Αστοχίες και προβλήματα στις οδηγίες διδασκαλίας της Άλγεβρας Β Γενικού Λυκείου
Δημοσίευση: 26/09/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Γιάννης Καραγιάννης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ03, 2ο ΠΕ.ΚΕ.Σ. Ν. Αιγαίου
Το νέο βιβλίο Στατιστικής της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ. εντάσσεται στην τρίωρη εβδομαδιαία διδασκαλία του μαθήματος της Άλγεβρας, σύμφωνα με τις οδηγίες διδασκαλίας και διαχείρισης της ύλης που εκδόθηκαν στις 16/09/2019, μετά από πρόταση του Ι.Ε.Π.
Η διδασκαλία της Στατιστικής εντάσσεται με οκτώ (8) συνολικά διδακτικές ώρες στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα διδασκαλίας της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ..
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι θα χρειαστούν 3 περίπου εβδομάδες για να ολοκληρωθεί η διδασκαλία του νέου βιβλίου της Στατιστικής.
Ταυτόχρονα, οι οδηγίες δεν προβλέπουν μείωση των διδακτικών ωρών από άλλες ενότητες ή κεφάλαια της διδακτέας ύλης του μαθήματος της Άλγεβρας όπως διδάχθηκε πέρσι.
Με άλλα λόγια στην περσινή ύλη και στις περσινές ώρες διδασκαλίας προστέθηκαν επιπλέον ένα κεφάλαιο-βιβλίο και 8 διδακτικές ώρες χωρίς να παραταθεί το διδακτικό έτος κατά 3 εβδομάδες!
Με τον τρόπο αυτό έχουμε 2 πιθανά διδακτικά προβλήματα.
Αφενός είναι πιθανό να διδαχθούν πλημμελώς θεματικές ενότητες από το κύριο βιβλίο της Άλγεβρας, οι οποίες είναι τελείως απαραίτητες για την ομαλή συνέχεια των μαθητών που θα ακολουθήσουν τις ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής (τριγωνομετρία, πολυώνυμα, εκθετική- λογαριθμική συνάρτηση) και, αφετέρου, είναι πιθανό να μην διδαχθεί η Στατιστική με τον πλέον δόκιμο τρόπο ή όπως προβλέπεται στις οδηγίες διδασκαλίας.
Δημιουργείται έτσι η αίσθηση σε αρκετούς διδάσκοντες ότι γίνεται προσπάθεια να "τσουβαλιαστούν" ενότητες ή κεφάλαια χωρίς νόημα και κυρίως χωρίς διδακτικό όφελος.
Ερωτήματα όπως:
- γιατί να διδαχθεί η Στατιστική τώρα,
- γιατί να διδαχθεί στη Β΄ Λυκείου και όχι σε άλλη τάξη,
- γιατί αφορά μόνο τα ΓΕ.Λ. και όχι και τα ΕΠΑ.Λ. (μια και υπάρχει κοινό βιβλίο!) και κυρίως
- γιατί δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός Ενιαίου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών που να αφορά στο σύνολο της τυπικής εκπαίδευσης (γενικής και επαγγελματικής)
αλλά παρεμβάλλονται εμβόλιμα ενότητες ή κεφάλαια που ενίοτε δεν διακρίνονται για τη συνέχεια ή τη συνεκτικότητά τους γιατί μετά από έναν "εξορθολογισμό" της διδακτέας ύλης τα προηγούμενα έτη τώρα προστίθεται και κάτι "άλλο", χωρίς αιτιολόγηση και συνολικό σχεδιασμό, δεν βρίσκουν απάντηση ούτε στο προλογικό σημείωμα των οδηγιών διδασκαλίας ούτε, όμως, και στις επιμορφωτικές συναντήσεις του "μεταβατικού προγράμματος" του Λυκείου.
Να σημειώσουμε, επιπλέον, ότι το μάθημα της Άλγεβρας, στο οποίο εντάσσεται και η Στατιστική, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία εξετάζεται στις προαγωγικές εξετάσεις μόνο για τους μαθητές του προασανατολισμού Ανθρωπιστικών σπουδών και όχι για τους μαθητές του προσανατολισμού των Θετικών σπουδών, όπως ίσως θα περίμενε ένας "ορθολογιστής" εκπαιδευτικός, γονέας ή μαθητής /τρια (το τελευταίο πέρσι φάνηκε σαν αστείο σε μαθητές Β΄ λυκείου!).
Η αιτιολογική έκθεση του νόμου για την εξέταση του μαθήματος της Άλγεβρας της Β΄ τάξης του ΓΕ.Λ. μόνο για τους μαθητές της ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών ήταν, τουλάχιστον, ατυχής και, προφανώς, υπέκυπτε στην ανάγκη ή και στην εμμονή για τη μείωση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων στο ΓΕ.Λ. (η οποία κατά τη γνώμη μου δεν είναι λαθεμένη πολιτική, ως συνολική προοσπάθεια, αφού πρώτα όμως απαντηθούν τα γιατί και τα πώς).
Τα παραπάνω σχόλια επ' ουδενί έχουν να κάνουν με τη δομή, το περιεχόμενο και το ύφος του νέου βιβλίου της Στατιστικής το οποίο εκτιμώ ότι είναι ένα πολύ καλό σύγγραμμα, που μπορεί να αποτελέσει και οδηγό για την συγγραφή νέων εγχειριδίων παρά τα λάθη του, τα οποία επισημάνθηκαν και θα επισημανθούν στη συνέχεια, ώστε να ληφθούν υπόψη στην τυχόν επανέκδοσή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου