Παρέμβαση esos για την τηλεκπαίδευση: Αξιοποίηση των καναλιών της ΕΡΤ και ταυτόχρονα εκσυγχρονισμός του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Τόσα χρόνια σε κανένα δεν πέρασε από το μυαλό ότι μπορεί να βρεθούμε στη σημερινή κατάσταση;
Δημοσίευση: 24/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η αλήθεια είναι πως δεν περνούσε από το μυαλό κανενός πως θα χρειαζόταν να κλείσουντα σχολεία σε όλη τη χώρα για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Αν αυτό γινόταν τη δεκαετία του 1980, απλώς θα ήταν κλειστά τα σχολεία. Όμως τώρα που ολοκληρώνουμε τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, θεωρείται σχεδόν αυτονόητο ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε τεχνολογικά εργαλεία για να μειώουμε τις μαθησιακές απώλειες.
Ανεπαρκείς οι υποδομές- Τόσα χρόνια σε κανένα δεν πέρασε από το μυαλό ότι μπορεί να βρεθούμε στη σημερινή κατάσταση;
Σημάδια εμφανίστηκαν εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια. Κάθε χειμώνα σημαντικός αριθμός τμημάτων σε πολλά σχολεία σταματούν τη λειτουργία τους για κάποιες μέρες, όταν το ποσοστό των ασθενούντων από γρίπες μαθητών ξεπερνά ένα όριο. Άρα, θα έπρεπε να περάσει από το μυαλό όσων ασχολούνται με θέματα υγείας και παιδείας, ότι υπήρχε το ενδεχόμενο για κάτι γενικευμένο. Δεν πέρασε από το μυαλό τους και βρεθήκαμε ξαφνικά με σχολεία κλειστά μέχρι τουλάχιστον τις 27 Απριλίου 2020. Τι κάνουμε τώρα; Κάποιος είπε ....τηλεκπαίδευση. Εύκολο να το λες, δύσκολο να το κάνεις.
Η προσπάθεια του υπουργείου δεν μπορεί να τελεσφορήσει άμεσα, διότι, πολύ απλά, οι υποδομές που διαθέτει το σχολικό δίκτυο είναι ανεπαρκείς.
Το σχολικό δίκτυο έπεφτε τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο
Το δίκτυο πέφτει, αφού ο όγκος των δεδομένων που διαμοιράζονται είναι τεράστιος και το δίκτυο δεν μπορεί να τα σηκώσει, οι πόροι δεν επαρκούν. Όλοι γνωρίζουν ότι το σχολικό δίκτυο έπεφτε τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο, όταν οι εκπαιδευτικοί περνούσαν βαθμούς και έβγαζαν τους ελέγχους. Είναι δυνατόν να αντέξει αυτόν τον όγκο των απαιτήσεων; Φυσικά Όχι.
Όμως, ας μην απελπιζόμαστε. Η ίδια η υπουργός είπε πως αυτή η προσπάθεια έχει στόχο να κρατήσει τα παιδιά σε επαφή με τη μάθηση, όχι με το σχολείο, αφού αυτό είναι κλειστό.
Οι εκπαιδευτικοί
Ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς υπάρχουν χιλιάδες που είναι επαρκέστατοι να φτιάξουν ηλεκτρονικές τάξεις, να χειριστούν εφαρμογές, να δημιουργήσουν παιδαγωγικό υλικό σε κατάλληλη μορφή, να το διαμοιραστουν κτλ. Επίσης υπάρχει πληθώρα εφαρμογών και περιεχομένου. Τι λείπει; Πιθανώς τίποτε, αλλά αν σώνει και καλά θέλουμε να βρούμε τι λείπει είναι η ευχέρεια στη χρήση των εργαλείων από μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών. Γιατί; Διότι ποτέ δεν επιμορφώθηκαν επαρκώς. Όσοι γνωρίζουν, γνωρίζουν κυρίως από προσωπικό μεράκι (εξαιρώ τους καθηγητές Πληροφορικής). Είναι ανυπέρβλητο;
Εξαρτάται. Αν θέλουμε σύγχρονη τηλεκπαίδευση για όλους ίσως είναι πρόβλημα. Αν θέλουμε ασύγχρονη, μάλλον όχι.
Ας δούμε τα πράγματα ψύχραιμα
Τα σχολεία σιγά σιγά θα εμπλουτίσουν τις ιστοσελίδες τους με υλικό. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές θα φτιάξουν ηλεκτρονικές τάξεις, θα τροποποιήσουν τα μαθήματά τους ώστε να είναι κατάλληλα για τηλεκπαίδευση και όταν με το καλό αναβαθμιστεί το δίκτυο, όλα θα λειτουργήσουν καλύτερα.
Να αξιοποιθούν τα κανάλια της ΕΡΤ και της Βουλής
Τίθενται όμως ορισμένα ερωτήματα: Εφόσον πρακτικά η σύγχρονη τηλεκπαίδευση δεν είναι εφικτή άμεσα, ενώ η ασύγχρονη μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα, μήπως είναι καιρός να εξετάσουμε εναλλακτικά σενάρια; Αρκετοί εκπαιδευτικοί πρότειναν την αξιοποίηση των δύο καναλιών της ΕΡΤ το ΕΡΤ Σπορτς και το Κανάλι της Βουλής (αν και αυτό μάλλον δεν ανήκει στην ΕΡΤ). Το πρώτο, δεν έχει λόγο ύπαρξης από τότε που σταμάτησε η αθλητική δραστηριότητα και μπορεί άνετα να προβάλει πρόγραμμα εκπαίδευσης, δηλαδή βιντεοσκοπημένα ή ζωντανά μαθήματα, τα οποία θα μπορεί ο μαθητής και να τα κατεβάζει αν επιθυμεί. Κάθε μέρα θα μπορούσε να προβάλλει μέχρι 14 ώρες πρόγραμμα για τα λύκεια. Το κανάλι της Βουλής, για το διάστημα που τα σχολεία και η Βουλή παραμένουν κλειστά, θα μπορούσε να προβάλλει τα μαθήματα του Γυμνασίου και του Δημοτικού. Όχι όλα τα μαθήματα, ασφαλώς, κάποια εξαιρούνται αφ΄ εαυτών (π.χ. τεχνολογία, φυσική αγωγή).
Υπάρχουν λαμπροί εκπαιδευτικοί
Στην εκπαίδευση εργάζονται λαμπροί εκπαιδευτικοί. Σε μια βδομάδα χιλιάδες από αυτούς μπορούν να ετοιμάσουν βίντεομαθήματα μισής και πλέον ώρας για προβολή. Ομάδες των τριών εκπαιδευτικών μπορούν να αναλάβουν 1-5 ωριαία μαθήματα στα βασικά αντικείμενα. Αυτό θα εξασφαλίσει την ποιότητα των μαθημάτων, θα ωθήσει τη δημιουργικότητα, θα ωθήσει στην αξιοποίηση του υπάρχοντος υλικού σε διάφορα αποθετήρια, γνωστά σε όσους θέλουν να τα αξιοποιούν και κυρίως (για το διάστημα αυτό το δύσκολο) θα παρέχουν πιστοποιημένης ποιότητας μαθήματα σε όλους τους έλληνες μαθητές.
Εκ των προτέρων η ανακοίνωση του προγράμματος
Το πρόγραμμα μπορεί να ανακοινώνεται εκ των προτέρων και έτσι όλοι θα έχουν πρόσβαση στο μάθημα την ίδια ώρα σε όλη την Ελλάδα. Όλοι οι μαθητές μηδενός εξαιρουμένου, έχουν πρόσβαση στην τηλεόραση. Αν ξέρουν το πρόγραμμα των προβολών κατά μάθημα μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα. Είναι επίσης πιο εύκολο για τους γονείς να γνωρίζουν αν τα παιδιά τους παρακολουθούν ή όχι. Η δυνατότητα να ξαναδούν τα βίντεο σε ώρα που τους βολεύει, αυξάνει ακόμη περισσότερο την αποτελεσματικότητα του εγχειρήματος.
Και τι θα γίνει με την τηλεκπαίδευση;
Και τι θα γίνει με την τηλεκπαίδευση; Προφανώς τα δύο συστήματα μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότηα να επιλέξουν είτε την τηλεόραση είτε την τηλεκπαίδευση. Εξατομικευμένη προσέγγιση μπορεί να γίνεται με ΣΚΑΙΠ, με Viber, Messenger, κα. Η εμπειρία που θα αποκτηθεί θα μπορεί να αξιοποιηθεί όταν κλείνουν τμήματα εξαιτίας γρίπης ή όταν μαθητές μένουν στο σπίτι για λόγους ασθενείας επί πολλές ημέρες.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Στο μεταξύ, ας αξιοποιηθεί η τηλεκπαίδευση για την διαζώσης και διαδραστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Είναι ευκαιρία, ένα μέρος από το «ωράριο» των εκπαιδευτικών να αξιοποιηθεί για επιμόρφωσή τους σε θέματα της ειδικότητάς τους και σε οριζόνται θέματα, όπως η χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων, εφαρμογών κτλ. Δεν θα υπάρξει ξανά τέτοια ευκαιρία, με τόσο διαθέσιμο χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου