Σάββατο 18 Ιουνίου 2022

 


Συντονιστές εκπαίδευσης για την Αειφορία, «αδειάζουν» το ΙΕΠ που την ενέταξε στις Φυσικές επιστήμες

Στις δηλώσεις των υπευθύνων της εκπαίδευσης στη χώρα, η Αειφορία και η Βιώσιμη ανάπτυξη,  παίζουν πάντοτε σημαντικό ρόλο.

Στην πράξη όμως, αποδεικνύεται ότι κάποιοι δεν νοιάζονται πραγματικά αλλά συμπεριφέρονται εντελώς διεκπεραιωτικά σε ό,τι σχετίζεται με αυτές τις έννοιες.

Οπως προκύπτει από επιστολή 10 Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, Εκπαίδευσης για την Αειφορία προς τον πρόεδρο του ΙΕΠ κ.Ι.Αντωνίου, σε πρόσφατη προκήρυξη του ΙΕΠ για θέσεις συμβούλων, η Αειφορία (πιο σωστά η Εκπαίδευση για την Αειφορία) υπάγεται στις Φυσικές Επιστήμες.

«Η γνώμη μας, η οποία στηρίζεται σε εκτεταμένη διεθνή βιβλιογραφία που αν χρειαστεί θα παραθέσουμε, είναι πως η Αειφορία δεν είναι αντικείμενο μόνο των Φυσικών Επιστημών, αλλά αποτελεί διεπιστημονικό γνωστικό αντικείμενο και εδράζεται τόσο στις Φυσικές όσο και στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές επιστήμες», τονίζουν οι Συντονιστές.

Επιπλέον, επισημαίνουν πως μολονότι ο ΟΗΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, η παρουσία τους στο «νέο» Αναλυτικο Πρόγραμμα  είναι εντελώς περιθωριακή έως ανύπαρκτη...

Δίκτυο Πανεπιστημίων, μάθημα στο Πάντειο, Τμήμα και μεταπτυχιακό στο Χαροκόπειο

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ στις επιτελικές δομές του ΥΠΑΙΘ  φαίνεται να αντιλαμβάνονται με διεκπεραιωτικό τρόπο το ζήτημα της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και της αειφορίας, εντούτοις και τα δύο απασχολούν σοβαρά τα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, έχει ήδη δημιουργηθεί δίκτυο πανεπιστημίων για την αειφορία, με δύο ομάδες εργασίας. 

Η πρώτη ομάδα εργασίας έχει ως σκοπό να καταρτίσει την εισήγηση για την αναθεώρηση της Χάρτας των Πανεπιστημίων για την Αειφορία, ύστερα από τη σχετική εξουσιοδότηση του Δικτύου από την 98η Σύνοδο Πρυτάνεων τον Δεκέμβριο 2021. Η δεύτερη έχει ως σκοπό να προετοιμάσει κατευθυντήριες οδηγίες για τους άξονες για την αειφορία στον στρατηγικό σχεδιασμό των πανεπιστημίων, ενόψει και της σύναψης προγραμματικών συμφωνιών των ιδρυμάτων με το Υπουργείο Παιδείας.

Επίσης ενδεικτικά, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Σπουδών του προπτυχιακού προγράμματος το μάθημα με τίτλο “Οι 17 Στόχοι  του ΟΗΕ”.  Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των σύγχρονων διεθνών πολιτικών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη με επίκεντρο την Ατζέντα 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και τους 17 στόχους του OHE. Το μάθημα ξεκίνησε να διδάσκεται κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2019-2020 στο χειμερινό εξάμηνο με σκοπό να υπογραμμιστεί η σπουδαιότητα των 17 Στόχων του ΟΗΕ στην καθημερινότητα μας αλλά και την ενημέρωση των φοιτητών και των φοιτητριών μας για την υλοποίηση -στην πράξη- αυτών προς την επίτευξη της Βιώσιμης Ανάπτυξης έως το 2030. Υπογραμμίζεται συγχρόνως, ο εξαιρετικά σημαντικός ρόλος των πανεπιστημίων προς αυτή την κατεύθυνση. Η εμβάθυνση στους 17 Στόχους και τους 169 υποστόχους της Ατζέντας 2030 στοχεύει στην κατανόηση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης υπό το νέο πρίσμα των σύγχρονων πολιτικών αλλά και την ανάγκη ουσιαστικής συμμετοχής όλων μας για την θετική έκβαση της υλοποίησης των στόχων ως 2030. Ακόμα, στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο υπάρχει τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, αλλά και μεταπτυχιακό. Υπάρχουν κι άλλα.

Εντούτοις, η επιτελική αντιμετώπιση των θεμάτων, δεν είναι ανάλογη.

Η επιστολή προς τον Πρόεδρο του ΙΕΠ κ.Ι.Αντωνίου

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, Με την ανακοίνωση του Δ. Σ. (Α.Π. 6893/3-6-2022, ΑΔΑ: 9ΝΩΓΟΞΛΔ-2Τ1) προκηρύχθηκαν θέσεις επιστημονικού προσωπικού για το ΙΕΠ. Μεταξύ των θέσεων που προκηρύχθηκαν είναι και η θέση Συμβούλου Α’, Φυσικών Επιστημών και Αειφορίας. Γνωρίζετε και γνωρίζουμε ότι η θέση αυτή αφορούσε Σύμβουλο Α’ Φυσικών Επιστημών. Στην νέα αυτή προκήρυξη, με έκπληξή μας, βλέπουμε ότι η Αειφορία (πιο σωστά η Εκπαίδευση για την Αειφορία) υπάγεται στις Φυσικές Επιστήμες.

Η γνώμη μας, η οποία στηρίζεται σε εκτεταμένη διεθνή βιβλιογραφία που αν χρειαστεί θα παραθέσουμε, είναι πως η Αειφορία δεν είναι αντικείμενο μόνο των Φυσικών Επιστημών, αλλά αποτελεί διεπιστημονικό γνωστικό αντικείμενο και εδράζεται τόσο στις Φυσικές όσο και στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές επιστήμες. Αυτό αποτυπώνεται θεσμικά στον Νόμο 4547/2018, στον 4823/21, στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, στην μετονομασία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ), αλλά και στην επωνυμία Διεύθυνσης του Υπουργείου Παιδείας. Ως εκ τούτου, θεωρούμε απολύτως λανθασμένη την υπαγωγή της Εκπαίδευσης για την Αειφορία στις Φυσικές Επιστήμες και ζητούμε να δημιουργηθεί θέση αποκλειστικά για την Εκπαίδευση για την Αειφορία, πολύ περισσότερο τώρα που υφίσταται και το νέο σχετικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΦΕΚ 2820/6-62022, Απόφαση Αρ. 66152/ΓΔ4).

Επί τη ευκαιρία, θέλουμε να εκφράσουμε τη βαθιά απογοήτευσή μας για το «νέο» Αναλυτικό Πρόγραμμα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΦΕΚ 2820/6-6-2022) το οποίο ουσιαστικά είναι ένα ΑΠ φυσικών επιστημών με ελάχιστη παρουσία των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών πτυχών της Εκπαίδευσης για την Αειφορία.

Επίσης, μολονότι ο ΟΗΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, η παρουσία τους στο «νέο» ΑΠ είναι εντελώς περιθωριακή έως ανύπαρκτη. Είχαμε την εντύπωση ότι η συγγραφική ομάδα που ανέλαβε τη συγγραφή του νέου ΑΠ, θα τους είχε λάβει σοβαρά υπόψη, αλλά αυτό δεν προκύπτει από το ΑΠ που είδαμε να δημοσιεύεται αυτές τις μέρες. Είμαστε στη διάθεσή σας για παροχή περισσότερης ενημέρωσης και αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες.

Οι υπογράφοντες Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Εκπαίδευσης για την Αειφορία:

• Ειρήνη Ιωαννίδου • Δημήτρης Καλαϊτζίδης • Μαρία Κελαϊδίτου • Χρύσα Λαλαζήση • Αχιλλέας Μανδρίκας • Αικατερίνη Μπαζίγου • Ευαγγελία Παπαθανασίου • Δημήτρης Σεμιτέκος • Αμαλία Φιλιππάκη • Ανατολή Βροχαρίδου

Οι 17 στόχοι της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ

123.jpg

Τι περιλαμβάνει ο στόχος για την εκπαίδευση

ΣΤΟΧΟΣ 4 – ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ο Στόχος 4 επιδιώκει:

4.1 Έως το 2030, διασφάλιση ότι όλα τα κορίτσια και αγόρια θα ολοκληρώνουν μία ελεύθερη, ισότιμη και ποιοτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που οδηγεί σε  αντίστοιχα και τελεσφόρα μαθησιακά αποτελέσματα.

4.2 Έως το 2030, διασφάλιση ότι όλα τα κορίτσια και αγόρια θα έχουν πρόσβαση σε ποιοτική προσχολική ανάπτυξη, φροντίδα και εκπαίδευση, έτσι ώστε να είναι έτοιμα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

4.3 Έως το 2030, διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης για όλες τις γυναίκες και τους άνδρες σε προσιτή και ποιοτική τεχνική, επαγγελματική και τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστημίων.

4.4 Έως το 2030, ουσιαστική αύξηση του αριθμού των νέων και των ενηλίκων οι οποίοι έχουν τις κατάλληλες δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων, για απασχόληση, αξιοπρεπή εργασία και επιχειρηματικότητα.

4.5 Έως το 2030, εξάλειψη των διακρίσεων με βάση το φύλο στην εκπαίδευση και διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης, σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης, για τους ευάλωτους, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρίες, των αυτόχθονων πληθυσμών και των παιδιών που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση.

4.6 Έως το 2030, διασφάλιση ότι η νεολαία στο σύνολό της καθώς και ένα σημαντικό ποσοστό ενηλίκων, τόσο ανδρών όσο και γυναικών, θα πετύχουν τον γραμματισμό και τον αριθμητισμό.

4.7 Έως το 2030, διασφάλιση ότι όλοι οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν τη γνώση και θα καλλιεργήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, μέσω, μεταξύ άλλων, της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τον βιώσιμο τρόπο ζωής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα των φύλων, της προαγωγής της κουλτούρας της ειρήνης και της μη-βίας, της ταυτότητας του παγκόσμιου πολίτη, καθώς και μέσω της αναγνώρισης της πολιτιστικής ποικιλομορφίας και της συμβολής του πολιτισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη.

4.α Οικοδόμηση και αναβάθμιση εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων οι οποίες ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών και των ατόμων με αναπηρίες, λαμβάνοντας υπόψη το θέμα του φύλου, και παροχή ασφαλών, ειρηνικών, συμμετοχικών και αποδοτικών μαθησιακών περιβαλλόντων για όλους.

4.β Έως το 2020, ουσιαστική επέκταση, σε παγκόσμιο επίπεδο, του αριθμού των διαθέσιμων υποτροφιών στις αναπτυσσόμενες χώρες, και ιδίως στις λιγότερο ανεπτυγμένες, στα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη και στις αφρικανικές χώρες, έτσι ώστε να προωθηθούν οι εγγραφές στην ανώτατη εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων της επαγγελματικής κατάρτισης, των τεχνολογιών της πληροφορίας και  επικοινωνίας, καθώς και τεχνικών, μηχανολογικών και επιστημονικών προγραμμάτων, στις ανεπτυγμένες και άλλες αναπτυσσόμενες χώρες.

4.γ Έως το 2030, ουσιαστική αύξηση της προσφοράς καταρτισμένων δασκάλων, μέσω, μεταξύ άλλων, της διεθνούς συνεργασίας για την κατάρτιση του διδακτικού προσωπικού στις αναπτυσσόμενες χώρες και ιδίως στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες και τα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: