Δευτέρα 6 Ιουνίου 2022

 

Τους οδηγούν σε Επαγγελματικές Σχολές κατάρτισης ή σχολές ΟΑΕΔ για να δουλεύουν τσάμπα λαμβάνοντας στο τέλος ένα πτυχίο που δεν θα είναι ισότιμο με απολυτήριο Λυκείου

Αλυσιδωτές επιπτώσεις θα έχει η απόφαση μετατροπής του μοναδικού πρωινού ΕΠΑΛ στο Αίγιο σε Πρότυπο.

Η απόφαση αυτή θα αποκλείσει δεκάδες μαθητές οι οποίοι θα «κοπούν» λόγω του βαθμού τους στο απολυτήριο του Γυμνασίου αλλά και επειδή οι θέσεις του Πρότυπου ΕΠΑΛ είναι λιγότερες από εκείνες που είχε το 1ο ΕΠΑΛ Αιγίου.

Ταυτόχρονα θα δέχεται μαθητές και από τους γύρω νομούς κάτι που θα απογειώσει την ανταγωνιστικότητα και θα υψώσει τοίχο σε πολλούς μαθητές του Αιγίου.

Το μέλλον που περιμένει αυτά τα παιδιά είναι να στραφούν σε μεταγυμνασιακές Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης ή σε σχολές ΟΑΕΔ. Με άλλα λόγια θα προσφέρουν τσάμπα εργασία η οποία βαφτίζεται πρακτική λαμβάνοντας στο τέλος ένα πτυχίο που δεν θα είναι ισότιμο με απολυτήριο Λυκείου.

Προστίθεται με άλλα λόγια ακόμη περισσότεροι ταξικοί φραγμοί σε παιδιά που «αντιμετωπίζουν οξυμένα κοινωνικά προβλήματα και βρίσκουν στο σχολικό χώρο καταφύγιο με μια στοιχειώδη έννοια οργάνωσης της ζωής και εκπαίδευσης, καθώς και εφαρμογής κοινωνικών κανόνων».

Στο πλευρό των εκπαιδευτικών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αιγίου τάσσεται το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Β΄ Αχαΐας υιοθετώντας το ψήφισμά τους για τη μη μετατροπή του μοναδικού πρωϊνού ΕΠΑΛ σε Πρότυπο.

Ολόκληρη το Ψήφισμα διαμαρτυρίας

«Οι καθηγητές του 1ου -και μοναδικού πρωινού-  ΕΠΑ.Λ. Αιγίου μαθαίνουμε ότι έχει αποφασιστεί η μετατροπή του σχολείου σε Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. παρά την εκπεφρασμένη  αντίθετη γνώμη μας. Οι  αιφνιδιαστικές αυτές εξελίξεις, για τις οποίες όχι μόνο δεν ζητήθηκε η γνώμη μας, αλλά αγνοήθηκε παντελώς λες κι οι διδάσκοντες δεν οφείλουν να έχουν άποψη για τα τεκταινόμενα στο σχολείο τους, αλλά ούτε και η γνώμη των γονέων και των μαθητών μας παρότι αυτοί είναι ο πυρήνας και η ψυχή του σχολείου, μας γεμίζουν με έντονη ανησυχία. Εκφράζουμε τη διαφωνία μας με τη συγκεκριμένη προοπτική επειδή:

1.    Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Αιγίου είναι το μοναδικό ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. στο Δήμο, επομένως οι μαθητές που δεν θα γίνουν δεκτοί στο Πρότυπο, λόγω χαμηλού βαθμού απολυτηρίου Γυμνασίου, δε θα έχουν εναλλακτική λύση για τη φοίτησή τους. Ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στο πρότυπο δεν θα καλύπτει το σημερινό μαθητικό δυναμικό (στο σχολείο φοιτούν περίπου 380 μαθητές). Οι μαθητές που δεν επιλέγονται θα πρέπει 

α) είτε να κατευθυνθούν σε κάποιο ΓΕ.Λ, που πιθανόν να μην είναι η αρχική επιλογή αυτών των παιδιών, 

β) είτε να προσπαθήσουν να εγγραφούν σε ΕΠΑ.Λ. άλλου Δήμου (π.χ. Πατρέων), αντιμετωπίζοντας προβλήματα μετακίνησης, αλλά και επιλογής Τομέα που ίσως δεν προτιμούν (εφόσον οι Τομείς που λειτουργούν σε κάθε ΕΠΑ.Λ. δεν είναι οι ίδιοι), 

γ) είτε να εγκαταλείψουν την τυπική εκπαίδευση και να στραφούν σε μεταγυμνασιακές ΕΣΚ (κατάρτιση) ή σε σχολές ΟΑΕΔ, στις οποίες περιλαμβάνεται ελάχιστος χρόνος διδασκαλίας και εργασία σε φορέα χωρίς αποζημίωση (άμισθη απασχόληση) και κυρίως δεν οδηγούν σε ισότιμο τίτλο σπουδών δηλαδή δε δίνουν Απολυτήριο επιπέδου Λυκείου. Παράλληλα επειδή δικαίωμα αίτησης έχουν μαθητές από οποιαδήποτε περιοχή του Νομού, με κριτήριο το βαθμό Απολυτηρίου, μοιραία ένας μεγάλος αριθμός μαθητών του Δήμου Αιγιαλείας δεν θα έχει πλέον δικαίωμα  εγγραφής, αφού μεγαλώνει ο ανταγωνισμός. Με λίγα λόγια το σχολείο που κάλυπτε τους μαθητές της περιοχής παύει να υπάρχει ως τέτοιο.

2.    Οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται στο Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. καλούνται να εφαρμόζουν διάφορα προγράμματα σύνδεσης με την αγορά, τις ανάγκες των επιχειρήσεων κ.λπ., οι οποίες έχουν πρόσκαιρο και εποχικό χαρακτήρα, αλλάζουν διαρκώς και έχουν χρησιμότητα μόνο για ένα φορέα αυστηρά και για μικρό χρονικό διάστημα. Άρα  απομακρύνουν  τη  διδασκαλία  από  τους στόχους της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που έγκειται στο να κατακτήσουν οι μαθητές τη γνώση που χρειάζονται στο πλαίσιο της ειδικότητάς τους, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται σε ένα ευρύ φάσμα τεχνικών εφαρμογών και να μην είναι αναλώσιμο δυναμικό «μίας χρήσης».

Εξάλλου  διάφοροι «κοινωνικοί εταίροι», (τοπικές επιχειρήσεις και φορείς) με την άμεση  εμπλοκή τους στη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ., δυνητικά θα μπορούν να επηρεάζουν τα εγκεκριμένα τυπικά προγράμματα σπουδών του με την  προσθήκη «ειδικών μαθημάτων» εφόσον έχουν ιδιαίτερο αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή (Ν.4763/2020 ΦΕΚ 254/Α/21-12-2020, Κεφάλαιο Δ΄ Άρθρο 18, Παράγραφος 3). Αυτό καθιστά ωμή παρέμβαση ιδιωτών στο δημόσιο σχολείο με το πρόσχημα της σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας και την παραγωγή μελλοντικών τεχνιτών και εργατών μέσα από την εκπαίδευση κατά τις δικές τους ανάγκες. Το επόμενο στάδιο θα είναι ο πλήρης έλεγχός του με μία πιθανή χρηματοδότησή του από αυτούς και ταυτόχρονη απαλλαγή του Υπουργείου από τα κονδύλια που δαπανώνται για τα ΕΠΑ.Λ.

3.   Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παρακολουθούν εντατικά προγράμματα  επιμόρφωσης σε Α.Ε.Ι., ερευνητικούς φορείς και επιχειρήσεις, εκτός του ωραρίου  εργασίας τους, γεγονός που λειτουργεί αντιπαραθετικά με την απαραίτητη προετοιμασία του μαθήματος, αφού απορροφά πολύτιμο χρόνο. Η απαραίτητη επιμόρφωση πρέπει να γίνεται με τη χορήγησης άδειας, ώστε να έχει και ουσιαστικό αποτέλεσμα. Η διαρκής «πιστοποίηση» των προσόντων, δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο για την εργασιακή μονιμότητα των εκπαιδευτικών, αφού θα εργάζονται πλέον με θητεία, δηλαδή για συγκεκριμένο χρόνο και μετά θα αναζητούν άλλο σχολείο για να τοποθετηθούν. Η εργασιακή ανασφάλεια δε βοηθά στο μορφωτικό και παιδαγωγικό έργο που καλείται να υπηρετήσει ο εκπαιδευτικός του ΕΠΑ.Λ.

4.   Η ύπαρξη ενός «Πρότυπου» ΕΠΑ.Λ. που θα απορροφά τους «καλούς» μαθητές, ενώ τα «απλά» ΕΠΑ.Λ. θα συγκεντρώνουν το υπόλοιπο μαθητικό δυναμικό, δημιουργεί σχολεία δύο ταχυτήτων, άρα άνισες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα σχολείο με ικανοποιητική χρηματοδότηση, που θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες των ΕΠΑ.Λ. σε υποδομή, αίθουσες, εργαστήρια κλπ., με παροχή σύγχρονων γνώσεων με βάση τις κοινωνικές ανάγκες. 

Δεν ξεχνάμε ότι το ΕΠΑ.Λ. επιτελεί έναν ουσιαστικό κοινωνικοποιητικό ρόλο για ένα μεγάλο αριθμό παιδιών που αντιμετωπίζουν οξυμένα κοινωνικά προβλήματα και βρίσκουν στο σχολικό χώρο καταφύγιο με μια στοιχειώδη έννοια οργάνωσης της ζωής και εκπαίδευσης, καθώς και εφαρμογής κοινωνικών κανόνων.


Για τους παραπάνω λόγους διατυπώνουμε την έντονη διαφωνία μας με την προοπτική μετατροπής του 1ο ΕΠΑ.Λ. Αιγίου σε Πρότυπο. Καλούμε τους γονείς και τους μαθητές να συνυπογράψουν το παραπάνω κείμενο, ώστε να προστατέψουμε αποτελεσματικά το σχολείο που θα δέχεται όλα τα παιδιά, δε θα τα διώχνει. Με το κείμενο αυτό θα απευθυνθούμε στη Δημοτική αρχή για να λάβει θέση υποστήριξης στο αίτημά μας, καθώς και στο αρμόδιο ΣΣΠΑΕ (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) που είναι το αρμόδιο όργανο που εισηγείται τη μετατροπή των ΕΠΑ.Λ σε Πρότυπα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: