Πέμπτη 22 Απριλίου 2021

 

Πανελλαδική μέρα Δράσης για τον χαρακτηρισμό σχολείων σε Πρότυπα και Πειραματικά είναι η σημερινή, και εκπαιδευτικοί οργανώνουν διαμαρτυρίες για την αυθαίρετη μετατροπή πολλών σχολείων, σε διευθύνσεις εκπαίδευσης της χώρας.

Οι αντιδράσεις που καταγράφονται από συλλόγους εκπαιδευτικών αλλά και γονέων για την αιφνίδια μετατροπή σχολικών μονάδων σε Πρότυπα/Πειραματικά και οι διαδικασίες που προχωρούν χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των άμεσα ενδιαφερόμενων, οδήγησαν την  ΟΛΜΕ και συλλόγους εκπαιδευτικών σε αυτή την απόφαση.

Γιατί αντιδρούν; Δεν είναι μόνο το ίδιο το γεγονός της μετατροπής, αλλά η διαπίστωση ότι επιχειρείται με αυταρχικό τρόπο, χωρίς τη συναίνεσή τους. Αρκετοί διευθυντές εκπαίδευσης, όπως στην Ηλεία, την Κέρκυρα, την Καλαμάτα και αλλού, παίρνουν πάνω τους την απόφαση να εισηγηθούν μετατροπές, παρά την ρητά εκφρασμένη αντίθετη γνώμη των Συλλόγων Διδασκόντων. "Η πρακτική του «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» που αυτοβούλως ακολούθησε ο ΔΔΕ Κέρκυρας, όταν πρότεινε στο υπουργείο Παιδείας, πέντε σχολεία, ως υποψήφια για το θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, είναι βγαλμένη από την καθημερινή πρακτική του υπουργείου και τη κυβέρνησης και η οποία δείχνει καθαρά, ότι η κυβέρνηση, είναι αποφασισμένη να περάσει η κυβερνητική πολιτική, πάση θυσία", ανέφερε η τοπική ΕΛΜΕ.  Ακόμα ένα «εντέλλεσθε» της κ.Κεραμέως.

Σχολείο ελίτ;

Αλλά και επί της ουσίας, για πολλούς εκπαιδευτικούς η διαφορά Πειραματικού με Πρότυπο αφορά μόνο τη διαδικασία εισαγωγής των μαθητών. "Στο Πειραματικό θα γίνεται με κλήρωση (άραγε πόσο αδιάβλητη μπορεί να είναι;)  στα  δε Πρότυπα  με εξετάσεις. Είναι ξεκάθαρο, λένε, πως οι οικογένειες που διαθέτουν τη δυνατότητα να  παρέχουν επιπλέον στήριξη στα παιδιά τους θα αποτελέσουν τη δεξαμενή άντλησης  του «άριστου μαθητικού δυναμικού» της πόλης του Πύργου, ώστε να δημιουργηθεί το ελιτίστικο σχολείο της πόλης μας. Όσον αφορά στα πρότυπα σχολεία, η ΕΛΜΕ Ηλείας  διαφωνεί κάθετα με τα σχολεία «ελίτ» για λίγους άριστους μαθητές, καθώς μόνιμο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι τα δημόσια ποιοτικά σχολεία για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Η ίδρυση προτύπων σχολείων αποτελεί μία εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ενάντια στην οποία το εκπαιδευτικό κίνημα έχει δώσει μεγάλους αγώνες. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα και Πειραματικά Γυμνάσια φέρνουν γονείς και μαθητές σε απόγνωση, καθώς τα παιδιά του δημοτικού αναγκάζονται να καταφεύγουν σε φροντιστήρια από τόσο μικρή ηλικία προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των διαγωνισμών. 

Σχολεία πολλών ταχυτήτων

Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν πως «η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. είναι εμμονικά προσανατολισμένη στην εκ βάθρων αλλαγή του χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου, όχι με παιδαγωγικά κριτήρια αλλά αποφασισμένη να επιβάλλει καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας για τους εκπαιδευτικούς και άνισης αντιμετώπισης για τους μαθητές».

Η μετατροπή μερικών σχολείων σε πειραματικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και σε πρότυπα στη δευτεροβάθμια δε στηρίζεται σε ένα οργανωμένο εκπαιδευτικό σχέδιο πολλαπλασιασμού των σχολικών μονάδων που εφαρμόζουν πειραματικές καινοτόμες εκπαιδευτικές μεθόδους με μια λογική επέκτασής τους. Ο άναρχος και ευκαιριακός τρόπος με τον οποίο επιχειρείται αποδεικνύει πως μέλημά τους είναι η αλλαγή του χάρτη της δημόσιας εκπαίδευσης αφού η ίδρυση πειραματικών σχολείων αποτελεί μία εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων» αναφέρει ο ΣΕΠΕ Μεσσηνίας και τονίζει πως όσες σχολικές μονάδες μετατραπούν σε πειραματικά σχολεία ουσιαστικά θα βρεθούν σε ένα κυκεώνα αρνητικών ανακατατάξεων.

Αρχικά καταργείται το σχολείο της γειτονιάς. Η επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στα σχολεία αυτά δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση. Θα γίνει ανακατανομή μαθητών στις όμορες σχολικές μονάδες, γεγονός που θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στον οικογενειακό προγραμματισμό. 

Ταυτόχρονα, θεσμοθετείται και επίσημα η αναζήτηση χορηγιών και δωρεών, ενώ είναι υποχρέωση της πολιτείας να μεριμνά για τη χρηματοδότηση και την αναβάθμιση των σχολικών μονάδων. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα.

Οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν χαρακτηριστικά πως «οι καινοτόμες δράσεις που επαγγέλλονται τα «καινούργια» πειραματικά σχολεία και αποτελούν το δόλωμα, έχουμε να προσθέσουμε πως υλοποιούνται εδώ και χρόνια σε πολλά σχολεία…»

Οι συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς

Ποιες όμως θα είναι οι συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς στην περίπτωση που οι σύλλογοί τους αποφασίσουν να τα μετατρέψουν σε Πρότυπα ή Πειραματικά; Η ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης κατέγραψε: 

1. Στα σχολεία αυτά δεν υπάρχουν Οργανικές Θέσεις αλλά υπηρετούν εκπαιδευτικοί «επί θητεία» όπως προβλέπεται στις  παραγράφους 15 και 16 στο  Άρθρο 19 του Ν.4692. Έτσι όλοι οι υπάρχοντες εκπαιδευτικοί του σχολείου χάνουν αυτόματα την οργανική τους θέση.

2. Στα σχολεία αυτά οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διαθέτουν αυξημένα προσόντα, όπως μεταπτυχιακά, διδακτορικά, δημοσιεύσεις, συμμετοχή σε έρευνες και προγράμματα, γενικότερα μια τεράστια γκάμα προσόντων που περιγράφονται στα κριτήρια πρόσληψης των εκπαιδευτικών οι οποίοι  θα καταταγούν σε μία σειρά κατάταξης. Αλλά δε αρκούν μόνο αυτά. Προβλέπεται  και η συνέντευξη που θα κρίνει την τελική σειρά κατάταξης.

         3. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που δεν έχουν τα παραπάνω «προσόντα» μπορούν να παραμείνουν στο σχολείο με διετή θητεία, «προκειμένου να επιμορφωθούν» και να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.  Στο τελευταίο έτος της θητείας τους αξιολογούνται και όσοι αξιολογηθούν θετικά συνεχίζουν την τετραετή θητεία τους, όσοι όμως  αξιολογηθούν αρνητικά ή δεν θελήσουν να αξιολογηθούν, χάνουν την τοποθέτησή τους. Δηλαδή μπαίνουν στη διαδικασία αναζήτησης θέσης σε σχολείο της ίδιας ομάδας και εφ’ όσον δεν υπάρχει τέτοια ,σε σχολεία όμορης ομάδας.

         4.  Στα σχολεία αυτά, εκτός από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, που είναι αυτή η αξιολόγηση την οποία αρνηθήκαμε  με την μαζική συμμετοχή μας στην απεργία –αποχή, προβλέπεται και η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών:

        “Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου αξιολογεί τη διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού, ύστερα από συνολική εκτίμηση του έργου του, η οποία περιλαμβάνει παρατήρηση της διδασκαλίας στην τάξη και εκτίμηση του φακέλου με τις εργασίες και το διδακτικό υλικό, που ο εκπαιδευτικός παραχωρεί στους μαθητές”. Ένα σκληρό αξιολογικό σύστημα, όπως ισχύει στη Μ. Βρετανία, με τον επιθεωρητή μέσα στην τάξη.

        Φυσικά, η έκθεση απόδοσης του σχολείου (έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης αλλά και της εξωτερικής )αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, έτσι ώστε  να μπορεί ο καθένας να γνωρίζει αν αυτό το σχολείο είναι “καλό” ή όχι, ή αν το διπλανό ΠΠΣ είναι “καλύτερο” κλπ...

5. Τα εργασιακά δικαιώματα ακόμα και το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών τίθεται υπό αμφισβήτηση αφού το ΥΠΠΑΙΘ μπορεί να το τροποποιεί κατά το δοκούν (παράγραφο 23 του Άρθρου 19). Υπήρχε και στον προηγούμενο νόμο για τα πειραματικά και θα αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως...

6. Τέλος, για τα σχολεία αυτά θεσμοθετείται η προσέλκυση χορηγών (άρθρο 23)  από τη Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.). Εκτός από το ΕΠ.ΕΣ που αξιολογεί τους εκπαιδευτικούς και συμμετέχει στην εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, υπάρχει και το Συμβούλιο στήριξης του σχολείου με συμμετοχή του δήμου, του συλλόγου γονέων, συλλόγων αποφοίτων, αλλά  και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων» (Άρθρο 22). Αυτό αποφασίζει για θέματα που σχετίζονται με την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία, μεριμνά για θέματα που σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή και τους οικονομικούς πόρους του σχολείου, πέραν όσων διαχειρίζεται η αρμόδια Σχολική Επιτροπή.

           Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» που απέρριψε μαζικά ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή υπηρετούνται και μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών.  

Η αντίθετη άποψη

Βεβαίως υπάρχει και αντίθετη άποψη, την οποία περιγράφουν με ευκρίνεια εκπαιδευτικοί από το 10ο δημοτικό σχολείο Καλαμάτας, οι οποίοι τάσσονται υπέρ του χαρακτηρισμού του ως Πειραματικού

Γιατί θέλουμε το 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας να γίνει πειραματικό

Από την ίδρυση και λειτουργία του Πειραματικού Δ.Σ. θα υπάρξουν πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν τώρα  στο σχολείο και τους εγγραφέντες στην Α΄ τάξη ,  στο γνωστικό, στο  συναισθηματικό και στο κοινωνικό επίπεδο μέσα από

  • την ένταξη στο σχολικό πρόγραμμα νέων γνωστικών αντικειμένων και διδακτικών πρακτικών 

  • τη συμμετοχή σε προγράμματα που προάγουν την εξωστρέφεια και την επαφή με την καινοτομία

  • τη συμμετοχή σε ομίλους δημιουργικότητας με συγκεκριμένους παιδαγωγικούς στόχους και προσδοκώμενα αποτελέσματα

  • την επαφή και την αλληλεπίδραση με την ευρύτερη μαθητική κοινότητα της περιοχής

  • την πρόσβαση σε διαρκώς βελτιούμενες υλικοτεχνικές υποδομές

  • το δικαίωμα φοίτησης όλων των  μαθητών της πόλης στο πειραματικό σχολείο. Οι ίσες ευκαιρίες διασφαλίζονται μέσα από την επιλογή με κλήρωση ή με την ελεύθερη συμμετοχή τους στους ομίλους δημιουργικότητας

 Η εγγραφή των μαθητών στην Α΄ τάξη το σχ. έτος 2022-23 θα γίνει με κλήρωση.

Τα αδέλφια των μαθητών που φοιτούν γράφονται αυτοδίκαια, κατά προτεραιότητα.

Για τους εκπαιδευτικούς θα υπάρξουν ουσιαστικά  οφέλη μέσα από 

  • την ενίσχυση του επιστημονικού τους ρόλου, τις ευκαιρίες και τα κίνητρα για επιμόρφωση και αυτοβελτίωση και τη δυνατότητα αξιοποίησης των προσωπικών τους δεξιοτήτων 

  • τη δημιουργία συστημάτων στήριξης του εκπαιδευτικού έργου σε ένα περιβάλλον συνεργατικής δημιουργικότητας

  • τη λειτουργία της εκπαιδευτικής μονάδας με τρόπο που επιτρέπει τη συμμετοχή στις αποφάσεις και τις επιλογές

  • την ευελιξία και την ευκαιρία για πειραματισμό εντός θεσμοθετημένου πλαισίου, τη συνεργασία με το πανεπιστήμιο για την εφαρμογή νέων μεθόδων, καθώς και τη δυνατότητα παραγωγής πρωτότυπου περιεχομένου και εκπαιδευτικού υλικού 

  • τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης

  • τη συνέργεια και αλληλοεπίδραση με  μεταπτυχιακούς φοιτητές

Τα οφέλη για το σχολείο μας θα προκύψουν από

  • τη συνεργασία με εκπαιδευτικούς οργανισμούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που θα βοηθήσει το σχολείο να συμβαδίζει με τις εξελίξεις και να εφαρμόζει σύγχρονες μεθόδους και πρακτικές 

  • τον ρόλο του ως πυρήνα επιμόρφωσης για την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής

  • την αναβάθμιση των υποδομών και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, μέσα από τη βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων και των χορηγιών   

  • τη χάραξη παιδαγωγικής στρατηγικής που θα έχει συνέχεια και διάρκεια και θα βασίζεται σε συλλογική προσπάθεια

Όλες οι σχολικές μονάδες της πόλης μπορούν να επωφεληθούν από τις νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα προκύψουν από την οργανική και όχι με την έως σήμερα αποσπασματική σύνδεση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με την πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης. Τα οφέλη ωστόσο δε θα περιοριστούν στη σχολική κοινότητα αλλά θα έχουν γενικότερο αντίκτυπο. Βραχυπρόθεσμα μέσα από τη διάχυση των δράσεων σε ολόκληρη την πόλη, μακροπρόθεσμα δε μέσα από τον διαμορφωτικό τους  χαρακτήρα.

Οι γονείς

Σε δύο στρατόπεδα είναι χωρισμένοι και οι γονείς, με πολλούς να αντιδρούν. Στην Εύβοια λχ, ανάμεσα σ΄αυτούς που βλέπουν θετικά το μέτρο είναι τα μέλη του Συλλόγου Γονέων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας. Με επιστολή, μάλιστα, προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας που υπογράφει η πρόεδρος Ιωάννα Ακριώτη ζητάει την προώθηση του αιτήματος για μετατροπή του σχολείου σε πειραματικό. «Σκοπός των πειραματικών σχολείων είναι μεταξύ άλλων η εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν υψηλής ποιότητας παιδείας για όλους,  η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας στην πράξη, η δοκιμή νέων εκπαιδευτικών  προγραμμάτων κ.α.». Αντίθετα, ο Σύλλογος Γονέων του 33ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας στέκεται απέναντι στο μέτρο των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, υποστηρίζοντας ότι προωθεί την εκπαίδευση λίγων αρίστων και όχι στην ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου για όλους. Στα Χανιά, οι γονείς της πόλης παρακολουθούν το τελευταίο διάστημα τους τοπικούς βουλευτές της κυβέρνησης να ασχολούνται με ιδιαίτερο ζήλο ώστε να δημιουργηθούν Πειραματικά σχολεία στον Νομό Χανίων. Στον Δήμο Χανίων γίνεται προσπάθεια για  μετατροπή του 7ου Δημοτικού και του 1ου Γυμνασίου σε Πειραματικά. Μάλιστα η διαδικασία για το 1ο Γυμνάσιο έτρεξε από τον Διευθυντή Β΄θμιας την ώρα που ο σύλλογος διδασκόντων, όπως και τα εκπαιδευτικά σωματεία έχουν εκφράσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την αντίθεσή τους. Στη Λάρισα έξω από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης διαμαρτυρήθηκε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 25ου Δημοτικού Λάρισας για να εκφράσει την έντονη διαφωνία του στο να μετατραπεί σε Πειραματικό σχολείο. Στην Ξάνθη υπάρχουν αντιπαραθέσεις. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλες πολεις,

Δεν υπάρχουν σχόλια: