«Σχολεία-γκέτο» και «κοινωνική εργασία»: Η νέα στρατηγική για τη Βία των Ανηλίκων που προβληματίζει
Η «εθνική στρατηγική για τη βία των ανηλίκων» που επεξεργάζεται η Συμβουλευτική Επιτροπή του Πρωθυπουργού έχει προκαλέσει εύλογους προβληματισμούς και αντιδράσεις στην κοινωνία, καθώς οι προτάσεις που διέρρευσαν στον Τύπο έχουν δημιουργήσει έντονες αντιπαραθέσεις.
Κεντρικό σημείο των αντιδράσεων είναι η πρόταση για τη δημιουργία σχολείων που θα λειτουργούν ουσιαστικά ως γκέτο για μαθητές με προβληματικές συμπεριφορές.
Σύμφωνα με πληροφορίες του 902.gr, η Επιτροπή προτείνει την ίδρυση δέκα πιλοτικών Τεχνικών Γυμνασίων, τα οποία θα απευθύνονται σε μαθητές με ακαδημαϊκές δυσκολίες και αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν αποκλίνουσα συμπεριφορά.
Τα σχολεία αυτά θα λειτουργούν σαν «αναμορφωτήρια», συγκεντρώνοντας αποκλειστικά μαθητές με μεγάλα προβλήματα, οι οποίοι θα απομακρύνονται από τα κοινά Γυμνάσια και θα εντάσσονται σε αυτά ως αποτέλεσμα της αποτυχίας των πρώτων να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους. Αυτό το μέτρο έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς θεωρείται ότι μπορεί να στιγματίσει τους μαθητές και να τους απομονώσει περαιτέρω, ενισχύοντας τη διάκριση και την κοινωνική απομόνωση αντί να προσφέρει ουσιαστική υποστήριξη.
Άλλη μια αμφιλεγόμενη πρόταση της Επιτροπής αφορά την ενσωμάτωση της «υποχρεωτικής κοινωνικής εργασίας εντός του σχολείου» ως ποινή για μαθητές που παραβατούν τους κανόνες. Αν και η ιδέα της ενίσχυσης της κοινωνικής υπευθυνότητας των μαθητών φαίνεται θετική, υπάρχουν ανησυχίες ότι η κοινωνική εργασία μπορεί να γίνει απλώς μια «αγγαρεία για τους κακούς μαθητές», κάτι που θα οδηγήσει στην απαξίωση της ίδιας της έννοιας της εργασίας και στην περαιτέρω περιθωριοποίηση των μαθητών που ήδη αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Παρά τις αντιρρήσεις, η Επιτροπή προτείνει και άλλες βελτιώσεις που ενδέχεται να μην φέρουν την επιθυμητή αλλαγή. Μερικά από τα μέτρα περιλαμβάνουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γονιών στη σχολική ζωή, την επιβολή περιορισμών από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας για την πρόσβαση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την προσεκτική εφημερία από τους δασκάλους και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, πολλά από αυτά τα μέτρα ήδη εφαρμόζονται στα σχολεία και φαίνεται να ανήκουν στην κατηγορία των «ευχολόγιων», χωρίς ουσιαστική καινοτομία.
Οι προτάσεις της Επιτροπής για τη βία των ανηλίκων δεν έχουν περάσει απαρατήρητες και ήδη προκαλούν έντονες συζητήσεις για τη σωστή προσέγγιση στην εκπαίδευση και την αντιμετώπιση των μαθητών με προβληματικές συμπεριφορές. Η κοινωνία αναμένει μια στρατηγική που να ενισχύει την υποστήριξη και την ενσωμάτωση των μαθητών αυτών, χωρίς να τους στιγματίζει και να τους απομονώνει περαιτέρω από το κοινωνικό σύνολο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου