Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

 Η αλλαγή από τριμηνιαία σε τετραμηνιαία αξιολόγηση στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση 15 Μαρτίου, 2025 Διδασκαλία, Απόψεις, Εκπαιδευτικά νέα, Σχολείο, Σχολικά σχόλια Διάδωσέ το 0 Shares Η αλλαγή από τριμηνιαία σε τετραμηνιαία αξιολόγηση στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση Η αλλαγή από τριμηνιαία σε τετραμηνιαία αξιολόγηση στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση είχε στόχο τη βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας και τη μείωση της πίεσης για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Θετικά της αλλαγής σε τετράμηνα: ✔ Μείωση της συχνότητας εξεταστικών περιόδων – Οι μαθητές έχουν περισσότερο χρόνο να αφομοιώσουν την ύλη και να προετοιμαστούν καλύτερα. ✔ Βαθύτερη κατανόηση της ύλης – Αντί για συνεχείς εξετάσεις, δίνεται περισσότερος χρόνος για ανάπτυξη κριτικής σκέψης και εμβάθυνση στα μαθήματα. ✔ Μείωση του άγχους – Λιγότερες αξιολογήσεις σημαίνουν μικρότερη πίεση και καλύτερη ψυχολογία των μαθητών. ✔ Πιο αντικειμενική αξιολόγηση – Οι εκπαιδευτικοί έχουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να διαμορφώσουν μια σαφή εικόνα για την πρόοδο των μαθητών. Αρνητικά της αλλαγής σε τετράμηνα: ❌ Μεγαλύτερη ύλη ανά περίοδο αξιολόγησης – Οι μαθητές πρέπει να καλύψουν περισσότερη ύλη σε κάθε τετράμηνο, κάτι που μπορεί να δυσκολέψει τη μελέτη τους. ❌ Δυσκολία διαχείρισης του χρόνου – Αν δεν υπάρχει σταδιακή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του τετραμήνου, οι μαθητές μπορεί να μην οργανώνονται σωστά. ❌ Μείωση του κινήτρου για συνεχή προσπάθεια – Σε κάποιες περιπτώσεις, οι μαθητές μπορεί να μην προσπαθούν αρκετά στην αρχή του τετραμήνου, καθώς η αξιολόγηση γίνεται αργότερα. Σε γενικές γραμμές, το σύστημα των τετραμήνων έχει ως στόχο μια πιο ισορροπημένη και αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά η επιτυχία του εξαρτάται από την εφαρμογή του σε κάθε σχολείο. Πώς επηρεάζει η τετραμηνιαία αξιολόγηση την πειθαρχία των μαθητών; Η μετάβαση από την τριμηνιαία στην τετραμηνιαία αξιολόγηση είχε σημαντικό αντίκτυπο στην πειθαρχία των μαθητών Θετικές επιδράσεις στην πειθαρχία: ✅ Μείωση του άγχους και καλύτερη συγκέντρωση – Οι μαθητές δεν πιέζονται από συνεχείς εξετάσεις, κάτι που μπορεί να τους επιτρέπει να συγκεντρώνονται καλύτερα στην καθημερινή διδασκαλία. ✅ Ενίσχυση της συμμετοχής στην τάξη – Με την αξιολόγηση να γίνεται σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, η συμμετοχή, οι εργασίες και η καθημερινή παρουσία έχουν μεγαλύτερη σημασία, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να είναι πιο συνεπείς. ✅ Προώθηση της αυτονομίας – Οι μαθητές μαθαίνουν να διαχειρίζονται το χρόνο τους και να αναπτύσσουν σταδιακά την υπευθυνότητά τους για τη μελέτη τους. Αρνητικές επιδράσεις στην πειθαρχία: ❌ Χαλάρωση της προσπάθειας στην αρχή του τετραμήνου – Εφόσον η πρώτη αξιολόγηση καθυστερεί, κάποιοι μαθητές μπορεί να μην είναι συνεπείς από την αρχή και να εντείνουν την προσπάθειά τους μόνο προς το τέλος. ❌ Δυσκολία επιβολής κανόνων – Οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι η έλλειψη άμεσης αξιολόγησης καθιστά δυσκολότερη τη διατήρηση της πειθαρχίας μέσα στην τάξη, καθώς ορισμένοι μαθητές εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι δεν αξιολογούνται άμεσα. ❌ Συσσώρευση πίεσης στο τέλος του τετραμήνου – Η ανάγκη για βαθμολογική αποτίμηση προς το τέλος του τετραμήνου μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα πανικού, αντιγραφής ή έλλειψης ουσιαστικής προετοιμασίας. Η τετραμηνιαία αξιολόγηση μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα στην πειθαρχία όταν εφαρμόζεται με σωστή καθοδήγηση και διαρκή αξιολόγηση. Ωστόσο, αν δεν υπάρξει ενδιάμεση ανατροφοδότηση και παρακολούθηση της προόδου των μαθητών, υπάρχει κίνδυνος χαλάρωσης και αδυναμίας επιβολής κανόνων στην τάξη. Πώς έχουν αλλάξει οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες με την τετραμηνιαία αξιολόγηση; Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες με την τετραμηνιαία αξιολόγηση έχουν αλλάξει σε σχέση με τις τριμηνιαίες μεθόδους αξιολόγησης με τους ακόλουθους τρόπους: Συχνότητα και Δομή Συχνότητα: Στην τετραμηνιαία αξιολόγηση, διενεργούνται δύο ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ανά έτος, μία στο πρώτο και μία στο δεύτερο τετράμηνο, σε αντίθεση με τις τριμηνιαίες που θα είχαν τρεις δοκιμασίες Δομή: Οι δοκιμασίες μπορούν να είναι προειδοποιημένες, αν έπονται ανακεφαλαίωσης, ή μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο προηγούμενο μάθημα . Περιορισμοί Ημερήσιο και Εβδομαδιαίο Όριο: Δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία την ημέρα και περισσότερες από τρεις την εβδομάδα Εξαίρεση: Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν περιλαμβάνει τετραμηνιαίες δοκιμασίες Εναλλακτικές Μέθοδοι Συνθετικές Εργασίες: Εκτός από τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, η τετραμηνιαία αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει ανάθεση και υποβολή ατομικών ή ομαδικών συνθετικών εργασιών, διαθεματικών δημιουργικών εργασιών, ή εφαρμογή του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης Κριτήρια Αξιολόγησης Συνεκτίμηση: Ο βαθμός του τετραμήνου προκύπτει από τη συνεκτίμηση της προφορικής βαθμολογίας, της γραπτής επίδοσης, της συμμετοχής στη διδακτική διαδικασία, της επιμέλειας και του ενδιαφέροντος για το μάθημα, καθώς και των εργασιών στο σχολείο ή στο σπίτι Συνολικά, η τετραμηνιαία αξιολόγηση έχει μειώσει τη συχνότητα των ωριαίων γραπτών δοκιμασιών, ενώ έχει ενισχύσει την ποικιλία των μεθόδων αξιολόγησης και τη συνεκτίμηση διαφόρων κριτηρίων. Πώς έχει επηρεάσει η τετραμηνιαία αξιολόγηση την ψυχολογική κατάσταση των μαθητών; Η αλλαγή από τριμηνιαία σε τετραμηνιαία αξιολόγηση έχει επηρεάσει σημαντικά την ψυχολογία των μαθητών. Θετικές επιδράσεις στην ψυχολογία των μαθητών ✅ Μείωση του άγχους – Λιγότερες εξεταστικές περίοδοι σημαίνουν λιγότερη πίεση, επιτρέποντας στους μαθητές να αντιμετωπίζουν τη μάθηση πιο ήρεμα. ✅ Περισσότερος χρόνος για αφομοίωση της ύλης – Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κατανοούν καλύτερα τα μαθήματα χωρίς την αίσθηση του συνεχούς κυνηγητού βαθμών. ✅ Βελτίωση της αυτοπεποίθησης – Οι μαθητές έχουν περισσότερο χρόνο να βελτιωθούν και να δείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες, χωρίς να κριθούν αυστηρά από λίγες εξετάσεις. ✅ Προώθηση της ομαδικότητας και της συμμετοχής – Επειδή η αξιολόγηση βασίζεται και σε εργασίες και προφορικές επιδόσεις, οι μαθητές νιώθουν πιο ενεργοί στη διαδικασία της μάθησης. Αρνητικές επιδράσεις στην ψυχολογία των μαθητών ❌ Αναβλητικότητα και στρες στο τέλος του τετραμήνου – Κάποιοι μαθητές μπορεί να καθυστερούν το διάβασμα, με αποτέλεσμα να πιέζονται υπερβολικά λίγο πριν τις τελικές αξιολογήσεις. ❌ Μεγαλύτερη ύλη στις εξετάσεις – Αν και υπάρχουν λιγότερες εξετάσεις, καλύπτουν μεγαλύτερο κομμάτι ύλης, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει άγχος στους μαθητές που δυσκολεύονται στη διαχείριση χρόνου. ❌ Αίσθηση έλλειψης ελέγχου στην πρόοδό τους – Επειδή οι μαθητές αξιολογούνται πιο αραιά, δεν έχουν πάντα ξεκάθαρη εικόνα της απόδοσής τους, κάτι που μπορεί να προκαλέσει ανασφάλεια. ❌ Αυξημένη πίεση στο τέλος του έτους – Αν ένας μαθητής δεν αποδώσει καλά στο πρώτο τετράμηνο, έχει λιγότερες ευκαιρίες να ανακάμψει, γεγονός που μπορεί να του δημιουργήσει επιπλέον άγχος. Επιτυχία της Τετραμηνιαίας Αξιολόγησης Η επιτυχία της τετραμηνιαίας αξιολόγησης δεν έχει μετρηθεί με συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία στα διαθέσιμα δεδομένα. Ωστόσο, η καθιέρωσή της υποδηλώνει ότι έχει γίνει αποδεκτή ως μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος. Η συνεχής αξιολόγηση και ανατροφοδότηση συμβάλλουν στην βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κάτι που μπορεί να θεωρηθεί ως επιτυχία  

Πηγή άρθρου: Η αλλαγή από τριμηνιαία σε τετραμηνιαία αξιολόγηση στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση | fresh-education

Δεν υπάρχουν σχόλια: