Ιδιωτικά σχολεία: Η αλήθεια πίσω από τους μύθους της αριστείας
Στη συλλογική φαντασία, τα ιδιωτικά σχολεία εμφανίζονται ως κάστρα αριστείας: χώροι όπου οι μαθητές ανθίζουν, οι βαθμοί εκτοξεύονται και οι πανελλαδικές εξετάσεις μοιάζουν με απλή διαδικασία. Τα μέσα ενημέρωσης και οι διαφημιστικές καμπάνιες φροντίζουν να θρέφουν αυτή την εικόνα, δημιουργώντας έναν μύθο που θέλει την επιτυχία να έρχεται αυτόματα με την ιδιωτική φοίτηση. Η πραγματικότητα όμως αποδεικνύεται πιο πολύπλοκη.
Η «επιτυχία» έχει προαποφασισμένο κοινό
Τα υψηλά ποσοστά επιτυχίας που παρουσιάζουν πολλά ιδιωτικά σχολεία δεν οφείλονται σε κάποια εγγενή εκπαιδευτική ανωτερότητα, αλλά στο κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο των μαθητών. Οι περισσότεροι φοιτούν σε ακριβά ιδιωτικά σχολεία επειδή προέρχονται από οικογένειες με υψηλό μορφωτικό και οικονομικό κεφάλαιο. Το πλεονέκτημα που εμφανίζεται στις επιδόσεις τους δεν δημιουργείται στο σχολικό περιβάλλον· ήδη υπάρχει και απλώς αναπαράγεται μέσω ενός συστήματος που λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής αναπαραγωγής.
Αυτό εξηγεί γιατί κάποια ιδιωτικά σχολεία φτάνουν ή ξεπερνούν το 90% επιτυχίας, ενώ άλλα μένουν κάτω από τον μέσο όρο των δημόσιων. Δεν είναι η ποιότητα της διδασκαλίας που καθορίζει τα αποτελέσματα, αλλά η επιλογή των μαθητών. Τα σχολεία που προσελκύουν μαθητές από προνομιούχες οικογένειες απλώς «ευλογούν» μια ήδη διαμορφωμένη επιτυχία.
Τι μένει εκτός κάδρου;
Οι λίστες επιτυχίας των ιδιωτικών σχολείων δεν εμφανίζουν τα ποσοστά αποτυχίας, δεν μιλούν για μαθητές με δυσκολίες ούτε διερευνούν αν οι ευκαιρίες ήταν ίδιες για όλους. Το αφήγημα παρουσιάζεται μονοδιάστατο, ενισχύοντας την ιδέα της ιδιωτικής ανωτερότητας και αποκρύπτοντας την εκπαιδευτική πολυπλοκότητα.
Αντίθετα, τα δημόσια σχολεία εκπροσωπούν μια πιο αντιπροσωπευτική εικόνα της κοινωνίας. Σε αυτά συμμετέχουν όλοι: μαθητές με δυσκολίες, αλλά και νέοι που διακρίνονται διεθνώς. Τα αποτελέσματά τους αντικατοπτρίζουν την κοινωνική πραγματικότητα και την παιδαγωγική προσπάθεια, συχνά κάτω από πολύ πιο άνισες συνθήκες.
Αναζητώντας μια δίκαιη εκτίμηση της εκπαίδευσης
Η πραγματική εικόνα της σχολικής επιτυχίας δεν μπορεί να περιορίζεται σε εντυπωσιακά ποσοστά. Η κοινωνική προέλευση δεν πρέπει να συγχέεται με την εκπαιδευτική επίδοση. Η παιδεία οφείλει να επανέλθει στο επίκεντρο ως δημόσιο αγαθό, πεδίο χειραφέτησης και όχι διαχωρισμού. Η αλήθεια για τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία χρειάζεται να αναδειχθεί: η αθόρυβη, επίμονη δουλειά των δημόσιων σχολείων συχνά κρύβεται πίσω από τους μύθους της ιδιωτικής υπεροχής.
Alfavita Newsroom
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου