Παρασκευή 22 Μαΐου 2020

«Η μη προσμέτρηση απουσιών με την υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης φαίνεται να δημιουργεί αντικρουόμενες απορίες: Είτε η δυνατότητα απουσίας με την κατάθεση μιας απλής Υπεύθυνης Δήλωσης αγγίζει τα όρια της υπερβολής είτε η ίδια η απόφαση της επιστροφής των μαθητών/-τριών στα θρανία ήταν ατυχής»
Η απόφαση της επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων με πρόταγμα την επιστροφή στα θρανία των μαθητών/-τριών της Γ΄ Λυκείου και στην συνέχεια αυτών της Α΄ και Β΄ Λυκείου, καθώς και του Γυμνασίου, συνοδεύτηκε από την ΥΑ 52840/ΓΔ4/ΦΕΚ 1765 Β΄/08-5-2020 με θέμα: «Ρύθμιση απουσιών μαθητών/-τριών διδακτικού έτους 2019-2020» με την οποία ορίζεται ότι:
«Οι απουσίες των μαθητών/τριών, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μετά την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, τη Δευτέρα 11η Μαΐου 2020 για την Γ΄ Λυκείου και τη Δευτέρα 18η Μαΐου 2020 για τα Γυμνάσια και την Α΄ και Β΄ Λυκείου, δεν θα ληφθούν υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησής τους, εφόσον ο γονέας ή κηδεμόνας τους, ή οι ίδιοι/ες εάν είναι ενήλικοι/ες, υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση, ότι ο/η μαθητής/τρια ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου για νόσηση από COVID-19 (…)ή έρχεται σε στενή επαφή με άτομο του οικογενειακού του περιβάλλοντος που ανήκει στην παραπάνω ομάδα αυξημένου κινδύνου, ή ήδη νοσεί».
Αυτή η δυνατότητα κατάθεσης από τους γονείς Υπεύθυνης Δήλωσης προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα μη προσμέτρησης απουσιών από το σχολείο, άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου στην λειτουργία των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η κατάθεση των Υπεύθυνων Δηλώσεων για τον παραπάνω σκοπό στις σχολικές μονάδες άγγιξε εντυπωσιακούς αριθμούς, ανατινάζοντας στην κυριολεξία την προσπάθεια επαναλειτουργίας των σχολείων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης , αφού οι αιτούντες μη προσμέτρησης απουσιών αυξάνονται με ιδιαίτερα σημαντικούς ρυθμούς, αδειάζοντας τις σχολικές αίθουσες και ακυρώνοντας κάθε προγραμματισμό των σχολείων στο πλαίσιο της ασφαλούς επιστροφής των μαθητών/-τριών σε αυτά (δημιουργία υποτμημάτων, κατάλληλη αναδιαμόρφωση ωρολογίων προγραμμάτων, μείωση του αριθμού των μαθητών/-τριών σε κάθε αίθουσα, αναδιαμόρφωση των λειτουργικών χώρων των σχολικών μονάδων, μείωση του αριθμού των μεταφερόμενων μαθητών με τα μισθωμένα λεωφορεία, αύξηση των καθαριστριών σε κάθε σχολείο, κλπ).
Ούτε όλα τα παραπάνω είναι υπερβολικά στην προσπάθεια διασφάλισης της υγείας του μαθητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού ούτε η προσπάθεια των γονέων να προστατέψουν τους οικείους τους από ενδεχόμενους κινδύνους νόσησης είναι αναιτιολόγητες ούτε ο φόβος των κηδεμόνων για την πιθανότητα τα παιδιά τους να καταστούν φορείς του επικίνδυνου ιού μπορούν να καταστούν αντικείμενο ψόγου.
Όμως η εξέλιξη της δυνατότητας μη προσμέτρησης απουσιών με την υποβολή μιας Υπεύθυνης Δήλωσης φαίνεται να δημιουργεί διττές αντικρουόμενες απορίες: Είτε η δυνατότητα απουσίας από το σχολείο με την κατάθεση μιας απλής Υπεύθυνης Δήλωσης αγγίζει τα όρια της υπερβολής είτε η ίδια η απόφαση της επιστροφής των μαθητών/-τριών στα θρανία ήταν ατυχής.
Πράγματι, αν η επιστροφή των μαθητών/-τριών στα σχολεία δεν είναι μια ενέργεια που ενέχει σημαντικούς κινδύνους για την υγεία όσων σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την μαθητιώσα νεολαία (άμεσοι ή έμμεσοι συγγενείς με υποκείμενα νοσήματα) τότε η «ευκολία» με την οποία χορηγείται η δυνατότητα απουσίας από το σχολείο φαίνεται να είναι υπερβολική. Αν όμως υπάρχουν πράγματι σημαντικοί υγειονομικοί λόγοι που επιβάλλουν την χορήγηση αυτής  της δυνατότητας, τότε φαίνεται να είναι υπερβολική η ίδια η απόφαση επιστροφής των μαθητών στα θρανία και μάλιστα για τόσο λίγο υπολειπόμενο χρονικό διάστημα, αφού στις 12 Ιουνίου 2020 ολοκληρώνεται το τρέχον διδακτικό έτος.
Ίσως η επιθυμία επιστροφής στα θρανία για τους μαθητές/-τριες της Γ΄ Λυκείου να έχει λογικά ερείσματα, αφού τα παιδιά αυτά θα πρέπει στο άμεσο χρονικό διάστημα να συμμετάσχουν στις σημαντικές για τους περισσότερους από αυτούς Πανελλαδικές εξετάσεις. Η επιστροφή όμως των μαθητών/-τριών της Α΄ και Β΄ Λυκείου, καθώς και αυτών του Γυμνασίου δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και απορίες για την χρησιμότητα και την λειτουργικότητα αυτής της απόφασης.
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές είχαν αναγκαστεί να προσαρμοστούν σε πρωτόγνωρες καταστάσεις και τα κατάφεραν, εισάγοντας στην εκπαιδευτική τους καθημερινότητα τόσο την σύγχρονη όσο και την ασύγχρονη εκπαίδευση. Τα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας προβάλλουν αυτή την εντυπωσιακή προσαρμογή της εκπαιδευτικής κοινότητας στην καινοφανή  - ελπίζουμε και σύντομη - εκπαιδευτική πραγματικότητα. Η απόφαση της επιστροφής των μαθητών/-τριών στα θρανία εξάρθρωσε στην κυριολεξία βίαια όλη αυτή την προσπάθεια να κρατηθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες εκπαιδευτικά ενεργοί. Τώρα, τα μεν σχολεία αδειάζουν «σύννομα» από τους μαθητές τους, ενώ δεν υφίσταται πλέον και ο μηχανισμός της σύγχρονης εκπαίδευσης, αφού οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να επαναφέρουν την εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη τους.
Όσο για την δυνατότητα της ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με live μετάδοση του μαθήματος από τις αίθουσες διδασκαλίας, εκτός από το ότι κρίνεται ως ουτοπική και ανέφικτη, φαίνεται να προσλαμβάνει πλέον διαστάσεις ανέκδοτου: Από την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με τους εκπαιδευτικούς να διδάσκουν από τον χώρο τους, τους μαθητές τους που βρίσκονται στο σπίτι τους, στην επιδιωκόμενη ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τους εκπαιδευτικούς να τους ζητείται να διδάσκουν από τις άδειες αίθουσες διδασκαλίας στους μαθητές τους, που και πάλι βρίσκονται στα σπίτια τους …

Δεν υπάρχουν σχόλια: