Του Κωνσταντίνου Αδριανουπολίτη
Ανακοινώθηκαν από το υπουργείο παιδείας οι αλλαγές στο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι ανακοινώσεις αφορούν τον ένα τύπο Λυκείου (το Γενικό), ενώ για τον άλλο τύπο Λυκείου (το Επαγγελματικό) δεν ανακοινώθηκε οτιδήποτε.
Για να μπορέσει κανείς να τοποθετηθεί θετικά ή αρνητικά στις αλλαγές, αλλά και για λόγους ίσης μεταχείρισης στην πληροφόρηση των μαθητών οι αλλαγές θα έπρεπε να ανακοινωθούν ταυτόχρονα.
Τα θέματα για τα οποία δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση και είναι μείζονος σημασίας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι, κατά τη γνώμη μας τα εξής:
- Το νέο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση απολυτηρίου Γενικού Λυκείου διαφοροποιείται σε σχέση με το υπάρχον, διότι οι εξετάσεις θα γίνονται σε περιφερειακό επίπεδο.
Εάν οι εξετάσεις αυτές συνεχίσουν να γίνονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας ενδέχεται να αμφισβητηθεί, κατά μία έννοια, η ισοτιμία των απολυτηρίων Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, και στην περίπτωση αυτή θα απαιτηθεί νομοθετική ρύθμιση για την ισοτιμία τους.
2. Το ποσοστό πρόσβασης των μαθητών ΕΠΑ.Λ. στα πανεπιστήμια θα παραμείνει 5% και μετά την κατάργηση του 20% το οποίο ισχύει για τα ΤΕΙ, τα οποία όμως θα απορροφηθούν από τα πανεπιστήμια;
Για το θέμα αυτό η Υφυπουργός παιδείας Κα Τζούφη σε συνέντευξή της στην «Άλλη Διάσταση» δήλωσε ότι το ποσοστό αυτό «θα επαναρυθμιστεί λόγω της ενοποίησης του χώρου της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης».
Εφόσον η ενοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα ολοκληρωθεί, δεν θα έπρεπε να υπάρξει μια ρύθμιση ώστε οι μαθητές της Γ΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. να γνωρίζουν τις πιθανότητες επιτυχίας τους οι οποίες εξαρτώνται άμεσα και από το ποσοστό εισαγωγής;
Η προθεσμία υποβολής είναι ολιγοήμερη και λήγει στις 29 Μαρτίου.
Το ποσοστό πότε θα επαναρυθμιστεί και ποιο θα είναι αυτό;
Το θέμα της ρύθμισης του ποσοστού όμως έχει και δεύτερη ανάγνωση, συγκεκριμένα:
Το ποσοστό το οποίο ισχύει για τα ΤΕΙ κ.λ.π. έχει ρυθμιστεί με την Α5/43612/ΦΕΚ 983 Β΄/15-03-2018 Υ.Α. και «…είναι κατά προσέγγιση ανάλογο του ποσοστού του αριθμού των υποψηφίων ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων και πάντως όχι μικρότερο ποσοστού 20%».
Οι δηλώσεις συμμετοχής των υποψηφίων ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. έγιναν από 16 έως 29 Μαρτίου 2018 δηλ. όταν είχε ήδη ρυθμιστεί το ποσοστό 20%.
Φέτος το ΥΠΠΕΘ αλλάζει τακτική και υποχρεώνει τους υποψήφιους των ΕΠΑ.Λ. να δηλώσουν συμμετοχή στις εξετάσεις χωρίς να γνωρίζουν το ποσοστό εισαγωγής.
Η καθυστέρηση της ρύθμισης του ποσοστού οφείλεται, κατά τη γνώμη μας, σε πιθανό σχεδιασμό της ηγεσίας του ΥΠΠΕΘ να γίνουν δηλ. πρώτα οι δηλώσεις των μαθητών ΕΠΑ.Λ. και μετά να ανακοινωθεί το ποσοστό το οποίο θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των δηλώσεων.
Αυτό βέβαια αποτελεί σολομώντεια λύση η οποία αδικεί τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. διότι είναι αυτονόητο ότι όταν οι μαθητές δηλώνουν συμμετοχή στις εξετάσεις θα πρέπει να γνωρίζουν το ποσοστό.
Δεν θα είναι περίεργο λοιπόν εάν μαθητές των ΕΠΑ.Λ., οι οποίοι δεν σκοπεύουν να δώσουν εξετάσεις να δηλώσουν ότι θα δώσουν, προκειμένου να βοηθήσουν έμμεσα κάποιους συμμαθητές τους.
Στο θέμα του ποσοστού η θέση της ΟΛΜΕ είναι ότι ο συνολικός αριθμός των εισαγομένων από τα ΕΠΑ.Λ. να μην είναι μικρότερος από τον περυσινό και η θέση της ΟΛΤΕΕ είναι το ποσοστό εισαγωγής στα μετεξελισσόμενα Τ.Ε.Ι. πρέπει να ανέλθει σε περίπου 50% και το ποσοστό εισαγωγής στα Πανεπιστήμια να ανέλθει στο 20%.
Πάντως η όλη μεθόδευση για το ποσοστό δείχνει ότι κάποιοι διακηρύσσουν την αύξηση και τον εκσυγχρονισμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα δεν επιθυμούν απομάκρυνση μαθητών από το Γενικό Λύκειο φοβούμενοι ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις και πιθανό πολιτικό κόστος!
Κλείνοντας θα αναφερθούμε στην συνέντευξή του Υπουργού παιδείας στον Realfm και τον Νίκο Χατζηνικολάου η οποία έκανε αίσθηση διότι ο Υπουργός επισήμανε ότι «η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης για τις πανελλαδικές θα γίνει αρχές Απριλίου και ότι τέτοιο προγραμματισμό δεν έχει ούτε η Ελβετία».
Καλό είναι να θυμηθούμε ότι η Ελβετία, το πλούσιο αυτό κράτος, δεν οφείλει την ευμάρειά της μόνο στο τραπεζικό σύστημα και στην παραγωγή ακριβών ρολογιών, αλλά και στην αναπτυγμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που διαθέτει, την οποία παρακολουθούν τα 2/3 των μαθητών ενώ στη χώρα μας το ποσοστό των μαθητών ΕΠΑ.Λ. είναι κάτω του 30%.
Την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση της Ελβετίας θα πρέπει να μοιάσουμε για να σταματήσει το brain drain, να βοηθηθεί η οικονομική μας ανάπτυξη και να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος του δημογραφικού.
Ίδωμεν
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου