Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2022

 


Αφορμή για την τροπολογία στάθηκε η περίπτωση του μαθητή σε γυμνάσιο του Ηρακλείου Κρήτης, ο οποίος λόγω της ανεπάρκειας των υπηρεσιών του Υπουργείου καλείται να επαναλάβει την τάξη

Tην σκληρή πραγματικότητα πίσω από τα ωραία λόγια της κυβέρνησης για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, αποκαλύπτει η άρνησή της να υιοθετήσει τροπολογία  με την οποία θα προστατεύονταν τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών αυτών, στην περίπτωση που με ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος δε διαγνώστηκε έγκαιρα η εκάστοτε μαθησιακή δυσκολία...

Η τροπολογία είχε μεν καταθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο το θέμα της είναι τέτοιο που η κυβέρνηση θα μπορούσε να την αποδεχθεί -και μάλιστα να καμαρώσει γι αυτή τη συναίνεση- αλλά φαίνεται πως προτίμησε να δώσει σημασία στην πολιτική διάσταση του ζητήματος παρά στην ουσιαστική. Η τροπολογία έδινε διέξοδο και λύσεις σε  περιπτώσεις που το εκπαιδευτικό σύστημα με δική του ευθύνη έχει καθυστερήσει τη διάγνωση μαθησιακής δυσκολίας στα ειδικά κέντρα (τα ΚΕΔΑΣΥ)

Αφορμή για την τροπολογία στάθηκε η περίπτωση του μαθητή σε γυμνάσιο του Ηρακλείου Κρήτης ο οποίος λόγω της  ανεπάρκειας των υπηρεσιών του Υπουργείου καλείται να επαναλάβει την τάξη. Θυμίζουμε τι είχε συμβεί με αυτή την περίπτωση:

Τον άφησαν στην ίδια τάξη γιατί...καθυστέρησε η διάγνωση

Τον παραλογισμό και την αναλγησία βιώνουν τόσο η οικογένεια όσο και ο μαθητής της Γ΄ Γυμνασίου με δυσλεξία, ο οποίος κατά το σχολικό έτος 2021-2022 έμεινε στην ίδια τάξη στο Γυμνάσιο Γουβών.. 

Η απόφαση να μην συνεχίσει την εκπαίδευσή του στο Λύκειο, αφενός συνιστά για το μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες - για τις οποίες ουδέποτε ενημερώθηκαν οι γονείς από το Γυμνάσιο - διάκριση στο δικαίωμα των παιδιών σε ισότιμες ευκαιρίες μάθησης και αφετέρου αναδεικνύει την κυριαρχία της γραφειοκρατίας, καθώς επίσης και τη δυσκαμψία της δημόσιας διοίκησης ακόμη και σε τόσο ευαίσθητα θέματα.

Η μη έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών του από το ΚΕΔΔΥ, παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες, αλλά και τις συνεχείς οχλήσεις από την πλευρά της οικογένειας προς πάσα κατεύθυνση, συνέβαλε καθοριστικά στην «αμετάκλητη» απόφαση των καθηγητών. Η απόδοση του παιδιού στις γραπτές εξετάσεις δεν ήταν καλή, το ΚΕΔΔΥ δεν είχε βεβαιώσει τις μαθησιακές δυσκολίες και οι καθηγητές αποφάσισαν ότι πρέπει να επαναλάβει την τάξη.

Η σιωπηρή άρνηση του Γυμνασίου Γουβών στις απαντήσεις που αναζητούσε όλο αυτό το διάστημα η οικογένεια, ανάγκασε τους γονείς να επιδώσουν εξώδικο μέσω δικαστικού επιμελητή στο σχολείο, το οποίο κοινοποιηθηκε στο ΚΕΔΑΣΥ και στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης. Οι γονείς ζητούσαν να επαναληφθούν προφορικά οι εξετάσεις των μαθημάτων στα οποία ο βαθμός ήταν μικρότερος από δέκα. Στην απάντησή του το σχολείο αναφέρει ότι δεν μπορεί να ικανοποιήσει το αίτημα των γονέων, υποστηρίζοντας ότι η σχολική μονάδα έπραξε και εφάρμοσε τα ισχύοντα σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία.

Ευθυνοφοβία και αναποφασιστικότητα

Τι και αν πρόσφατα δημοσιεύτηκε το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη «Σοβαρά προσκόμματα στην ένταξη στη γενική εκπαίδευση μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», ο μαθητής έμεινε στην ίδια τάξη γιατί το ΚΕΔΑΣΥ κωλυσιεργούσε επί δυο χρόνια να εξετάσει το σχετικό αίτημα, να τον αξιολογήσει και να εκδώσει τη σχετική βεβαίωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο του Συλλόγου των διδασκόντων ήθελε να αντιμετωπιστεί το θέμα, έστω και ετεροχρονισμένα, ωστόσο η διεύθυνση δεν άφησε κανένα περιθώριο, επικαλούμενη ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο. 

Μάλιστα, ερωτηθείς για το θέμα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, ανέφερε οτι τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και πως η απόφαση του Συμβουλίου των καθηγητών είναι αμετάκλητη, αφήνοντας, ωστόσο, ανοιχτό το ενδεχόμενο της επανεξέτασης του θέματος από την πολιτική ηγεσία.

Αδιαφορία και απαξίωση από όλους του εμπλεκόμενους καταγγέλλει η μητέρα

Οι γονείς με την αρωγή του υπεύθυνου Τμήματος και σε γνώση του Διευθυντή του Γυμνασίου Γουβών κατέθεσαν αίτηση στο ΚΕΔΔΥ τον Οκτώβριο του 2020. Παρεμβλήθηκε η πανδημία και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τα σχολικά έτη 2019-2020 και 2020-2021. Όταν τελείωσε το σχολικό έτος 2020-2021 οι γονείς, προκειμένου να ενημερωθούν για την πορεία της αίτησης, απευθύνθηκαν στο αρμόδιο ΚΕΔΔΥ, το οποίο τους ενημέρωσε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στις διαδικασίες, λόγω των πολλών αιτήσεων και της υποστελέχωσης σε συνδυασμό με τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, αλλά δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.

Πρέπει να επισημανθεί ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα το σχολείο, έχοντας γνώση της κατάστασης του μαθητή, δεν ενημέρωνε τους γονείς για κακή επίδοση του μαθητή στα γραπτά τεστ. Εξάλλου, η μητέρα είχε μεταβεί στο σχολείο στις 16/12/2021 και γενικά οι γονείς είχαν εμπιστοσύνη στο σχολείο ότι αν υπήρχε κάποιο πρόβλημα, οι καθηγητές θα τους ενημέρωναν προσωπικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σχολείο αυτό είχε φοιτήσει και το μεγαλύτερο σε ηλικία παιδί της οικογένειας.

Στις 21/6/2022 οι γονείς μετά από δική τους πρωτοβουλία, καθώς στις 20/6/2022 όλοι οι υπόλοιποι γονείς είχαν λάβει e-mail με τα αποτελέσματα των τελικών γραπτών εξετάσεων των παιδιών τους, επικοινώνησαν με το σχολείο για τα αποτελέσματα και τότε ενημερώθηκαν ότι το παιδί τους θα έπρεπε να επαναλάβει την τάξη, καθώς σύμφωνα με το νέο νόμο όποιος κόβεται σε πάνω από 4 μαθήματα επαναλαμβάνει την τάξη (είχε κοπεί σε 5). Τότε ήταν και η πρώτη φορά που οι γονείς ενημερώθηκαν ότι η απόδοση του παιδιού στα γραπτά τεστ δεν ήταν καλή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ η απόδοση στα προφορικά ήταν ικανοποιητική. Μόλις την επόμενη μέρα ο Διευθυντής τηλεφώνησε στο ΚΕΔΑΣΥ και ενημέρωσε για την κατάσταση. Ακολούθως, οι γονείς απευθύνθηκαν ξανά στο ΚΕΔΑΣΥ, το οποίο την επόμενη μέρα έκλεισε το ραντεβού με καθυστέρηση σχεδόν 2 ετών. Ο μαθητής αξιολογήθηκε και διαπιστώθηκε με δυσλεξία και συνεπώς θα πρέπει να εξετάζεται μόνο προφορικά. Στις 29/6/2022 εκδόθηκε η σχετική βεβαίωση!

Έκτοτε οι γονείς απευθύνονται επανειλημμένα προφορικά και γραπτά στις αρμόδιες αρχές, ζητώντας λύση για την αδικία, που υπέστη το παιδί τους, από το Διευθυντή του Σχολείου, τον οικείο Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ακόμα και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας με την από 7-7-2022 επιστολή της μητέρας του μαθητή. Ζήτησαν δε το παιδί να συμμετέχει στις επαναληπτικές εξετάσεις Σεπτεμβρίου και να εξεταστεί προφορικά.

Πώς οδηγήθηκε στην... «αποτυχία»

Όπως κατήγγειλαν οι γονείς στο neakriti.gr, «στη νομοθεσία του ΥΠΑΙΘ που είναι σε ισχύ και είναι ξεκάθαρη στα θέματα αντιμετώπισης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, περιγράφονται αναλυτικά και σοφά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι αρμόδιοι φορείς (σχολική μονάδα, ΚΕΔΑΣΥ, Συμβούλοι κ.λπ., αρχή γενομένης από τη στιγμή που ο εκπαιδευτικός εντοπίζει στο μαθητή σημάδια μαθησιακης δυσκολίας. Και σύμφωνα με τη νομοθεσία πρέπει να ακολουθούνται αυτά τα βήματα προς όφελος του μαθητή, ώστε να μην βιώσει την σχολική αποτυχία. Από όλα όσα προβλέπει ο νόμος, το μόνο που έγινε ήταν η κατάθεση του αιτήματος για αξιολόγηση στο ΚΕΔΑΣΥ και μάλιστα με 1 χρόνο καθυστέρηση, αφού η καθηγήτρια σε προηγούμενο σχολείο αμέλησε να μας δώσει τα έγγραφα που χρειαζόμασταν με την αιτιολογία της έλλειψης χρόνου».

Ολα τα υπόλοιπα που αναφέρονται στη νομοθεσία δεν τηρήθηκαν από καμια αρμόδια αρχή. Έτσι λοιπόν, το παιδι μας οδηγήθηκε με μαθηματική ακρίβεια στην αποτυχία. Αν ολοι οι αρμόδιοι είχαν υπηρετήσει τη νομοθεσία, δεν θα είχε συμβεί αυτή η ζημιά στο παιδί, αντιθετως, θα είχε φανεί η προσπάθεια που κατέβαλε ο ίδιος και η πραγματικη επίδοση του στα μαθήματα. Πρέπει το υπουργείο Παιδειας να αναλάβει την ευθύνη των ελλείψεων και παραλειψεων που οδήγησε το παιδί σε μια καταδικαστικη απόφαση. Όταν η ίδια η Πολιτεία δεν εφαρμόζει τις διατάξεις που θεσπίζει, είναι αδιανόητο να τιμωρεί τους πολίτες, ποσο μάλλον ένα παιδί».

Η τροπολογία

Με αφορμή λοιπόν αυτή την περίπτωση, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή και παράλληλα συνέταξαν τροπολογία η οποία, εάν γινόταν δεκτή, θα έλυνε αυτό και ανάλογα προβλήματα που προκύπτουν λόγω των καθυστερήσεων. Η τροπολογία προέβλεπε τα εξής:

Θέμα: «Ειδικά ζητήματα προαγωγής ή απόλυσης μαθητών/τριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»

Α. Αιτιολογική Έκθεση

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προστατεύεται το δικαίωμα στις ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση μαθητών και μαθητριών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην περίπτωση που το εκπαιδευτικό σύστημα δεν διέγνωσε έγκαιρα τη μαθησιακή τους δυσκολία. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα προαγωγής ή απόλυσης των μαθητών/τριών, των οποίων η απόφαση για την επανάληψη της τάξης στηρίζεται σε λανθασμένα δεδομένα, ήτοι σε εξετάσεις γραπτές, στις οποίες ο/η συγκεκριμένος/η μαθητής/τρια δεν μπορεί να ανταποκριθεί για να δείξει τις γνώσεις του/της. Στην περίπτωση που το αρμόδιο κέντρο καθυστέρησε να διαγνώσει τη μαθησιακή δυσκολία, προβλέπεται η προσκόμιση της σχετικής γνωμάτευσης εντός δυο μηνών από την έναρξη του νέου σχολικού έτους και η αναθεώρηση της βαθμολογίας των μαθητών/τριών.

Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να μην επαναλάβει την τάξη μαθητής/τρια από ανεπάρκεια της διοίκησης, να μην πληγεί η αυτοεκτίμηση του/της μαθητή/τριας και, ακολούθως, να μην υπάρξουν σοβαρές συνέπειες στην πορεία των σπουδών του/της, όπως έχουν αποδείξει πολλές διεθνείς έρευνες.

Β. Τροπολογία-Προσθήκη

άρθρο … 1. Ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να ακυρώσει την απόφαση μη προαγωγής ή μη απόλυσης μαθητή/τριας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε περίπτωση που ο/η κηδεμόνας ή ο/η μαθητής/τρια, εφόσον είναι ενήλικος/η, καταθέσει αίτηση επανάληψης των εξετάσεων  προαγωγής ή απόλυσης η οποία συνοδεύεται από γνωμάτευση του αρμόδιου ΚΕΔΑΣΥ ότι παρουσιάζει ειδική μαθησιακή δυσκολία που απαιτεί προφορική και όχι γραπτή εξέταση. Προϋπόθεση για την ακύρωση είναι η αίτηση και η γνωμάτευση να έχουν κατατεθεί το αργότερο έως 31 Οκτωβρίου. Μετά την ακύρωση της απόφασης μη προαγωγής ή μη απόλυσης ορίζονται το συντομότερο ημερομηνίες για την προφορική εξέταση του/της μαθητή/τριας στα μαθήματα που δεν έλαβε προβιβάσιμο βαθμό και ο Σύλλογος Διδασκόντων λαμβάνει νέα απόφαση για την προαγωγή ή την απόλυση, σύμφωνα με όσα προβλέπονται για μαθητές/τριες που υποβάλλονται σε προφορικές και όχι γραπτές προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις.

2. Εφόσον ο/η μαθητής/τρια κριθεί άξιος/α προαγωγής ή απόλυσης σύμφωνα με την παράγραφο 1, εγγράφεται στην επόμενη σχολική τάξη εντός του τρέχοντος σχολικού έτους.

3. Κατ’ εξαίρεση για το σχολικό έτος 2022-2023, η αίτηση και η γνωμάτευση της παραγράφου 1 κατατίθενται το αργότερο έως 15 Νοεμβρίου του 2022.

Φίλης: «Ντροπή -και συγγνώμη προς τους γονείς»

Είναι άξιο απορίας το γιατί μπορεί να μη γίνει δεκτή μια τέτοια τροπολογία. Απορρίφθηκε μάλιστα δύο φορές... Όπως τονίζει ο τομεάρχης Παιδείας Νίκος Φίλης, η απόρριψη ξεγυμνώνει την αποτυχία της κυβέρνησης και τη διάλυση των δομών του δημόσιου σχολείου, μεταξύ αυτών και των ΚΕΔΑΣΥ που λειτουργούν υποστελεχωμένα με θύματα τα ίδια τα παιδιά. Η δήλωση Φίλη:

«Για δεύτερη φορά η ΝΔ απέρριψε τροπολογία μας για τις περιπτώσεις που το εκπαιδευτικό σύστημα με δική του ευθύνη έχει καθυστερήσει τη διάγνωση μαθησιακής δυσκολίας στα ειδικά κέντρα (τα ΚΕΔΑΣΥ).

Θα έπρεπε, πρώτον, τέτοιες περιπτώσεις να προλαμβάνονται. Δεν φταίνε σε τίποτα οι μαθητές και οι γονείς για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην αξιολόγηση και διάγνωση. Και δεύτερον, το απολύτως αυτονόητο: εφόσον η ευθύνη ανήκει στη διοίκηση, δεν είναι δυνατόν να καταλήγουμε σε καταστάσεις με τόσο σοβαρές συνέπειες για κάποιο μαθητή, όπως η επανάληψη τάξης.

Σημειώνεται ότι η τροπολογία συντάχθηκε και κατατέθηκε με αφορμή πραγματικό περιστατικό στην Κρήτη. Μαθητής έπρεπε να εξεταστεί προφορικά, κάτι που δεν συνέβη λόγω καθυστέρησης στη διάγνωση. Έτσι, εξετάστηκε γραπτώς με φυσιολογικό αποτέλεσμα την αποτυχία. Τώρα, καλείται να επαναλάβει την τάξη. Ότι το υπουργείο απέρριψε δις την απολύτως εύλογη ρύθμιση που προέβλεπε η τροπολογία μας (επανάληψη της εξέτασης προφορικά) φανερώνει ακραία αναλγησία και αδιαφορία. Για την επίλυση τέτοιων ζητημάτων, δεν θα έπρεπε να χρειάζεται καν συζήτηση.

Ντροπή --και συγγνώμη προς τους γονείς»

Δεν υπάρχουν σχόλια: