Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 5/1/2024 βρίσκεται το νομοσχέδιο της κυβέρνησης με τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που παρουσιάστηκε την περασμένη βδομάδα από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Παιδείας.
Στη διαβούλευση που ξεκίνησε στις 22 Δεκεμβρίου και λήγει στις 5 Ιανουαρίου 2024 έχουν κατατεθεί μέχρι και σήμερα, Παρασκευή πρωί περίπου 8 σχόλια.
Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, θα είναι από τα πρώτα που θα ψηφιστούν μέσα στον Ιανουάριο του 2024. Γι’ αυτό συζητήθηκε και στο υπουργικό συμβούλιο στις 20 Δεκέμβρη, μαζί με άλλα νομοσχέδια, ανάμεσα στα οποία και εκείνο για την παράκαμψη του άρθρου 16 και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Δείτε ΕΔΩ το Σχέδιο Νόμου
Δείτε ΕΔΩ τη δημόσια διαβούλευση
Με το νομοσχέδιο ιδρύονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), όπου θα συστεγάζονται Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης μαζί με Εργαστηριακά Κέντρα, με ομολογημένο στόχο της κυβέρνησης την εξοικονόμηση πόρων και την πιο στοχευμένη σύνδεση με τις τοπικές αγορές στις περιοχές όπου θα λειτουργούν.
Στο πλαίσιο αυτό τα ΚΕΕΚ θα έχουν οργανωτικό συντονιστή (ο «μάνατζερ» των αρχικών εξαγγελιών) που μπορεί να προέρχεται απευθείας από την αγορά, καθώς και συμβούλιο διοίκησης, όπου πέρα από τους διευθυντές των επιμέρους μονάδων θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων της οικείας Περιφέρειας (Απόλυτα ιεραρχική δομή με παντελή απουσία των συλλόγων διδασκόντων των σχολείων που ανήκουν στα ΚΕΕΚ). Επιπλέον, τα ΚΕΕΚ θα μπορούν να έχουν ερευνητικά ινστιτούτα, σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και φορείς, καθώς και τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), που θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Γενάρη του 2024.
Παράλληλα με το νομοσχέδιο μετονομάζονται τα ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ).
Ωστόσο πέραν της αναβαθμισμένης ονομασίας δεν αλλάζει τίποτα άλλο στο καθεστώς τους καθώς οι τίτλοι σπουδών τους παραμένουν στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και απαιτείται μετά το πτυχίο οι απόφοιτοι να δίνουν εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ.
Πέρα από όλα τα άλλα και ιδιαίτερα πέρα από την πραγματική στοχοθεσία του νομοσχεδίου (το κρίσιμο στοιχείο είναι ότι οι ειδικότητες θα βασίζονται στις περιστασιακές ανάγκες των επιχειρήσεων και ανά τριετία μπορεί να αλλάζουν. Το βάρος δίνεται πλέον στην κατάρτιση και τις δεξιότητες, σε βάρος της επιστημονικής γνώσης), χρειάζεται να έχει κάποιος μαντικές ικανότητες για να ανακαλύψει κάποιος, πίσω από τους βαρύγδουπους τίτλους (πέρα από το ότι βαφτίζονται «campus» τα συγκροτήματα της τεχνικής εκπαίδευσης), την "αναβάθμιση" των σπουδών που εξήγγειλε το υπουργείο παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο.
Αντί για σύγχρονα, επαρκή και εξοπλισμένα εργαστήρια, προβλέπει συνένωση των ήδη απαρχαιωμένων κτιριακών υποδομών.
Αντί για πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο, συνεχίζει στον ίδιο δρόμο της απαξίωσης του πτυχίου και της μετατροπής του σε ένα απλό προσόν.
Αντί για μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και σταθερή επιμόρφωσή του, προβλέπει χιλιάδες αναπληρωτές, που εκ των πραγμάτων δεν εξασφαλίζουν τη συνέχεια στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Και, το κυριότερο, αντί για ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση δίνει δεξιότητες με ημερομηνία λήξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου