"Έχω ανακαλύψει ότι γονείς οι οποίοι έχουν καλούς μαθητές δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα", δήλωσε ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, ομότιμος καθηγητής Γιώργος Δάσιος, μιλώντας στην ημερίδα ανοιχτού διαλόγου με θέμα «Εθνικό Απολυτήριο και Σύστημα Εξετάσεων» , των εκπαιδευτηρίων  εκπαιδευτήρια Πολύτροπη Αρμονία & Πολύτροπη.

Ο Γ. Δάσιος εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία του για τον φόβο που νιώθουν οι μαθητές όταν ανακοινώνονται αλλαγές στο σύστημα, τόνισε: "Τα παιδιά τρομοκρατούνται με τις αλλαγές  του συστήματος".

Παράλληλα υπογράμμισε    πως το μόνο που πρέπει να ενδιαφέρει τους μαθητές είναι το διάβασμα.

«Δεν υπάρχει σύστημα που, αν διαβάσεις, να μπορεί να σε αποκλείσει από το πανεπιστήμιο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων τόνισε ότι η καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου πρέπει να διασφαλίζει απόλυτα το αδιάβλητο των εξετάσεων.

Παράλληλα, έθεσε τον προβληματισμό για το αν η επίδοση του μαθητή κατά τη διάρκεια της σχολικής φοίτησης θα πρέπει να συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό, ενώ προειδοποίησε πως οι εξετάσεις «δεν πρέπει να δαιμονοποιούνται».

Συμβουλές προς μαθητές – «Η μαθηματική σκέψη κατακτιέται με προσπάθεια»

Απευθυνόμενος στους μαθητές, ο Γ. Δάσιος έδωσε συγκεκριμένες συμβουλές για τη μελέτη των Μαθηματικών:

«Δεν είναι σωστό να μαθαίνεις πρώτα τη θεωρία και μετά να λύνεις ασκήσεις. Ρίξτε μια ματιά στη θεωρία και πηγαίνετε κατευθείαν στις ασκήσεις με ανοιχτό βιβλίο».

«Η προσπάθεια να λύσεις μια άσκηση σε βοηθά να κατανοήσεις τη θεωρία».

«Τα δύσκολα προβλήματα θα σας ταλαιπωρήσουν, αλλά ακόμη κι αν δεν τα λύσετε, θα έχετε μάθει πολλά Μαθηματικά».

«Η επίλυση ενός προβλήματος ανεβάζει την αυτοπεποίθησή σας».

Παρεμβάσεις ειδικών για το νέο εξεταστικό

Η   Ευαγγελία Παυλάτου, καθηγήτρια Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, μίλησε για την ανάγκη καλλιέργειας της κριτικής σκέψης, επισημαίνοντας ότι φοιτητές που εισάγονται στο Πολυτεχνείο με υψηλές βαθμολογίες δεν διακρίνονται πάντα σε καθήκοντα που απαιτούν κριτική ανάλυση.

Ο αναπληρωτής διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας, Φώτης Ανδρέου, στάθηκε στην αναγκαιότητα θέσπισης εθνικού απολυτηρίου.

Ο Δρ. Αθανάσιος Κουτρούμπας και ο Ανδρέας Δαζέας μετέφεραν την εμπειρία των ευρωπαϊκών σχολείων, με τον κ. Δαζέα να παρουσιάζει το σύστημα ψηφιοποίησης και ανώνυμης αξιολόγησης γραπτών μέσω ειδικής πλατφόρμας.

Η Δάφνη Δασκαλάκη Μουντάνου, διευθύντρια του ΓΕΛ Πολύτροπη, ανέδειξε την απώλεια κύρους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πρότεινε αναδιάρθρωση της δομής του σχολείου, σημαντική αύξηση μισθών εκπαιδευτικών και θεσμοθέτηση ουσιαστικής αξιολόγησης. Παρουσίασε επίσης πρόταση νέας δομής 13χρονης εκπαίδευσης και νέο μοντέλο βαθμολόγησης για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Ο καθηγητής Φυσικής και φροντιστής Γιώργος Χατζητέγας στάθηκε στην έλλειψη κοινού πλαισίου πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνοντας εξετάσεις και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Ο Δρ. Κώστας Θεριανός υποστήριξε ότι οι εξετάσεις από μόνες τους δεν αναβαθμίζουν το σχολείο και ζήτησε νέο πρόγραμμα σπουδών και εξετάσεις μόνο για όσους επιθυμούν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και ελεύθερη πρόσβαση σε τμήματα χαμηλής ζήτησης.

Ο Δρ. Αργύρης Ψαλίδας μίλησε για ανάγκη επανασχεδιασμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης και υποστήριξε ότι το εθνικό απολυτήριο πρέπει να αποτελεί το βασικό κριτήριο εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Παρεμβάσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα

Η Διευθύντρια του Λυκείου Πολύτροπη Αρμονία, Ρούλα Μουντάνου, αναφέρθηκε στον προβληματισμό σχετικά με τη βαρύτητα του προφορικού βαθμού στο εθνικό απολυτήριο.

Μαθητής της Β΄ Γυμνασίου κατέθεσε τη δική του οπτική, εκτιμώντας ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι προσβάσιμη σε όλους, αλλά κατακρίνοντας τις συνεχείς αλλαγές του συστήματος και την υπερβολική έμφαση στην απομνημόνευση εις βάρος της κριτικής σκέψης.

Ο Μαθηματικός και εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης παρουσίασε ολοκληρωμένη πρόταση για νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ με δύο ομάδες προσανατολισμού και εξετάσεις εθνικού απολυτηρίου.

Συμπεράσματα της ημερίδας

Κλείνοντας την εκδήλωση, ο πρώην διευθυντής ΔΔΕ Δ΄ Αθήνας, Π. Γιαλούρης, τόνισε ότι το εθνικό απολυτήριο είναι αναγκαίο, υπό την προϋπόθεση ότι:

θα προκύψει μετά από ειλικρινή πολιτικό διάλογο,

θα αξιοποιεί εμπειρίες άλλων χωρών, προσαρμοσμένες στην ελληνική πραγματικότητα,

θα συνοδευτεί από αναδιάρθρωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,

θα εφαρμοστεί χωρίς αιφνιδιασμούς,

και θα διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων..