Σάββατο 12 Αυγούστου 2023

 


Σκάκι, ένα παιχνίδι στρατηγικής που αφορά μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου - Μια απόπειρα παιδαγωγικής αξιοποίησης του σκακιού με στόχο την καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του νου, όπως επίσης την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της ενεργού εμπλοκής των μαθητών και μαθητριών του κάθε σχολικού τμήματος.

για πρόγραμμα ένταξης του σκακιού στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του Γυμνασίου:

΄΄Πρόγραμμα ένταξης του σκακιού στο Γυμνάσιο, κατέθεσε η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία στο ΙΕΠ΄

Πέρυσι η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία κατέθεσε στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δυο αναλυτικά προγράμματα για την ένταξη του σκακιού στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου.

Το ΙΕΠ είναι επιτελικός επιστημονικός φορέας που υποστηρίζει το Υπουργείο Παιδείας στα θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα προγράμματα που ετοίμασε η Επιτροπή Σχολικού Σκακιού της ΕΣΟ ενέκρινε το ΙΕΠ.

Έτσι τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινά το Σεπτέμβρη, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και δασκάλες που το επιθυμούν, μπορούν να διδάξουν τα πρώτα βήματα στο σκάκι, ακόμη και αν δεν γνωρίζουν οι ίδιοι τις κινήσεις, χάρη στις απλές και αναλυτικές οδηγίες και εποπτικά μέσα που παρουσιάζουν τα προγράμματα.

Το 1ο πρόγραμμα με κωδικό 553 έχει τίτλο ΄΄Σκάκι και φαντασία΄΄ και αφορά μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείο, Α΄ και Β΄ Δημοτικού.


Το 2ο έχει κωδικό 552 με τίτλο "Σκάκι, ένα παιχνίδι στρατηγικής και Μαθηματικών, ένα παιχνίδι για όλους!" και αφορά μαθητές και μαθήτριες των Δ΄, Ε΄και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού σχολείου.

Μπορεί δε όποιος ή όποια θέλει να τα δει στα εξής σημεία της ηλεκτρονικής σελίδας του ΙΕΠ : https://rb.gy/6tq7j και https://rb.gy/o7ubs

Το νέο πρόγραμμα

Στις 31/7 η ΕΣΟ κατέθεσε το νέο της πρόγραμμα αυτή τη φορά για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γυμνασίου. Είναι ένα Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων με τίτλο: «Σκάκι, ένα εκπαιδευτικό και δημιουργικό παιχνίδι για όλους τους μαθητές Γυμνασίου» και αποτελεί μια απόπειρα παιδαγωγικής αξιοποίησης του σκακιού με στόχο την καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του νου, όπως επίσης την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της ενεργού εμπλοκής των μαθητών και μαθητριών του κάθε σχολικού τμήματος.

Αποτελεί συνέχεια προγράμματος του Δημοτικού. Οι δραστηριότητες των εργαστηρίων είναι προσαρμοσμένες για όλους τους μαθητές χωρίς κανένα περιορισμό. Το πρόγραμμα εστιάζει στη σύνδεση του παιχνιδιού με τη στρατηγική σκέψη. Παράλληλα, ωθεί τους μαθητές να συνεργαστούν ομάδικα.
Οι βασικοί συντάκτες του Δημήτρης Ντουντανιώτης και Νίκος Αγγελής αναλύουν διεξοδικά πως στο σχολικό πλαίσιο του Γυμνασίου, το σκάκι μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική, διαφοροποιημένη εκπαιδευτική δραστηριότητα που απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών, αναπτύσσεται εύκολα, χωρίς υψηλό κόστος και απαιτητικές υλικοτεχνικές υποδομές.

Η συμμετοχή στο παιχνίδι και η αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά δημιουργούν ένα ασφαλές και οριοθετημένο περιβάλλον, όπου o σεβασμός στη διαφορετικότητα και η συνεργασία είναι θεμελιώδεις αξίες. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρουν την ισότιμη συμμετοχή και των δύο φύλων, την ενασχόληση των παιδιών ανεξάρτητα από την ηλικία ή το γνωστικό επίπεδό, το σεβασμό στη διαφορετικότητα μέσω της αξιοποίησης του παιγνιώδους χαρακτήρα του σκακιού.

Η ΕΣΟ αναμένει και την έγκριση του νέου προγράμματος από το ΙΕΠ. Την Επιτροπή Σχολικού Σκακιού της ΕΣΟ αποτελούν ο υπογράφων (πρόεδρος), οι Δημήτρης Ράμμος (αντιπρόεδρος), Βέρα Αβραμίδου (γραμματέας), Κώστας Γιουβαντσιούδης, Μαρία Ευαγγελίου, Μιχάλης Δαρμαράκης, Γιάννης Σιβένας, Στέλιος Λαγογιάννης, Δημήτρης Κεφάλας, Δημήτρης Ντουντανιώτης, Γιάννης Παναγάκος, Κωστής Σκαπέρδας, Αναστάσης Τζούμπας, και Τάσος Δημακάκος."

Χρήστος Πιλάλης

Εκπαιδευτικός,
MSc  Στατιστικής  (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας),  μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας

Γραμματέας της Επιτροπής Media and Communication της ECU (Ευρωπαϊκή Σκακιστική Ένωση)
Διεθνής εκπαιδευτής (FI), Διεθνής Διαιτητής (ΙΑ), Διεθνής Οργανωτής(IO) της FIDE (Διεθνής Σκακιστική Ομοσπονδία) 

Δεν υπάρχουν σχόλια: