Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2010

ΑΛΛΑΓΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ





«Μάθημα» σε καθηγητές για τις αποβολές των μαθητών από το σχολείο

10/11/2010 - 10:59


Με εγκύκλιο που υπέγραψε η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, αποσαφηνίζεται η διαδικασία επιβολής της ποινής για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος των μαθητών
Αυστηρές οδηγίες στους εκπαιδευτικούς δίνει το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να επιβάλλεται η εσχάτη των ποινών -η αποβολή από το σχολείο- των μαθητών, οι οποίοι έχουν υποπέσει σε κάποιο παράπτωμα.

Οι συμπεριφορές που οδηγούν στην αποβολή συνήθως σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με απρεπή εμφάνιση, χρήση κινητού την ώρα του μαθήματος, κάπνισμα στον χώρο του σχολείου (φωτό αρχείου)
Την εγκύκλιο για τη διαδικασία επιβολής ποινής αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος κατά μαθητών, υπέγραψε η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου και στάλθηκε σε όλα τα σχολεία, προκειμένου να ενημερωθούν σχετικά οι εκπαιδευτικοί.



Στόχος της εγκυκλίου είναι οι αποφάσεις για την αποβολή των παιδιών να μη λαμβάνονται αυθαίρετα και να μην υπάρχει διαπόμπευση των μαθητών και στιγματισμός. Σχετικά με το θέμα έχει αποφανθεί και ο Συνήγορος του Πολίτη που έστειλε σχετικό έγγραφο στο υπουργείο Παιδείας, υποδεικνύοντας τα βήματα που πρέπει να ακολουθούνται όταν πρόκειται να αποβληθεί από το σχολείο ένα παιδί.

Συμπεριφορές
Οι συμπεριφορές των παιδιών που «οδηγούν» στην αποβολή από το σχολείο συνήθως σχετίζονται με θέματα εμφάνισης (σκουλαρίκια, αποκαλυπτικά ρούχα κ.ά.), χρήση απρεπών εκφράσεων προς τους καθηγητές (στο πλαίσιο φραστικής αντιδικίας ή αστεϊσμού), μαγνητοσκόπηση μέσω κινητού άλλων μαθητών ή καθηγητών και ανάρτηση στο Διαδίκτυο, βίαιες πράξεις, (π.χ. πρόκληση φθοράς σε αυτοκίνητο καθηγητή, ξυλοδαρμός μαθητή κ.ά.), κάπνισμα στον χώρο του σχολείου, χρήση κινητού κατά την ώρα του μαθήματος.



Νέοι κανόνες
Οι προϋποθέσεις για να αποβληθεί ένα παιδί

Μέχρι τώρα ο Σύλλογος των εκπαιδευτικών μπορούσε να διώξει έναν μαθητή από το σχολείο χωρίς να ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες. Το υπ. Παιδείας ζητεί πλέον να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:

1 Θα πρέπει να τηρείται η υποχρέωση της προηγούμενης ακρόασης του ανήλικου και του κηδεμόνα του.

2 Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος είναι εκτελεστή διοικητική πράξη που υπόκειται στη διαδικασία έκδοσης που προβλέπεται για κάθε διοικητική πράξη. Επομένως οι σύλλογοι διδασκόντων πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να συντάσσουν πρακτικό και οι αποφάσεις να λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών.

3 Θα πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε προηγούμενες περιπτώσεις για τον συγκεκριμένο μαθητή και αναλυτική αναφορά των κυρώσεων που επιβλήθηκαν πριν από την υιοθέτηση της τελευταίας κατά σειρά κύρωσης.

4 Θα πρέπει να υπάρχει ειδική αιτιολόγηση ως προς την αναγκαιότητα της ποινής.

5 Η αποβολή δεν θα πρέπει να ανακοινώνεται δημόσια, ώστε να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία της επιβαλλόμενης κύρωσης και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του μαθητή.

6 Ο προϊστάμενος ή ο διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος και θα πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην περιοχή.

Νικολ. Τρίγκα
ntriga@pegasus.gr



ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Κυριακή Γαλαίου - Αδαμτζίλογλου

Εσχατο μέσο η αποβολή
Για ζητήματα παραβατικότητας των παιδιών θα έπρεπε να υπάρχουν κοινωνικές υπηρεσίες στα σχολεία στις οποίες θα απευθύνονται και οι εκπαιδευτικοί και θα συζητούν με τους ειδικούς όταν οι ίδιοι αδυνατούν να τα αντιμετωπίσουν. Στο θέμα της αποβολής, θα πρέπει οι μαθητές να έχουν προειδοποιήσεις από τους καθηγητές τους πριν φτάσουν σε αυτό το μέτρο. Οταν διώξεις ένα παιδί από το σχολείο μπορεί να οδηγηθεί σε χειρότερες καταστάσεις, όπως επιθετικότητα, αδιαφορία για τα μαθήματα και γενικά αρνητική συμπεριφορά. Οι καθηγητές οφείλουν να συζητούν με τα παιδιά και, αν αναγκαστούν να πάρουν απόφαση για αποβολή, θα πρέπει να χειριστούν το ζήτημα με μεγάλη σοβαρότητα.

* Η Κυριακή Γαλαίου - Αδαμτζίλογλου είναι παιδοψυχολόγος 

ΕΘΝΟΣ

1 σχόλιο:

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά είπε...

Διαφωνώ κάθετα με την "αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος"διότι δεν είμαι βεβαία ότι προηγουμένως εφαρμόζονται ,μέχρι εξαντλήσεως, όλες οι δυνατές παιδαγωγικές μέθοδοι.Σήμερα ,που οι ασθένειες των παιδιών είναι πολλαπλές και το οικογενειακό περιβάλλον προσμετράει πολλά αρνητικά λόγω, κυρίως, οικονομικής δυσπραγίας,σήμερα που τα σχολεία δεν διαθέτουν ψυχολόγους αλλά εκπαιδευτικούς που ενώ αδυνατούν να διδάξουν- και το καταθέτουν και οι ίδιοι- δεν τους επιτρέπεται η πρόωρη συνταξιοδότησή τους, ποιοι είμαστε εμείς που θα πάρουμε μιαν απόφαση ,η οποία εφεξής θα στιγματίσει τον ανήλικο μαθητή;Εμείς δεν δικάζουμε!Είμαστε και παιδαγωγοί και προς αυτή την κατεύθυνση ας κλίνει η Πολιτεία να μας επιμορφώσει στο πώς να αντιμετωπίζουμε μια "παραβατική" συμπεριφορά.
Πόσοι Σύμβουλοι και Διευθυντές έχουν και παιδαγωγική κατάρτιση; Τα παιδιά δεν είναι μηχανές αλλά νουνεχή όντα που αντιλαμβάνονται πού και πότε τους "παίρνει" να κάνουν κάτι .
Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά