Διαμαρτυρία γονέα για τους προφορικά εξεταζόμενους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.)
Είμαι γονέας που το παιδί μου συμμετέχει στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις 2020-2021 με τους προφορικά εξεταζόμενους μαθητές και διαπίστωσα ότι από την διαδικασία των εξετάσεων αυτών προκύπτουν θέματα που αφορούν όχι μόνο τους μαθητές αλλά και τους γονείς τους.
Στο Αρ.Πρωτ.Φ.251/67372/Α5/09-06-2021 έγγραφο του ΥΠΑΙΘ με θέμα: «Κάλυψη εξόδων μετακίνησης, διαμονής και διατροφής υποψηφίων που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις το ίδιο έτος κατά το οποίο αποφοιτούν από Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο και εξετάζονται πανελλαδικά σε άλλη σχολική μονάδα από αυτή στην οποία υπέβαλαν αίτηση – δήλωση» αναφέρεται ότι με την αριθμ. πρωτ. Φ.151/89670/A5 (ΦΕΚ 1918 τ.Β΄/01-06-2017) Κοινή Υπουργική Απόφαση ρυθμίζονται εφεξής τα θέματα που αφορούν στην κάλυψη εξόδων μετακίνησης, διαμονής και διατροφής υποψηφίων που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις το ίδιο έτος κατά το οποίο αποφοιτούν από Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο και εξετάζονται πανελλαδικά σε άλλη σχολική μονάδα από αυτή στην οποία υπέβαλαν αίτηση – δήλωση. Συγκεκριμένα στο άρθρο 1 της εν λόγω ΚΥΑ καθορίζεται το ύψος της αποζημίωσης το οποίο ανέρχεται σε 350,00 ευρώ ανά δικαιούχο και ορίζονται οι γενικές προϋποθέσεις. Δικαιούχοι είναι οι υποψήφιοι, εφόσον η απόσταση της σχολικής μονάδας από το Βαθμολογικό Κέντρο ή Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο είναι μεγαλύτερη των 120 χιλιομέτρων.
Τα παρακάτω θέματα αποτελούν διαπιστώσεις όχι μόνο δικές μου αλλά και διαπιστώσεις άλλων γονέων προφορικά εξεταζόμενων μαθητών.
1) Κατ’ αρχάς θα πρέπει να τονίσουμε και να υπενθυμίσουμε στους αρμοδίους ότι οι μαθητές ως επί το πλείστον είναι ανήλικοι, άρα πρέπει να συνοδεύονται. Για τον λόγο αυτό:
• Γονείς από το Βόλο δηλώνουν ότι για τα προσωπικά τους έξοδα (μετακίνησης, διαμονής και διατροφής) θα χρειαστούν πάνω από 1000 ευρώ για την περίοδο των προφορικά εξεταζόμενων μαθητών.
• Γονείς με τα εξεταζόμενα παιδιά τους που διανύουν απόσταση μικρότερη των 120 χλμ. από το Επαγγελματικό Λύκειο που αποφοιτούν οι μαθητές έως το 1ο ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, που είναι το Εξεταστικό Κέντρο, το αυτοκίνητο που μετακινούνται καταναλώνει αναλογικά βενζίνη, όπως αυτών που κάνουν 120 χλμ. και δικαιούνται αποζημίωσης.
2) Εμείς (πατέρας και γιος) ξεκινήσαμε για το Εξεταστικό Κέντρο από το σπίτι μας με ΙΧ αυτοκίνητο. Ξυπνήσαμε στις 6:00 π.μ. και επιστρέψαμε στις 4:00 μ.μ., δηλ. μετά από 10 ώρες. Οι προβληματισμοί που θέτω είναι οι εξής:
• Η μεγάλη απόσταση της μετακίνησης λόγω του άγχους τόσο του υποψήφιου όσο και του γονέα εγκυμονεί κινδύνους.
• Όπως προείπα, η όλη διαδικασία διήρκησε συνολικά 10 ώρες και κανείς δεν διερωτάται εάν ο εξεταζόμενος, αφού επί πολλές ώρες από το πρωί είναι σε αναμονή, διαθέτει χρήματα για φαγητό εκτός από το νερό που επιτρέπεται να έχουν οι υποψήφιοι μαζί τους.
• Το ίδιο ισχύει και γα τους γονείς των υποψηφίων που η παραμονή τους βρίσκεται στον χώρο του εξωτερικού δρόμου του σχολείου. Κανείς δεν ενδιαφέρεται για την ταλαιπωρία που υφίστανται.
3) Εφόσον ισχύει αυτό το σύστημα, το Υπουργείο μέσω των Γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν τους μαθητές κάθε Νομού που είναι σχετικά κοντά στο Εξεταστικό Κέντρο και να τους μεταφέρουν σ’ αυτό με δική τους ευθύνη. Επίσης, όσον αφορά τους μαθητές και γονείς των πιο απομακρυσμένων περιοχών, να μεριμνήσουν για τη μετακίνηση, διαμονή και διατροφή τους.
4) Η πιο δίκαιη λύση από αυτή που ισχύει είναι να δημιουργηθούν Εξεταστικά Κέντρα σε κάθε Νομό και όχι να γίνονται διακρίσεις μεταξύ Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων π.χ. οι μαθητές των Γενικών Λυκείων να εξετάζονται προφορικά στην Περιφερειακή Ενότητα που ανήκουν ενώ των Επαγγελματικών Λυκείων να εξετάζονται μακριά από τον τόπο τους πληρώνοντας οικονομικό, σωματικό και ψυχικό τίμημα. Για παράδειγμα, στον Νομό Μαγνησίας λειτουργεί για τα Γενικά Λύκεια Εξεταστικό Κέντρο με λιγότερους μαθητές απ’ ότι στα ΕΠΑ.Λ. του ιδίου Νομού. Οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ., που υπερτερούν σε αριθμό από τα Γενικά Λύκεια, μετακινούνται, με όλα τα επιβαρυντικά επακόλουθα, στο Εξεταστικό Κέντρο του 1ου ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, ενώ οι μαθητές των Γενικών Λυκείων εξετάζονται στον τόπο τους, καθώς αυτό είναι το σωστό. Δίκαιο λοιπόν είναι να εξετάζονται και οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. στον τόπο τους.
Συνεπώς, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι υπάρχουν υποψήφιοι πανελλαδικών εξετάσεων δύο ταχυτήτων με πρόσθετη επιβάρυνση για τους αποφοίτους Επαγγελματικών Λυκείων και τις οικογένειές τους.
Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι πρέπει να δώσουν προφορικές εξετάσεις, αναγκάζονται να ταξιδέψουν στην Θεσσαλονίκη ή στην Αθήνα για να εξεταστούν, πράγμα που σημαίνει επιπρόσθετο κόστος μετάβασης και διαμονής για τις οικογένειές τους, κινδύνους ατυχήματος κατά τη διαδρομή, κάτι που δεν ισχύει για τους αντίστοιχους μαθητές του Γενικού Λυκείου. Η διακριτική μεταχείριση που διαπιστώνεται εις βάρος των μαθητών που ολοκληρώνουν την φοίτησή τους σε Επαγγελματικά Λύκεια και δίνουν ήδη τον αγώνα των πανελλαδικών εξετάσεων είναι πασιφανής.
Οι οικογένειες, που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα με τη δική μου οικογένεια, πασχίζουμε να στηρίξουμε τα παιδιά μας στο πρόβλημα των μαθησιακών δυσκολιών ούτως ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν ισότιμα το δικαίωμα στην εκπαίδευση και στην επαγγελματική αποκατάσταση. Το ερώτημα είναι, αν το Υπουργείο προτίθεται να μην επιτρέψει εφεξής τη διάκριση των μαθητών των Επαγγελματικών από τους μαθητές των Γενικών Λυκείων ως προς τον τόπο διεξαγωγής των εξετάσεων και εάν προτίθεται να άρει την αδικία αυτή προκειμένου να αποφευχθεί μία δυσβάσταχτη ταλαιπωρία κι επιβάρυνση για τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων και την ελληνική οικογένεια.
Με τιμή
Γονέας μαθητή των ΕΠΑ.Λ. που εξετάζεται προφορικά στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου