Δευτέρα 9 Ιουλίου 2018

Ο χρήστης Το πειρα-μα-τικό σχολείο κοινοποίησε μια δημοσίευση.
Ο χρήστης Το πειρα-μα-τικό σχολείο δημιούργησε μια δημοσκόπηση.
Ντάνιελ Γκρήνμπεργκ:
Για 50 χρόνια, το Sudbury Valley School, καθώς και άλλα σχολεία που εμπνέονται από το μοντέλο του, παρέχουν στα παιδιά τη δυνατότητα να αναπτύσσονται όπως κανένα άλλο.
Η αφετηρία μας είναι να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά που εγγράφονται στο σχολείο, από την ηλικία των τεσσάρων ετών και άνω, ως ανθρώπινα όντα εντελώς ικανά να ασκούν κρίση και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις πράξεις τους - ακριβώς όπως οι ενήλικες. Σε όλη την ανθρώπινη ιστορία και σε πολλές κοινωνίες σήμερα, αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν και δεν βρήκαμε στοιχεία ότι μια τέτοια προσέγγιση είναι με οποιονδήποτε τρόπο ελαττωματική.
Ως εκ τούτου, όλα τα εργαλεία της παραδοσιακής μαζικής εκπαίδευσης - μια καινοτομία των βιομηχανικών κοινωνιών της Ευρώπης, που δεν έχει συμληρώσει ακόμα δύο αιώνες - είναι άσχετες με το σχολείο μας και γενικότερα με την άποψή μας για τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά πρέπει να αντιμετωπίζονται και να εκπαιδεύονται στην κοινωνία στη μεταβιομηχανική εποχή της πληροφορίας. Δεν θα μπορούσαμε να καθορίσουμε πλέον έναν μέντορα σε έναν μαθητή δίχως να το κάνουμε σε έναν ενήλικα στην κοινωνία μας. Δεν θα μπορούσαμε πλέον να παρέχουμε στους μαθητές (και σίγουρα όχι στην οικογένειά τους) τεστ αξιολόγησης, δίχως να γίνεται και σε έναν ενήλικο. Δεν θα μπορούσαμε να μιλάμε για ένα πρόγραμμα σπουδών - για οποιοδήποτε πρόγραμμα σπουδών - για τους μαθητές δίχως να απευθύνεται και σε ενήλικες. Στην κοινωνία εν γένει, οι άνθρωποι δεν δημιουργούν καθημερινά «εκπαιδευτικά περιβάλλοντα» για τους ενήλικες και δεν το κάνουμε ούτε για τους μαθητές μας. Ο κόσμος όπως είναι, παρέχει ένα αρκετά πλούσιο εκπαιδευτικό περιβάλλον για όλους μας. Δεν αξιολογούμε το "επίτευγμα" ή την "πρόοδο" κάθε μαθητή αφού κάτι τέτοιο ισχύει για τους ενήλικες; Παρέχουμε το ίδιο πράγμα για τους μαθητές που προσπαθούσαν να προσφέρουν οι Πατέρες Ιδρυτές της χώρας: έναν τόπο που εγγενώς εγγυάται το δικαίωμα της Ζωής, της Ελευθερίας και της Επιδίωξης της Ευτυχίας για όλους τους κατοίκους της και διέπεται από τη συγκατάθεση των υποκειμένων με μοναδικό σκοπό την προστασία αυτών των δικαιωμάτων.
Κάνουμε πράξη τα λόγια μας. Το σχολείο διοικείται εξ ολοκλήρου από τη Σχολική Συνέλευση και η συμμετοχή περιλαμβάνει κάθε μαθητή και μέλος του προσωπικού. Κάθε πρόσωπο έχει μία ψήφο και κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα ψήφου σε κάθε θέμα. Προϋπολογισμό, προσλήψεις, κανόνες, εκδίκαση παραβάσεων, διοίκηση - όλα υπάγονται στη δικαιοδοσία της Σχολικής Συνέλευσης και δεν υπάρχει κανένας φορέας ή πρόσωπο που να μπορεί να ασκεί εξουσία σε αυτά. Επιπλέον, οι μαθητές όλων των ηλικιών αντιμετωπίζονται ως δικαιούχοι των ίδιων αναφαίρετων δικαιωμάτων που έχουν οι ενήλικες σε αυτήν την κοινωνία - η μόνη κατάσταση που θα ήταν συμβατή με τις θεμελιώδεις αρχές μας.
Όταν ανοίξαμε το 1968, θα ήταν υποτιμητικό να πούμε ότι αντιμετωπίσαμε παγκόσμιο σκεπτικισμό ως προς το αν αυτή η προσέγγιση είχε κάποια εγκυρότητα. Οι επαγγελματίες εκπαιδευτικοί απέρριψαν το σχολείο από χέρι. οι ειδικοί στην παιδική ανάπτυξιολογία το θεωρούσαν εντελώς ασυμβίβαστο με τις επιστημονικές τους "αλήθειες". οι οικονομολόγοι ήταν σίγουροι ότι οι σπουδαστές θα εξελιχθούν σε ενήλικες χωρίς τα απαραίτητα εργαλεία για να επιβιώσουν στην πραγματικότητα του 20ού αιώνα και έτσι συνεχίστηκε.
Δεν μας εξέπληξε. Η ίδια απάντηση συνάντησε την ίδρυση της χώρας αυτής και η συνταγματική τροπολογία που δίνει στους Αφροαμερικανούς τα ίδια δικαιώματα με τους λευκούς πολίτες και η επόμενη τροποποίηση κάνει το ίδιο για τις γυναίκες (για τους οποίους φέρεται ότι ήταν "σαν παιδιά"). Σε κάθε περίπτωση οι επικρατούσες αλήθειες, βασισμένες στο έργο των σοφότερων στοχαστών της εποχής, αποδείχτηκαν τελείως ανάξιες να ληφθούν υπόψη όταν συνάντησαν τις νέες πραγματικότητες της ισότιμης μεταχείρισης. Στόχος μας ήταν να επεκτείνουμε τα ίσα δικαιώματα και την ισότιμη μεταχείριση στη μόνη ακόμα καταπιεζόμενη μειονότητα: τα παιδιά, μια μειονότητα που ελέγχεται, κρατείται όμηρος, χαρακτηρίζεται με ταμπέλες, συχνά φαρμακοποιείται και γενικά θεραπεύεται με τρόπους που θα ήταν αποτρόπαιοι για κάθε ενήλικα στην κοινωνία μας.
Επιμείναμε και τα καταφέραμε. Έχουμε παραγάγει μια ογκώδη βιβλιογραφία για αυτό που κάνουμε, με αρκετό υλικό να έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια, παρόμοια σχολεία έχουν ιδρυθεί παγκοσμίως.
Η χειραφέτηση των παιδιών είναι κάτι πολύ όμορφο να παρατηρείς και τα αποτελέσματα σε εμπνέουν να τα βιώσεις.
#Sudburyschools #επέτειος #δημοκρατικά_σχολεία

Δεν υπάρχουν σχόλια: