Σάββατο 29 Ιουνίου 2024

 


Τι απάντησε το υπουργείο Κλιματικής κρίσης και πολιτικής προστασίας σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

Τα τελευταία 5 χρόνια, 63 σχολικά συγκροτήματα που περιλαμβάνουν 159 σχολεία του Δήμου Αθήνας έχουν μελέτες πυροπροστασίας, ενώ ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι προσεισμικοί έλεγχοιοι οποίοι  αναμένεται να αρχίσουν άμεσα, κατά σειρά προτεραιότητας σε κτίρια που στεγάζονται Σχολεία, Νοσοκομεία, υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και Δημόσιες Επιτελικές Υπηρεσίες. Ωστόσο, ο Ο.Α.Σ.Π. δεν είναι αρμόδιος για τη διαπίστωση και άρση επικινδύνων οικοδομών.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από απάντηση που έδωσε στη Βουλή το υπουργείο κλιματικής κρίσης, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα Σήμα κινδύνου SOS για τα ετοιμόρροπα σχολικά κτίρια της Αθήνας.

Αρκετά σχολεία μας παραμένουν σε μεγάλο η μικρότερο βαθμό και «ανυπεράσπιστα» εκτός από ετοιμόρροπα. 

Η πλειονότητα των σχολικών συγκροτημάτων που υπάγονται στον Δήμο Αθηναίωνβρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης ή/και ενημέρωσης ή αρχειοθέτησης των μελετών πυροπροστασίας για όσα σχολικά συγκροτήματα έχουν ενταχθεί (ή πρόκειται να ενταχθούν) με πρωτοβουλία των Δήμων σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, το οποίο ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του έτους 2024.

Τι απάντησε το υπουργείο Κλιματικής κρίσης και πολιτικής προστασίας

Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου σας γνωρίζουμε ότι από το 2001 και εισέτι υλοποιείται, υπό την εποπτεία του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.), το πρόγραμμα «Προσεισμικός έλεγχος κτιρίων Δημόσιας και Κοινωφελούς χρήσης», το οποίο αποτελείται από 3 στάδια: τον Πρωτοβάθμιο Προσεισμικό έλεγχο (Ταχύς Οπτικός έλεγχος), τον Δευτεροβάθμιο Προσεισμικό έλεγχο (προσεγγιστική αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας με βάση αναλυτικότερους υπολογισμούς) και τον Τριτοβάθμιο Προσεισμικό έλεγχο (αναλυτική αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας και (ενδεχομένως) σύνταξη μελέτης αποκατάστασης – ενίσχυσης).

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 265 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), και την υπ’ αρ. ΥΠ 342/2023 Κ.Υ.Α. (Β’ 2943), επικαιροποιήθηκε το Πρόγραμμα Προσεισμικού Ελέγχου κτιρίων, όπου στεγάζονται κρίσιμες εν γένει υποδομές του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Οι έλεγχοι αναμένεται να αρχίσουν άμεσα, κατά σειρά προτεραιότητας σε κτίρια που στεγάζονται Σχολεία, Νοσοκομεία, υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και Δημόσιες Επιτελικές Υπηρεσίες για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από σεισμό και στη συνέχεια στα υπόλοιπα κτίρια.

Σημειώνεται ότι ο Πρωτοβάθμιος Προσεισμικός έλεγχος κτιρίων δεν αποτελεί έλεγχο στατικής-αντισεισμικής επάρκειας του κτιρίου. Πρόκειται για έναν Ταχύ Οπτικό-Μακροσκοπικό έλεγχο και αποτελεί το πρώτο βήμα συλλογής στοιχείων σε μια διαδικασία τριών αλλεπάλληλων φάσεων ελέγχου, η οποία έχει ως στόχο την κατάταξη των κτιρίων που ελέγχονται σε μια σειρά προτεραιότητας ενδεχόμενης ενίσχυσης.

Επιπροσθέτως τονίζεται, ότι η διενέργεια του Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού ελέγχου σε κτίρια δεν αναστέλλει τις ευθύνες και υποχρεώσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και φορέων για τη λήψη άμεσων και επειγόντων μέτρων προστασίας του κοινού και των εργαζομένων σε κτίρια που κρίνονται επικίνδυνα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Τέλος, ο Ο.Α.Σ.Π. δεν είναι αρμόδιος για τη διαπίστωση και άρση επικινδύνων οικοδομών, στο πλαίσιο όμως των αρμοδιοτήτων του ο ΟΑΣΠ έχει συντάξει τα απαιτούμενα κανονιστικά κείμενα: τον Κανονισμό Επεμβάσεων για κτίρια από οπλισμένο Σκυρόδεμα- ΚΑΝΕΠΕ και τον Κανονισμό για Αποτίμηση και Δομητικές Επεμβάσεις για κτίρια από Φέρουσα Τοιχοποιία - ΚΑΔΕΤ όπως εγκρίθηκαν από τις υπ΄αρ. ΥΠ 449/22 (Β΄3197) και ΥΠ 261/23 (Β΄ 2493) Υπουργικές Αποφάσεις αντίστοιχα, προς τον σκοπό ελέγχου αποτίμησης και της επισκευής – ενίσχυσης υφισταμένων κατασκευών.

Περαιτέρω, γνωρίζεται ότι σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 4 του Προεδρικού Διατάγματος 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (A’ 80), τα σχολικά συγκροτήματα κατατάσσονται στην κατηγορία χρήσης «Εκπαίδευση» και εξετάζονται από άποψη πυροπροστασίας ανάλογα με το έτος κατασκευής του κτιρίου και τις τροποποιήσεις που έχουν περιέλθει σε αυτό, με τις διατάξεις της Πυροσβεστικής Διάταξης 16/2015 «Μέτρα και μέσα πυροπροστασίας εκπαιδευτηρίων» (B’ 2326), του Προεδρικού Διατάγματος 71/1988 (A’ 32) και του Προεδρικού Διατάγματος 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (A’ 80).

Η διαδικασία έκδοσης των απαιτούμενων Διοικητικών Πράξεων πραγματοποιείται κατά τα οριζόμενα στην υπ. αρ. 13/2021 Πυροσβεστική Διάταξη με θέμα: «Καθορισμός της διαδικασίας υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ελέγχου και έκδοσης των διοικητικών πράξεων πυροπροστασίας σε επιχειρήσεις - εγκαταστάσεις, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 167 του ν. 4662/2020» όπως εγκρίθηκε με την υπ΄αρ. 69019 οικ. Φ.700.13/21 Υπουργική Απόφαση (Β’ 5519). Στην ως άνω Πυροσβεστική Διάταξη καθορίζονται αναλυτικά οι διαδικασίες, ο τρόπος και οι απαιτήσεις για την έγκριση/αρχειοθέτηση της μελέτης πυροπροστασίας, την χορήγηση πιστοποιητικού, την διαδικασία της ενημέρωσης των μελετών πυροπροστασίας καθώς και άλλες διαδικασίες, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 167 του ν.4662/2020 (Α’ 27).

Ειδικότερα για την κατηγορία χρήσης «Εκπαίδευση» ισχύει ότι:

Με το άρθρο 6 της υπ. αρ. 13/2021 Πυροσβεστικής Διάταξης, που αφορά στην διαδικασία χορήγησης πιστοποιητικού πυροπροστασίας σε εγκαταστάσεις, καθορίζεται ότι εκδίδεται πιστοποιητικό πυροπροστασίας κατόπιν ρητής πρόβλεψής του από τις κείμενες διατάξεις ως απαιτούμενο δικαιολογητικό για την άδεια, έγκριση ή/και γνωστοποίηση λειτουργίας εγκατάστασης.

Για εκπαιδευτήρια που δεν εμπίπτουν στην παραπάνω περίπτωση, όπως τα δημόσια σχολικά συγκροτήματα, χορηγείται πιστοποιητικό πυροπροστασίας σύμφωνα με την παράγραφο 1.2 του άρθρου 6 της ανωτέρω, ήτοι σε εκπαιδευτήρια που κατατάσσονται στην κατηγορία κινδύνου «C», δηλαδή σε κτίρια με αμιγή χρήση εκπαίδευσης ύψους άνω των 23 μέτρων ή εκπαιδευτήρια που έχουν κύρια χρήση σε υπόγειο και θεωρητικό πληθυσμό άνω των 150 ατόμων.

Τα εκπαιδευτήρια που κατατάσσονται στην κατηγορία κινδύνου «Β», σύμφωνα με την παράγραφο 1.3 του άρθρου 4 της προαναφερθείσας Πυροσβεστικής Διάταξης, υποχρεούνται σε διαδικασία αρχειοθέτησης της μελέτης πυροπροστασίας με ευθύνη των ενδιαφερομένων.

Με την παρ. 1 του άρθρου 3 της ανωτέρω υπ. αρ. 13/2021 Πυροσβεστικής Διάταξης, που αφορά στην έγκριση μελέτης πυροπροστασίας, ορίζεται ότι η μελέτη εγκρίνεται σε εκπαιδευτήρια στα οποία απαιτείται χορήγηση πιστοποιητικού (σύμφωνα με το άρθρο 6 της ως άνω), ή εφόσον η μελέτη πυροπροστασίας απαιτείται ως απαραίτητο δικαιολογητικό για την έκδοση οικοδομικής άδειας, φακέλου χρηματοδοτικών προγραμμάτων, το οποίο αποδεικνύεται από σχετικό νομοθετικό πλαίσιο ή έγγραφο του φορέα χρηματοδότησης, όπως το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών, που βρίσκεται σε εξέλιξη το παρόν χρονικό διάστημα για όλα τα δημόσια σχολεία των Δήμων της Επικράτειας, στο οποίο συμμετέχει μεταξύ άλλων και ο Δήμος Αθηναίων με σχετικές συμβάσεις με φυσικά και νομικά πρόσωπα που έχουν αναλάβει την εκπόνηση μελετών πυροπροστασίας, και όπου απαιτείται ακολουθούν είτε την έγκριση, είτε την ενημέρωση του φακέλου πυροπροστασίας. Η εκπόνηση μελετών πυροπροστασίας με το εν λόγω πρόγραμμα έχει παραταθεί μέχρι το τέλος του έτους 2024.

Ύστερα από τα παραπάνω προκύπτει ότι για τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν απαιτείται χορήγηση πιστοποιητικού πυροπροστασίας με επιφύλαξη των περιπτώσεων που κατατάσσονται στην κατηγορία κινδύνου «C», σύμφωνα με την παράγραφο 1.2 του άρθρου 6 της υπ. αρ. 13/2021 Πυροσβεστικής Διάταξης.

Η πλειονότητα των σχολικών συγκροτημάτων που υπάγονται στον Δήμο Αθηναίων, βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης ή/και ενημέρωσης ή αρχειοθέτησης των μελετών πυροπροστασίας για όσα σχολικά συγκροτήματα έχουν ενταχθεί (ή πρόκειται να ενταχθούν) με πρωτοβουλία των Δήμων σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, το οποίο ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του έτους 2024.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, έχουν κατατεθεί και εγκριθεί αρμοδίως μελέτες πυροπροστασίας για 63 σχολικά συγκροτήματα, που αντιστοιχεί σε επιμέρους 159 σχολικές μονάδες (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια). Οι μελέτες αυτών των σχολικών μονάδων έχουν εγκριθεί από το έτος 2019 μέχρι σήμερα.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), την ευθύνη για την τοποθέτηση, τη συντήρηση και την καλή λειτουργία όλων των προληπτικών και κατασταλτικών μέτρων και μέσων πυροπροστασίας στις επιχειρήσεις και εγκαταστάσεις έχει ο ιδιοκτήτης ή ο εκμεταλλευτής τους.

Όσον αφορά στα ζητήματα που δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων μας, και προκειμένου να δοθεί μια σαφής και ολοκληρωμένη απάντηση επί των τεθέντων ερωτημάτων, αρμόδια να σας ενημερώσουν είναι τα συνερωτώμενα Υπουργεία.

Τι είχαν ρωτήσει οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Θέμα: Σήμα κινδύνου SOS για τα ετοιμόρροπα σχολικά κτίρια της Αθήνας

Στο πέσιμο της αυλαίας για τη φετινή σχολική χρονιά και ενόψει της νέας τον προσεχή Σεπτέμβριο, η κατάσταση στα περισσότερα κτίρια του Δήμου Αθηναίων είναι από προβληματική έως και επικίνδυνη για την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα μαθητών και εκπαιδευτικών.

Γονείς και εκπαιδευτικοί αναφέρουν κατ’ επανάληψη περιστατικά και πλήθος προβλημάτων όπως:

  • Πλημμυρικά φαινόμενα σε περίπτωση βροχοπτώσεων,

  • Πτώση σοβάδων από φθαρμένες οροφές,

  • Αίθουσες βρόμικες και άβαφτες με υγρασίες,

  • Τουαλέτες που δεν λειτουργούν,

  • Μη επαρκείς σχολικές αυλές,

  • Συνωστισμό μαθητών σχολείων διαφορετικών εκπαιδευτικών βαθμίδων στο ίδιο κτίριο, έλλειψη εργαστηρίων,

  • Έλλειψη υποδομών για ΑμεΑ ακόμα και σε ειδικά σχολεία,

  • ‘Ελλειψη κτιρίων για σχολεία που έχουν ιδρυθεί προ καιρού (όπως το 24ο Γενικό Λύκειο και το Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης),

  • Παραμονή νηπιαγωγείων σε δανεικές αίθουσες δημοτικών σχολείων ή και σε κοντέινερ, μία ακόμη προσωρινή λύση που τείνει να γίνει μόνιμη.

Όλα τα παραπάνω συνιστούν την υφιστάμενη κατάσταση του κτιριακού αποθέματος των σχολικών μονάδων του Δήμου Αθηναίων. Εξάλλου, πολλά από τα κτίρια που χρησιμοποιούνται για τη στέγαση των σχολείων μετρούν περισσότερο από μισό αιώνα ζωής, έχουν συνεπώς κτιστεί με τον προ του ’85 αντισεισμικό κανονισμό. Ενδεικτικά, το ενημερωτικό δελτίο του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) που δημοσιοποιήθηκε το 2022 και αφορά τις σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, αναφέρει ότι το 61% των σχολικών κτιρίων κατασκευάστηκε πριν από τον αντισεισμικό κανονισμό του 1985, το 41% με τους κανονισμούς που ίσχυαν από το 1985 μέχρι το 2000, ενώ μόνο ένα 6% με τον Ελληνικό Αντισεισμικό Κανονισμό που ίσχυσε από το 2001 και μετά. Για ένα 2% των σχολικών κτιρίων η χρονολογία κατασκευής παραμένει άγνωστη.

Επειδή:

  • Δεν νοείται εν έτει 2024 να υπάρχουν σχολεία στην Αθήνα που πλημμυρίζουν ή πέφτουν σοβάδες και τραυματίζουν τους μαθητές. Η ασφάλεια των παιδιών και των δασκάλων τους οφείλει να είναι απόλυτη προτεραιότητα όλων των εμπλεκομένων φορέων.

  • Το θέμα με την πολύ κακή κατάσταση στα σχολεία της Αθήνας έχει ήδη χρονίσει και δεν μπορεί να καθυστερήσει περαιτέρω.

  • Οι απαραίτητες ενέργειες οφείλουν να οργανωθούν και να υλοποιηθούν εγκαίρως, έτσι ώστε από τον Σεπτέμβριο παιδιά, δάσκαλοι, φροντιστές και γονείς να έχουν ένα σχολείο ασφαλές, αξιοπρεπές και προσβάσιμο.

  • Οι ευθύνες του Υπουργείου Παιδείας και της προηγούμενης δημοτικής αρχής για αυτή την κατάσταση είναι βαρύτατες. Επιπλέον, η νέα δημοτική αρχή μπορεί σε επίπεδο διακηρύξεων να έχει δεσμευτεί για άμεσες επεμβάσεις, ωστόσο οι δεσμεύσεις αυτές θα κριθούν στην πράξη.

  • Η σωστή και γρήγορη συνεννόηση μεταξύ της Αυτοδιοίκησης και όλων των συναρμόδιων

Υπουργείων είναι απαραίτητη, προκειμένου επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

    1. Υπάρχει σχέδιο άμεσης επισκευής των ζημιών των σχολικών μονάδων με ταχύτατες διαδικασίες που θα ξεπερνούν τις συνήθεις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις;

    2. Έχει εκπονηθεί σχέδιο ριζικής επισκευής των σχολικών κτιρίων την ερχόμενη θερινή περίοδο με γενναία χρηματοδότηση, ώστε να διαμορφωθεί ένας σχολικός χώρος που να ανταποκρίνεται, τόσο από άποψη ασφάλειας όσο και από άποψη λειτουργικότητας, στις ανάγκες ενός σύγχρονου σχολείου ;

    3. Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος και πιστοποίηση όλων των σχολικών μονάδων του Δήμου Αθηναίων για στατική επάρκεια, σεισμική τρωτότητα, πυρασφάλεια και ασφάλεια ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων;

    4. Υπάρχει σχεδιασμός για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων στην Αθήνα και εάν ναι σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Δεν υπάρχουν σχόλια: