Πόσα τμήματα συγχωνεύτηκαν, τι έγινε με τα ολιγομελή ΕΠΑΛ και ΓΕΛ - Για τα τμήματα ένταξης και της παράλληλης στήριξης
Απαντήσεις έδωσε στη Βουλή, αναφορικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων στην εκπαίδευση, η Υφυπουργός Παιδείας Ζ. Μακρή στα πλαίσια συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή του ΚΚΕ Ι. Δελή με θέμα: «Να μην πραγματοποιηθούν οι συγχωνεύσεις τμημάτων και να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά σε εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό».
Η συζήτηση στη Βουλή
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας):
Συνεχίζουμε στις επόμενες τρεις επίκαιρες ερωτήσεις, όπως ήδη προανήγγειλα, στις οποίες θα απαντήσει η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Ζέττα Μακρή.
Ξεκινάμε με τη δεύτερη με αριθμό 1366/9-9-2024 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας» κ. Ιωάννη Δελή προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Να μην πραγματοποιηθούν οι συγχωνεύσεις τμημάτων και να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά σε εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό».
Κύριε Δελή, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ.
Τούτες τις μέρες, κύριε Πρόεδρε, στην εκπαίδευση φυσάει ένας αγωνιστικός άνεμος διεκδίκησης γονιών και εκπαιδευτικών, από άκρη σε άκρη σε όλη τη χώρα. Κι αυτός ο άνεμος ολοένα δυναμώνει. Τον δυναμώνει ο κυνισμός και ο αυταρχισμός της πολιτικής της Κυβέρνησης.
Σύνθημά του; Σταματήστε αμέσως και ακυρώστε όλες τις συγχωνεύσεις και τις συμπτύξεις των τμημάτων των σχολείων. Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί για να κάνετε τις προσθέσεις σας και τις διαιρέσεις σας στα τεφτέρια της άχαρης πολιτικής σας. Αυτά σας λένε, κυρία Υπουργέ, χιλιάδες γονείς και εκπαιδευτικοί σε όλες τις πόλεις της χώρας. Κι αν η Κυβέρνηση κάνει πως δεν τους ακούει, τότε κακό του κεφαλιού της. Ντάλα καλοκαίρι και με κλειστά τα σχολεία το ξεκινήσατε όλο αυτό. Όμως, όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις, δεν το υπολογίσατε και τόσο σωστά.
Στείλατε λοιπόν από τον Ιούλιο ένα φιρμάνι από το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με το οποίο, όταν θα συγκροτούνται τα φετινά τμήματα στα σχολεία, δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν ούτε οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ανάγκες ούτε οι αναμενόμενες κάθε χρόνο εγγραφές, νέες εγγραφές του Σεπτέμβρη, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά ούτε και ο προβλεπόμενος από τη νομοθεσία χώρος των δύο τετραγωνικών μέτρων ανά μαθητή σε κάθε αίθουσα. Αυτά τα βάλατε στην άκρη.
Με αντίστοιχες οδηγίες προωθείτε και την περικοπή των κενών της παράλληλης στήριξης, πετώντας στο καλάθι των αχρήστων ακόμα και γνωματεύσεις των ΚΕΔΑΣΥ και προβλέπεται ένας εκπαιδευτικός ανά τμήμα ή ακόμα και ανά τάξη για παραπάνω από ένα παιδί, για δύο και για τρία.
Το αποτέλεσμα; Καταργείτε τμήματα ένταξης. Ανακαλείτε σωρηδόν αποφάσεις κατάτμησης τμημάτων, ακόμα κι εκεί που φοιτούν μαθητές με γνωματεύσεις από ΚΕΔΑΣΥ. Και προωθείται τη βίαιη, αντιπαιδαγωγική δημιουργία σχολικών τμημάτων στα μέγιστα, όσο και απαράδεκτα φυσικά, προβλεπόμενα όρια, με είκοσι πέντε παιδιά στην πρωτοβάθμια και με είκοσι πέντε έως είκοσι οχτώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να λαμβάνετε υπ’ όψιν σας κανένα μα κανένα παιδαγωγικό κοινωνικό κριτήριο κι ας προβλέπονται αυτά από το νόμο.
Προχωράτε ταυτόχρονα σε ένα μαζικό κόψιμο ολιγομελών τμημάτων και τη συγχώνευσή τους, υποχρεώνοντας παιδιά από την πρώτη δημοτικού μέχρι το λύκειο να μετακινηθούν σε όμορα σχολεία, αλλάζοντας δηλαδή σχολικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τη δική σας δήλωση, κυρία Υπουργέ, χίλια εξακόσια είναι τα τμήματα - θύματα αυτών των συγχωνεύσεων. Προφανώς, για να γίνει εξοικονόμηση κονδυλίων από την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών και όλων των ειδικοτήτων. Τόσο μεγάλο, πραγματικά τόσο μεγάλο, κύμα συγχωνεύσεων τμημάτων και σχολείων είχαμε να δούμε κυρία Υπουργέ, από την εποχή της κ. Διαμαντοπούλου, επί υπουργίας της.
Γι’ αυτό δεν σας ρωτάμε απλώς. Σας καλούμε κυρία Υπουργέ, μαζί με τους γονείς και τους δασκάλους των παιδιών να ανακαλέσετε ως Κυβέρνηση όλες αυτές τις αντιπαιδαγωγικές συγχωνεύσεις και συμπτύξεις των τμημάτων, να καλύψετε όλα τα πραγματικά κενά που εξακολουθούν και σήμερα που μιλάμε να υπάρχουν παντού σε όλα τα σχολεία και στα τμήματα ένταξης και στην παράλληλη στήριξη, να μειώσετε αποφασιστικά επιτέλους τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα σε δεκαπέντε παιδιά στα νηπιαγωγεία στην πρώτη και τη δευτέρα τάξη -τόσο λογικό- και είκοσι το πολύ στις υπόλοιπες τάξεις. Και να εγκρίνετε φυσικά και τα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑΛ στον τομέα και την ειδικότητα που επιθυμούν οι μαθητές.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο να απαντήσετε.
ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα ξεκινήσω με μια απαραίτητη διευκρίνιση. Τελικά τα τμήματα που συγχωνεύονται είναι κάτω από χίλια. Το σύνολο των τμημάτων είναι εβδομήντα μία χιλιάδες άρα είναι 1,28%.
Στην ερώτησή σας, κύριε συνάδελφε, αναφέρεστε στις εγκυκλίους που εξέδωσε ο Γενικός Γραμματέας το καλοκαίρι. Είναι κάτι που γίνεται κάθε χρόνο. Κάθε χρόνο οι γενικοί γραμματείς που έχουν την αρμοδιότητα της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής, κάνουν αυτή την άσκηση. Αυτό έχει ως στόχο να λειτουργήσουν καθημερινά, απρόσκοπτα και εύρυθμα οι σχολικές μονάδες και να εφαρμοστούν αυτά που ορίζει ο νόμος.
Οι διατάξεις αυτές και τα αριθμητικά δεδομένα δεν είναι κάτι το οποίο έγινε επί Κυβερνήσεως Μητσοτάκη επί Νέας Δημοκρατίας. Είναι κάτι το οποίο ίσχυε. Θα σας θυμίσω για την ενημέρωση όλων και θα θυμίσω και σε εσάς ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των είκοσι πέντε μαθητών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά ισχύει από το 2017. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο μέγιστος αριθμός των είκοσι επτά μαθητών ανά τμήμα σε γυμνάσιο και πρώτη και δευτέρα λυκείου ισχύει από το 2013. Ο μεγαλύτερος αριθμός των είκοσι πέντε μαθητών ανά τμήμα στη Γ΄ Ημερήσιου ΓΕΛ από το 2019 με το ν.4610/2019 επί ΣΥΡΙΖΑ. Το ίδιο ισχύει και για το μεγαλύτερο αριθμό των είκοσι δύο μαθητών ανά τμήμα στο Τρίτο Εσπερινό ΓΕΛ. Οι ελάχιστες προϋποθέσεις σε αριθμό μαθητών για να δημιουργηθεί τμήμα ομάδας προσανατολισμού ΓΕΛ από το 2019 ισχύουν με Υπουργική Απόφαση Γαβρόγλου και βεβαίως λαμβάνονται πάντα υπ’ όψιν ο πληθυσμός, οι συνθήκες διαβίωσης, οι συγκοινωνιακές συνθήκες, υψόμετρο, απόσταση από έδρα του νόμου κ.λπ..
Άρα, λοιπόν, τα τελευταία χρόνια ισχύει ότι και πάντοτε. Δεν έγινε καμία δυσμενής μεταβολή για το μέγιστο αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Και προφανώς, οφείλουμε και εφαρμόζουμε το νόμο με ιδιαίτερη ευαισθησία και σεβασμό στους μαθητές.
Στη δευτερολογία, κύριε συνάδελφε, θα σας αποδείξω, κάνοντας και σύγκριση με τα παρελθόντα έτη και θα σας πως είναι και μια δυναμική διαδικασία, ακριβώς γιατί δεν υπάρχει μια οριζόντια απόφαση, αλλά η εφαρμογή του νόμου λαμβάνει υπόψη και εκπαιδευτικά κριτήρια.
Και βεβαίως, ίσως είναι κουραστικό, αλλά πρέπει να το επαναλάβω. Και στην προηγούμενη και σε αυτή τη θητεία η Κυβέρνηση Μητσοτάκη προέβη σε μόνιμους διορισμούς μετά από πάρα πολλές δεκαετίες για πρώτη φορά στην ειδική αγωγή. Στους σχεδόν τριάντα χιλιάδες μόνιμους διορισμούς της προηγούμενης τετραετίας προστέθηκαν φέτος και έντεκα χιλιάδες διορισμοί. Είναι ένας αριθμός ρεκόρ, με τετραπλάσιους διορισμούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Και με οχταπλάσιους, κύριε συνάδελφε -επειδή τα θέματα παιδείας σας ενδιαφέρουν πολύ- στην ειδική αγωγή και στο ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.
Άρα αυτό. Και έχουν προσληφθεί βεβαίως και είκοσι οχτώ χιλιάδες επτακόσιοι τριάντα τρεις αναπληρωτές, γιατί αυτό δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον μας για την παιδεία, για τη δημόσια παιδεία.
Υπάρχουν καθηγητές ακόμη και στα μέρη στα οποία υπάρχουν ελάχιστοι μαθητές, όπως η Γαύδος που μας είχε απασχολήσει και από την προηγούμενη φορά και ξεκίνησε και η ψηφιακή τάξη. Έχουν πάει οι δύο εκ των τριών εκπαιδευτικών για να ολοκληρωθεί αυτό το οποίο έχουμε προαναγγείλει και εφαρμόζεται.
Θα πω και κάτι που είναι πολύ ενδιαφέρον. Η αναλογία εκπαιδευτικών μαθητών στην Ελλάδα είναι οχτώ κόμμα δύο. Ένας εκπαιδευτικός για οχτώ κόμμα δύο μαθητές. Στην Ευρώπη είναι δώδεκα κόμμα ένα.
Επίσης, κάτι το οποίο βεβαίως, όλοι γνωρίζετε, είναι ότι τα κενά τα οποία δημιουργούνται στην εκπαίδευση μπορεί να δημιουργηθούν ανά πάσα στιγμή. Ο λόγος είναι ότι είναι μια ζωντανή διαδικασία. Κάποιες φορές είναι για λόγο ευτυχή, όπως η εγκυμοσύνη, κάποιες άλλες για ασθένεια και πάντοτε προβαίνουμε στην αναπλήρωση ταχύτατα.
Τελειώνοντας, θέλω να πω -το ανέφερα και πριν- ότι τα τμήματα είναι εννιακόσια είκοσι εννέα σε σύνολο εβδομήντα μία χιλιάδων τριακοσίων τριάντα έξι τμημάτων, ποσοστό 1,29% για να το πω ακριβέστερα. Ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα για το σχολικό έτος 2024-2025 έχει ως εξής: Δεκαέξι στο νηπιαγωγείο από δεκαεπτά που ήταν πέρυσι, δεκαέξι στο δημοτικό όσο ακριβώς και πέρυσι, είκοσι ένας στο γυμνάσιο, ίδιος αριθμός με πέρυσι, δεκαεννέα στο λύκειο, δύο μαθητές ανά τμήμα λιγότεροι από πέρυσι.
Δεν είναι της παρούσης να αναπτύξουμε και για τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού. Είναι ένα θέμα το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ορίστε, κύριε Δελή, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Αυτό πρέπει να πω, ξεκινώντας τη δευτερολογία μου, είναι ότι αποδεικνύεται πως κάθε κυβέρνηση αποδεικνύεται πιο αδίστακτη από την προηγούμενη.
Έτσι και η δική σας, κυρία Υπουργέ. Αυτό που γίνεται στην εκπαίδευση με τις συγχωνεύσεις είναι ένα παιδαγωγικό πογκρόμ κυριολεκτικά. Θα μείνω στο θέμα και θα σας πω ορισμένα παραδείγματα μονάχα, για να αντιληφθείτε το μέγεθος, για να αντιληφθούν και οι ακροατές και οι τηλεθεατές.
Στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Καισαριανής τα δύο τμήματα της περσινής Γ΄ τάξης συγχωνεύονται σε ένα στην Δ΄ με είκοσι τέσσερα παιδιά, αλλά προσέξτε σε αυτό το τμήμα υπάρχουν εννέα παιδιά, εννέα από τα είκοσι τέσσερα, με διαγνώσεις ειδικών αναγκών και μαθησιακής δυσκολίας.
Στο 21ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών -συγκεκριμένα πράγματα σας λέω- κρατάτε και δεν σπάτε ένα μεγάλο τμήμα στην Α΄ δημοτικού -παρακαλώ-, παρόλο που σε αυτό το τμήμα υπάρχουν παιδάκια με πέντε διαγνώσεις.
Στην Κρήτη υπάρχουν μαθητές που δεν αλλάζουν απλώς σχολείο, αλλάζουν χωριό, γιατί κλείνει το σχολείο τους.
Στη Θεσσαλονίκη, στο κέντρο της πόλης, εξαιτίας των συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων των λυκείων, έρχεστε και με ένα απαράδεκτο έγγραφο της Διεύθυνσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, του Υπουργείου δηλαδή -όπως έγγραφο του Υπουργείου ήταν και το έγγραφο του Γενικού Γραμματέα- διατάζετε σήμερα σαράντα μαθητές της Β΄ και της Γ΄ λυκείου να αλλάξουν σχολείο. Μιλάμε τώρα για παιδιά που έχουν μπει στην τελική ευθεία των πανελληνίων εξετάσεων, κυρία Υπουργέ, και εσείς τα αλλάζετε βίαια σχολικό περιβάλλον. Μιλάμε για παιδιά που έχουν κάνει ήδη τον προγραμματισμό τους και εσείς τα οδηγείτε να αλλάξουν ακόμα και προσανατολισμό και τομέα.
Στοιβάζετε παντού τα παιδιά σαν σαρδέλες στις αίθουσες και αδιαφορείτε προκλητικά αν μεταξύ τους υπάρχουν παιδιά με διαγνώσεις. Αδιαφορείτε προκλητικά ακόμα και για το μέγεθος των αιθουσών και την καταλληλότητά τους. Ο νόμος λέει δύο τετραγωνικά ανά μαθητή, κυρία Υπουργέ. Αυτόν τον νόμο γιατί δεν τον εφαρμόζετε; Πολύ επιλεκτική αντίληψη εφαρμογής του νόμου έχετε.
Χιλιάδες τέτοιες είναι οι περιπτώσεις που υπάρχουν σε όλη τη χώρα. Πώς, λοιπόν, να μην ξεσηκωθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί απέναντι σε όλα αυτά, απέναντι σε έναν τέτοιο κυνισμό; Οι κινητοποιήσεις τους είναι καθημερινές σε όλη τη χώρα, στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, στις περιφέρειες, στο Υπουργείο.
Εσείς τι κάνετε; Επιστρατεύετε τον αυταρχισμό, την καταστολή, όπως πριν από λίγες μέρες, που υποδεχθήκατε τους αγωνιζόμενους εκπαιδευτικούς και γονείς με χημικά και με γκλοπ στο Υπουργείο Παιδείας και χθες στην Ελευσίνα προχωρήσατε σε συλλήψεις εκπαιδευτικών. Αυτό είναι το πραγματικό πρόσωπο της πολιτικής σας και γι’ αυτό χρειάζεται πάντα τη βία για να εφαρμοστεί.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Βλέπετε, όλο αυτό το κύμα των διεκδικήσεων και των αγώνων κατεδαφίζει όλο εκείνο το απατηλό σας αφήγημα περί αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου, περί βελτίωσης των σχολείων, με το οποίο επιχειρείτε μάταια να εξωραΐσετε μια δύσκολη σχολική πραγματικότητα την οποία ζουν οι λαϊκές οικογένειες, οι εκπαιδευτικοί, την οποία πραγματικότητα την έχει διαμορφώσει η δική σας πολιτική, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων, βέβαια. Γι’ αυτό και δεν βγάζουν κιχ τα υπόλοιπα κόμματα σε αυτά που κάνετε τώρα με τις συγχωνεύσεις, με την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση των σχολείων και με μεγάλο θύμα βέβαια τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
Στην ίδια ρότα είναι και οι συγχωνεύσεις που συνεχίζετε και επιμένετε σε αυτές. Τώρα δεν είναι χίλιες εξακόσιες, είναι εννιακόσιες τόσες, όπως είπατε. Και; Και μία να ήταν, θα υπήρχε πρόβλημα.
Χτυπάτε το δικαίωμα των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες να παίρνουν την αναγκαία στήριξη. Καταργείτε το δικαίωμα του κάθε μαθητή να φοιτά στο σχολείο της γειτονιάς του -ούτε αυτό πια!- με ό,τι αυτό συνεπάγεται, βέβαια, για την κοινωνικοποίηση του και για τη μαθησιακή του πορεία.
Κατά τα άλλα ορκίζεστε στη συμπερίληψη, διαφημίζετε την εξατομικευμένη διδασκαλία και προβληματίζεστε τάχα για την έξαρση του μπούλινγκ και την ίδια στιγμή τα σχολικά τμήματα τα κάνετε να μοιάζουν με λεωφορεία σε ώρες αιχμής. Ξέρετε, η αναλογία διδασκόντων και διδασκομένων δεν είναι αποτέλεσμα μιας απλής διαίρεσης σαν αυτή που κάνατε και συνηθίζετε να κάνετε. Διότι, κυρία Υπουργέ, κάθε μαθητής ακόμα και κάθε σχολείο έχουν τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Καμία παιδαγωγική λογική, λοιπόν, δεν υπάρχει σε όλα αυτά, ό,τι και αν λέτε, μονάχα οικονομική. Αυτό το αποδεικνύει το έγγραφο που έστειλε περίτρανα -δημοσιευμένο είναι, θα το καταθέσω για τα Πρακτικά- η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, παρακαλώ προς τους διευθυντές και διευθύντριες εκπαίδευσης Αττικής, τις υπόλοιπες διευθύνσεις δηλαδή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Ξέρετε τι λέει, κύριε Πρόεδρε; «Παρακαλούμε να μας γνωρίσετε εγγράφως πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε -άτομα και ώρες- από τη συγχώνευση των τμημάτων στα σχολεία αρμοδιότητάς σας το αργότερο μέχρι τις 13.00΄ σήμερα». Το έγγραφο αυτό έχει ημερομηνία αποστολής 11 Σεπτεμβρίου, την πρώτη μέρα δηλαδή που άνοιγαν τα σχολεία. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Ιωάννης Δελής καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Με την πολιτική σας στην πραγματικότητα επιδιώκετε μια εκπαίδευση χαμηλού κόστους, low-cost όπως λένε, με μαθητές σαρδέλες, με περιπλανώμενος εκπαιδευτικούς αστέγους και με γονείς που τρέχουν και δεν φτάνουν και πληρώνουν συνέχεια.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Κλείστε, παρακαλώ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Και όλα αυτά, γιατί η πολιτική σας αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ως κόστος.
Ξέρετε, όμως, κάτι; Ούτε για τους γονείς, ούτε για τους εκπαιδευτικούς, ούτε για μας στο ΚΚΕ η εκπαίδευση είναι κόστος. Είναι δικαίωμα των μαθητών, όλων των παιδιών και δεν θα σταματήσουμε ποτέ να το διεκδικούμε.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΖΕΤΤΑ ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα προτιμούσα να ξεκινήσω με έναν σχολιασμό για τον αυταρχισμό, για τον οποίο μας κατηγορεί ο συνάδελφος και να θυμίσω ότι Υπουργός Παιδείας είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης, με ορθάνοιχτες πόρτες τις δικές του των συνεργατών του, του γραφείου του και όλων μας. Άρα μάλλον άτοπο ήταν αυτό.
Σε ό,τι αφορά το ότι για εμάς είναι θέμα κόστους, νομίζω ότι τα στοιχεία που σας παρέθεσα πριν και τους αριθμούς όσων έχουν διοριστεί για τους αναπληρωτές, για τις πρωτοβουλίες που πήραμε -ψηφιακό φροντιστήριο, ψηφιακή τάξη-, όλα αυτά μάλλον αποδεικνύουν το αντίθετο.
Για να μην φλυαρώ, κύριε Πρόεδρε, θα απαντήσω για τα ΕΠΑΛ που με ρωτάει ο συνάδελφος και να θυμίσω πάλι τα εξής:
Ο μέγιστος αριθμός των είκοσι πέντε μαθητών ανά τμήμα ισχύει από το 2014. Ο μέγιστος αριθμός των είκοσι δύο μαθητών ανά τμήμα στη Γ’ Εσπερινού ΕΠΑΛ ισχύει από το 2019 με τον νόμο που ανέφερα και πριν, τον ν. 4610/2019, επί Γαβρόγλου. Οι ελάχιστες προϋποθέσεις αριθμού μαθητών για να δημιουργηθεί τμήμα γενικής παιδείας Α΄ τάξης ΕΠΑΛ, τομέας Β΄ τάξης ΕΠΑΛ και ειδικότητα Γ΄ τάξης ΕΠΑΛ ισχύουν από το 2017 με υπουργική απόφαση του Υφυπουργού Μπαξεβανάκη.
Με βάση, λοιπόν, τις ισχύουσες διατάξεις, κάθε χρόνο -θα το ξαναπώ- ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας -εκπαιδευτικός ο ίδιος- κάνει σε συνεργασία με τους διευθυντές πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς επίσης και τους περιφερειακούς διευθυντές και διευθυντές αυτή την άσκηση εφαρμογής του νόμου, λαμβανομένων υπόψη και των
παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών κριτηρίων που και εσείς αναφέρατε εμφατικά. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο αριθμός των τμημάτων που συγχωνεύονται ή τα κατ’ εξαίρεση ολιγομελή διαφοροποιούνται. Αν διαπιστώσουμε στην πράξη, κύριε συνάδελφε, εάν διαπιστώσει ο Γενικός Γραμματέας ότι πρέπει να διαφοροποιηθεί, επειδή δεν είναι δογματικό ή οικονομικό, είναι μια εξέλιξη, τότε διαφοροποιείται με υπουργικές αποφάσεις που βγαίνουν.
Ας κάνουμε, λοιπόν, μια σύγκριση με τις ισχύουσες διατάξεις, οι οποίες δεν έχουν αλλάξει. Το 2022-2023 διακόσια πενήντα εννέα ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ. Το 2023-2024 τριακόσια πενήντα οκτώ ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ. Το 2024-2025 μέχρι τώρα τετρακόσια είκοσι τέσσερα ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ.
Κάθε χρόνο εγκρίνεται με υπουργική απόφαση η λειτουργία και επιπλέον ολιγομελών τμημάτων για την κάλυψη των μαθητών που έχουν ειδικές ανάγκες σε περιοχές με ειδικές συνθήκες και έτσι εγκρίναμε την κατ’ εξαίρεση λειτουργία -να κάνω και σύγκριση- χιλίων διακοσίων πενήντα τεσσάρων ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ το σχολικό έτος 2022-2023, χιλίων τετρακοσίων σαράντα οκτώ το 2023-2024 και χιλίων διακοσίων ογδόντα τριών ολιγομελών ΕΠΑΛ για φέτος, με πάντοτε περιθώριο εάν κάτι διαπιστωθεί ότι πρέπει να διορθωθεί, να το διορθώσουμε.
Στα ΓΕΛ, κατά παρέκκλιση, το 2022-2023 ήταν 2.227 ολιγομελή τμήματα ομάδων προσανατολισμού. Το 2023-2024 έγιναν 2.349 και το τρέχον έτος, το 2024-2025, 2.186.
Για τους μαθητές με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που αναφέρετε στην ερώτηση: Ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες -εκτός από τις μαθησιακές δυσκολίες- από το 2017 είναι ένας ανά τμήμα. Ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, δηλαδή δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαριθμία, δυσαναγνωσία, έχει οριστεί από το 2017 σε τέσσερις ανά τμήμα. Όταν υπάρχει υπέρβαση των ορίων αυτών, ο αριθμός των μαθητών μπορεί να μειωθεί κατά τρεις μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο αριθμό και στις μαθησιακές δυσκολίες αυτό εφαρμόζεται αν δεν λειτουργεί τμήμα ένταξης στο σχολείο. Ισχύει ήδη από το 2017.
Για τα τμήματα ένταξης και της παράλληλης στήριξης που ρωτάτε. Λέτε ότι καταργούνται τμήματα ένταξης. Είναι απολύτως αναληθές. Είναι ανακριβές. Έχετε κακή πληροφόρηση. Ο εξορθολογισμός δεν περιλαμβάνει κανένα τμήμα ένταξης γιατί είμαστε και Κυβέρνηση και είχα την τιμή να υπογράψω τη σχετική απόφαση που το 2022-2023 ίδρυσε καινούργια τμήματα ένταξης στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια, που προστέθηκαν στα ήδη λειτουργούντα. Είναι εκατόν σαράντα έξι τα καινούργια και τρεις χιλιάδες εννιακόσια εξήντα επτά αυτά που λειτουργούσαν.
Τώρα, για τον θεσμό της παράλληλης στήριξης θα σας πω ότι η συνθήκη που εφαρμόζεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι ένας εκπαιδευτικός ανά τάξη. Στη χώρα μας ίσχυε το ένα προς ένα. Οι οδηγίες του ΙΕΠ και η σχετική εγκύκλιος που έχει προ ετών εκδοθεί από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα, είναι να αναλαμβάνει ένας εκπαιδευτικός στην παράλληλη στήριξη ανά τάξη εκτός εάν υπάρχει από το ΚΕΔΑΣΥ τεκμηριωμένη εισήγηση, όπου στην περίπτωση αυτή θα υπάρχει εξατομικευμένη στήριξη.
Αυτά, κύριε Πρόεδρε. Σας ευχαριστώ για την ανοχή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Και εγώ, σας ευχαριστώ, κυρία Υπουργέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου