Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μια από τις πιο συχνές διαταραχές που επηρεάζουν τον μαθητικό πληθυσμό παγκοσμίως. Στην Ελλάδα, περίπου το 5-6% των παιδιών σχολικής ηλικίας πληρούν τα διαγνωστικά κριτήρια για ΔΕΠΥ, με υψηλότερη συχνότητα στα αγόρια.
Όπως σημειώνει ο Άγγελος Αλεξόπουλος στο news47.gr, η ΔΕΠΥ αναγνωρίζεται περισσότερο σήμερα, το ζήτημα είναι ότι πολλές φορές συμπεριφορές που ενδέχεται να προέρχονται από κοινωνικοσυναισθηματικά προβλήματα ερμηνεύονται λανθασμένα ως ΔΕΠΥ. Εδώ έρχεται η ανάγκη για μια νέα προσέγγιση στην αξιολόγηση των μαθητών, όπως η χρήση εργαλείων που αναδεικνύουν τις «δυνάμεις του χαρακτήρα» των μαθητών.
Η Δύναμη του Χαρακτήρα: Ένα Νέο Εργαλείο Αξιολόγησης για τα Σχολεία
Η αμερικανική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Contemporary School Psychology παρουσίασε το εργαλείο CSUP-S (Character Strength Usage Profile for Students), το οποίο εντοπίζει τις αρετές και τις δεξιότητες των μαθητών που τους βοηθούν να διαχειριστούν τραυματικές καταστάσεις και να επιλύσουν καθημερινές δυσκολίες. Οι αρετές αυτές περιλαμβάνουν την επιμονή, τη συγχώρεση, την ελπίδα, την αυτορρύθμιση και την καλοσύνη.
Αυτό το εργαλείο αξιολόγησης αποσκοπεί στην καταγραφή των θετικών χαρακτηριστικών των μαθητών, βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να εντοπίσουν και να ενισχύσουν τις δυνάμεις των παιδιών, παρά να εστιάσουν μόνο στις αρνητικές τους συμπεριφορές. Η εφαρμογή αυτού του εργαλείου μπορεί να προσφέρει νέα κατανόηση για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ψυχοκοινωνικά ή συναισθηματικά προβλήματα και μπορεί να συμβάλει στη συνολική τους ανάπτυξη.
Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Η Σημασία της Ενίσχυσης της Ψυχικής Ανθεκτικότητας των Μαθητών
Το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα το 2025, παρά τις σημαντικές θεσμικές αλλαγές, συνεχίζει να εστιάζει συχνά στη διάσπαση προσοχής και όχι στις συναισθηματικές ανάγκες των μαθητών. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, οι εκπαιδευτικοί έχουν μέτρια γνώση της ΔΕΠΥ, ενώ πολλοί μαθητές με τραυματικές εμπειρίες παραμένουν χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη.
Εργαλεία Αξιολόγησης και Παρέμβασης: Πιλοτική Εφαρμογή του CSUP-S στην Ελλάδα
Η πιλοτική εφαρμογή του CSUP-S σε περιοχές με υψηλό δείκτη κοινωνικού τραύματος, όπως οι περιοχές που πλήττονται από φυσικές καταστροφές ή κοινωνικό αποκλεισμό, μπορεί να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα για την εκπαίδευση στην Ελλάδα. Το εργαλείο αυτό θα μπορούσε να:
Ενισχύσει τις ομάδες ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.
Ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να αναγνωρίσουν θετικές αρετές στους μαθητές τους.
Δημιουργήσει ποιοτικά δεδομένα για τις δεξιότητες ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών.
Προάγει την εφαρμογή ψυχοεκπαιδευτικών μοντέλων στην εκπαίδευση.
Η Σχολική Ανθεκτικότητα και το Μέλλον της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Η αναγνώριση των «δυνάμεων του χαρακτήρα» μπορεί να αποτελέσει έναν νέο δρόμο για την ενίσχυση των μαθητών με ΔΕΠΥ ή άλλες ψυχικές δυσκολίες, προσφέροντας μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση στη μάθηση. Η Ελλάδα, έχοντας βιώσει πολλαπλές κρίσεις τα τελευταία χρόνια, χρειάζεται εργαλεία που να λαμβάνουν υπόψη το τραύμα και να επικεντρώνονται στην αναγνώριση και ενίσχυση των θετικών χαρακτηριστικών των μαθητών.
Με την αξιοποίηση εργαλείων όπως το CSUP-S, το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μπορεί να δώσει στα παιδιά την ελπίδα και την υποστήριξη που χρειάζονται για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και να αναπτύξουν πλήρως το δυναμικό τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου