Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022

 


Οι σχέσεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές αποτελούν μία δύσκολη εξίσωση για δυνατούς λύτες

Η σχέση ανάμεσα σε διδάσκοντες και διδασκόμενους είναι κάτι παραπάνω από περίπλοκη, αποτελούμενη από πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν τόσο την ποιότητα της διδασκαλίας, αλλά και τη δημιουργία ειλικρινών διαύλων επικοινωνίας και αλληλοσεβασμού.

Ο πολυσχιδής ρόλος του εκπαιδευτικού

Οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί κάνουν ξεκάθαρο ότι η καλή «γειτνίαση» ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, είναι ικανή να επιδράσει καταλυτικά στην προσωπική και εκπαιδευτική ανάπτυξη των παιδιών και να συμβάλει στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης.

Από την άλλη, ο ίδιος ο εκπαιδευτικός όταν υπάρχουν καλές σχέσεις, είναι σε θέση να διδάξει απρόσκοπτα, επιτυχάνοντας ένα υψηλό επίπεδο αλλά και να μάθει μέσα από τους μαθητές πως να βελτιωθεί επαγγελματικά, αλλά και πνευματικά, κατανοώντας πως μπορεί να είναι πιο υπομονετικός (όταν φυσικά δεν καταπατούνται τα δικαιώματά του) και μεταδοτικός.

Στις περιπτώσεις που υπάρχουν τριβές, δημιουργείται πόλωση και ξεκινούν ή αυξάνονται οι παραβατικές συμπεριφορές, με έμμεσο αποτέλεσμα την απομάκρυνση από το σχολείο κάποιων μαθητών.

Τι σημαίνει «καλές σχέσεις»

Το νοείται όμως ως καλή και τι ως κακή σχέση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών;

Αυτό είναι, φυσικά, σχετικά υποκειμενικό και επηρεάζεται από τις γενικότερες συνθήκες και τις ιδιοτροπίες που έχει η κάθε «τάξη» ανάλογα με τις προσωπικότητες που υπάρχουν.

Αντικειμενικά, όμως, υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά που μπορούν να διακρίνουν πότε κάτι δεν πάει καλά και πότε κάτι λειτουργεί πιο αποδοτικά.

Μία καλή σχέση, συνήθως, περιλαμβάνει ειλικρίνειααλληλοσεβασμόέλλειψη φόβου και από τις δύο μεριές και κατανόηση. Παράλληλα, χρήσιμο είναι να δημιουργείται ένα κλίμα αποδοτικής συνεργασίας, με στόχο την σωστή διδασκαλία, αλλά και την παροχή γνώσεων που γίνονται κατανοητές και «μένουν».

Οι κακές σχέσεις ουσιαστικά έχουν έλλειψη όσων αναφέρθηκαν άνωθι, λειτουργώντας αναποτελεσματικά και στερώντας την χαρά της διδασκαλίας και της μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: