Γνωστό σε όλους, προϋπόθεση σε ισχύ και επί της αρχής αποδεκτό, είναι ότι στις Πανελλήνιες εξετάσεις κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. Πως ορίζεται αντικειμενικά και στην πράξη η «τεκμηριωμένη απάντηση»;
Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αποστέλλει ανήμερα της εξέτασης κάθε μαθήματος προς τους Προέδρους των Βαθμολογικών κέντρων και τους Προέδρους των Ειδικών εξεταστικών κέντρων «Ενδεικτικές απαντήσεις» για το εξεταζόμενο μάθημα. Την ίδια συνήθως ημέρα, ένας σημαντικός αριθμός Φροντιστηρίων δημοσιεύει τις δικές του απαντήσεις των θεμάτων, οι οποίες μπορεί να έχουν κάποιες διαφοροποιήσεις μεταξύ τους, συνήθως στο περιεχόμενο των αιτιολογήσεων της απάντησης. Συνέπεια των παραπάνω είναι να μετακυλήσει το βάρος της απόφασης για το ποια αιτιολόγηση είναι πλήρης και ποια όχι στο Βαθμολογικό κέντρο. Αν λάβει υπόψη κανείς ότι προφανώς δεν υπάρχει ένα Βαθμολογικό κέντρο, συμπεραίνει ότι δεν υπάρχει και ενιαία προσέγγιση: α) της πλήρους αιτιολόγησης και β) των μορίων που ειδικότερα αντιστοιχούν σε κάθε τμήμα της πλήρους αιτιολόγησης.
Στην περίπτωση της φετινής εξέτασης του μαθήματος «Βιολογία προσανατολισμού»:
α) στο Θέμα Γ5 στην εκφώνηση περιλαμβάνεται η πληροφορία ότι το τμήμα DNA που δίνεται κωδικοποιεί ένα πενταπεπτίδιο και ακολουθεί και σχήμα πλασμιδίου. Για την απάντηση στο ζητούμενο (δηλ. το σχεδιασμό ανιχνευτή), σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα δεδομένα της εκφώνησης, αυτές οι εξειδικευμένες πληροφορίες είναι περιττές. Υπάρχει οδηγία ότι δεν είναι ζητούμενο ο μαθητής να τις αξιοποιήσει/σχολιάσει, ή κατά την κρίση του εκάστοτε Βαθμολογητή/Βαθμολογικού κέντρου μπορεί και να είναι ζητούμενο;
β) στα Θέματα Δ3 και Δ4, όπου στην εκφώνηση περιέχεται ότι «οι απόγονοι της πρώτης θυγατρικής γενιάς διασταυρώνονται μεταξύ τους» σε ποιους αναφέρεται; Σε όλους τους απογόνους και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν δύο περιπτώσεις ζεύγους γονέων για την πατρική γενιά ή μήπως αφού δεν αποκλείεται από την εκφώνηση, ο μαθητής μπορεί να θεωρήσει ότι υπάρχουν εκτός από αυτούς και άλλοι τύποι απογόνων και να δώσει και επιπλέον απαντήσεις για τα άτομα της πατρικής γενιάς, και κατά συνέπεια να είναι και οι δύο προσεγγίσεις αποδεκτές ως ορθές; Και εδώ πρέπει το βάρος της απόφασης της ορθής απάντησης να το σηκώσει ο Βαθμολογητής/Βαθμολογικό κέντρο ή να υπάρξει οδηγία για αποδοχή και των δύο προσεγγίσεων από όλους;
Πέραν των ενδεικτικών απαντήσεων, μέσα από μια διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους Προέδρους και τους Συντονιστές, θα ήταν χρήσιμο ταυτόχρονα να προτείνονται κεντρικά προς όλα τα Βαθμολογικά κέντρα τα ακόλουθα,:
α) εδάφια από το σχολικό εγχειρίδιο, στα οποία να στηρίζεται η κεντρική προσέγγιση της απάντησης του μαθητή στο πλαίσιο της αιτιολόγησης, για να είναι πιο ενιαία η γραμμή βαθμολόγησης. Άλλωστε ο μαθητής από το σχολικό βιβλίο έχει μελετήσει και έχει αντλήσει τις γνώσεις του στο αντικείμενο που εξετάζεται.
β) τα επιμέρους μόρια από τα συνολικά του θέματος, που αντιστοιχούν σε κάθε τμήμα της απάντησης.
Επιπλέον, θα ήταν ανακουφιστικό για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα αν μπορούσε να λάβει γνώση και των επίσημων προτεινόμενων απαντήσεων εκτός από τις απαντήσεις των θεμάτων που από διάφορες άλλες πηγές δημοσιεύονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου