Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2023

 


ΠΕΣΕΑ: Το υπ. Παιδείας στοχοποιεί και πάλι τον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής

«Το υπουργείο Παιδείας, με περισσή αυθαιρεσία στοχοποιεί για δεύτερη φορά τον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής -μαθητές, εκπαιδευτικούς, σχολικές δομές- και διασκευάζει ή παραφράζει την κείμενη νομοθεσία».

Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής (Π.Ε.Σ.Ε.Α.)  σχετικά με την λειτουργία βασικών δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Η ανακοίνωση

«Τέσσερις μήνες μετά το έγγραφο (93506/Δ3/25-8-2023) με τις διευκρινιστικές οδηγίες για τον ρόλο του εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης, το ΥΠΑΙΘΑ, με νέο έγγραφό του (13845/Δ3/4-12-2023) συνεχίζει να «νουθετεί» σε θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης μέσω νέων οδηγιών.

Με περισσή αυθαιρεσία στοχοποιεί για δεύτερη φορά τον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής -μαθητές, εκπαιδευτικούς, σχολικές δομές- και διασκευάζει ή παραφράζει την κείμενη νομοθεσία. Είτε πρόκειται για τον ν. 3699/2008 (Α΄199) που ορίζει ξεκάθαρα το πλαίσιο της Παράλληλης Στήριξης - Συνεκπαίδευσης είτε για το άρθρο 82 του ν.4368/2016 που περιγράφει τόσο τον σκοπό των Τμημάτων Ένταξης, όσο και την υποστήριξη των μαθητών που φοιτούν σε αυτά από τον εκπαιδευτικό ΕΑΕ μέσα στην Τάξη ή και στο Τ.Ε, ανάλογα με τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές τους ανάγκες.

Πόσο απαραίτητες μπορεί να είναι «οι διευκρινιστικές οδηγίες» ή «οι οδηγίες-κατευθύνσεις» σε νόμους που έχουν ψηφιστεί 15 ή 7 χρόνια πριν; Όταν οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ, σε αυτό το σταθερό νομοθετικό πλαίσιο, υπερασπίζονται καθημερινά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία με στοχευμένες διδακτικές πρακτικές, επιδιώκοντας τη βέλτιστη μαθησιακή υποστήριξή τους;

εκπαίδευση εκπαιδευτών ενηλίκων

Κανένα έγγραφο και καμία εγκύκλιος δεν μπορεί να τροποποιήσει τις διατάξεις που θέτει το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να παρερμηνευτεί η υφιστάμενη νομοθεσία από Στελέχη Εκπαίδευσης, και ουδείς/ουδεμία εκπαιδευτικός οφείλει να ακολουθήσει προφορικές εντολές που ο εξαναγκασμός υλοποίησής τους είναι τουλάχιστον παράτυπος, αν όχι παράνομος. Οι νόμοι προβλέπουν, ρητά, συγκεκριμένες διαδικασίες υποστήριξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες στα Γενικά Σχολεία, γεγονός που δεν μπορούν ούτε οι Οδηγίες να παραβλέψουν, ανεξάρτητα εάν το υποτιμούν.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής (Π.Ε.Σ.Ε.Α.) ζητά την απόσυρση του συγκεκριμένου εγγράφου η κοινοποίηση του οποίου μόνο σύγχυση και αναστάτωση έχει δημιουργήσει στη σχολική κοινότητα.

Οι συγκεκριμένες Οδηγίες στηρίζονται σε μεθοδευμένες ερμηνείες και συμπεράσματα που στερούνται επιστημονικής εγκυρότητας. Πρόκειται για επινοήματα που -προβάλλοντας τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ- στόχο έχουν τη συρρίκνωση ή την αποδυνάμωση σχολικών δομών ειδικής αγωγής με συγκεκριμένη ύπαρξη και πολύχρονη λειτουργία, όπως τα Τμήματα Ένταξης, τα οποία μετονομάζονται σε θεσμούς ενταξιακής εκπαίδευσης.

Παράλληλα, αναδύεται ο «εξορθολογισμός» προσλήψεων εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης και η σταδιακή περικοπή - αντικατάστασή τους από τους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ των Τ.Ε, οι οποίοι μελλοντικά θα ονομάζονται εκπαιδευτικοί ενταξιακής εκπαίδευσης, καθώς θα εκπροσωπούν τους ομώνυμους θεσμούς που επιδεικτικά προτάσσει το Υπουργείο Παιδείας.

Πρόκειται για προοικονομία των βασικών σημείων ενός επικείμενου νόμου της Ειδικής Αγωγής που θα υποβιβάζει τη σταθερότητα βασικών δομών της ή για την υιοθέτηση ενός οικονομικά φτηνού μοντέλου ένταξης όλων των παιδιών στη γενική εκπαίδευση, βαφτίζοντάς το Συμπερίληψη;

Σε κάθε περίπτωση θα είμαστε απέναντι σε όλους τους μικροπολιτικούς ελιγμούς που θα θίγουν την παρεχόμενη ποιότητα εκπαίδευσης και θα καταστρατηγούν θεμελιώδη δικαιώματα ισότιμης και ενεργούς συμμετοχής των μαθητών και μαθητριών  με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στη μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: