο 20% σε σχέση με το 2022-2023.

Τα αστικά κέντρα αναμένεται να δεχτούν το μεγαλύτερο πλήγμα, με λιγότερα τμήματασυγχωνεύσεις και πιθανώς μετακινήσεις προσωπικού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: