Άρθρο 1
Σκοπός - Γλώσσα
1.Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλετρη , αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών , ώστε , ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή , να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά .
Ειδικότερα υποβοηθεί τους μαθητές :
α) Να γίνουν ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες , να υπερασπίζονται την εθνική ενεξαρτησία , την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τη δημοκρατία , να εμπνέονται από αγάπη προς τον άνθρωπο , τη ζωή και τη φύση και να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης . Η ελευθερία της θρησκευτικής τους συνείδησης είναι απαραβίαστη .
β) Να καλλιεργούν και να αναπτύσουν αρμονικά το πνεύμα και το σώμα τους , τις κλίσεις , τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες τους . Να αποκτούν , μέσα από την σχολική τους αγωγή , κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση , να αντιλαμβάνονται και να συνειδητοποιούν την κοινωνική αξία και ισοτιμία της πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας . Να ενημερώνονται και να ασκούνται πάνω στη σωστή και ωφέλιμη γιά το ανθρώπινο γένος χρήση και αξιοποίηση των αγαθών του σύγχρονου πολιτισμού , καθώς και των αξιών της λαϊκής μας παράδοσης .
γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας , ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την υπεύθυνη συμμετοχή τους να συντελούν αποφασιστικά στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου και στην ανάπτυξη της πατρίδας μας .
δ) Να αναπτύσσουν πνεύμα φιλίας και συνεργασίας με όλους τους λαούς της γης , προσβλέποντας σε έναν κόσμο καλύτερο , δίκαιο και ειρηνικό .
Αρθρο 5
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
1.Σκοπός του γυμνασίου είναι να προωθήσει , μέσα στο πνεύμα του ευρύτερου σκοπού της εκπαίδευσης , την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών σε σχέση με τις δυνατότητες που έχουν στην ηλικία αυτή και τις αντίστοιχες απαιτήσεις της ζωής .
Ειδικότερα το γυμνάσιο βοηθεί τους μαθητές :
α) Να διευρύνουν το σύστημα αξιών τους ( ηθικές , θρησκευτικές , εθνικές , ανθρωπιστικές και άλλες αξίες ) , ώστε να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους σύμφωνα με τις επιταγές του . Να ελέγχουν και να κατευθύνουν το συναισθηματικό τους κόσμο σε στόχους δημιουργικούς και πράξεις ανθρωπιστικές .
β) Να συμπληρώνουν και να συνδυάζουν την κατάκτηση της γνώσης με τους ανάλογους κοινωνικούς προβληματισμούς , ώστε να αντιμετωπίζουν με επιτυχία διάφορες καταστάσεις και να αναζητούν λύσεις των προβλημάτων της ζωής με υπευθυνότητα , μέσα σε κλίμα δημιουργικού διαλόγου και συλλογικής προσπάθειας .
γ) Να καλλιεργούν τη γλωσσική τους έκφραση , ώστε να διατυπώνουν τις σκέψεις τους στον προφορικό και γραπτό λόγο με σαφήνεια και ορθότητα .
δ) Να αναπτύσσουν ομαλά το σώμα τους γιά τη λειτουργική βελτίωση του οργανισμού και να καλλιεργούν τις κινητικές τους κλίσεις και ικανότητες .
ε) Να γνωρίζουν τις διάφορες μορφές της τέχνης και να διαμορφώνουν αισθητικό κριτήριο , χρήσιμο και γιά τη δική τους καλλιτεχνική έκφραση .
στ) Να συνειδητοποιούν τις δυνατότητες , τις κλίσεις , τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά τους , να αποκτούν γνώση γιά τα διάφορα επαγγέλματα και να επιδιώκουν τηνν παραπέρα βελτίωσή τους μέσα στα πλαίσια της πολιτιστικής κοινωνικής και οικονομικής ζωής , ώστε να αναπτύσσονται σύμμετρα ως άνθρωποι και ως μελλοντικοί εργαζόμενοι , κατανοώντας την ισότιμη συμβολή της πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας στην κοινωνική πρόοδο και την ανάπτυξη .
Αρθρο 6
1.Τα λύκεια λειτουργούν ως γενικά , κλασσικά , τεχνικά - επαγγελματικά και ενιαία πολυκλαδικά . Με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρ. 8 μπορεί να ιδρύονται αθλητικά και μουσικά λύκεια σε ορισμένες πόλεις της χώρας .
2. Το λύκειο επιδιώκει την ολοκλήρωση των σκοπών της εκπαίδευσης .
Ιδιαίτερα βοηθεί τους μαθητές:
α) Να κατανοούν βαθύτερα την κοινωνική πραγματικότητα , να κάνουν σωστές επιλογές για τις παραπέρα σπουδές και την επαγγελματική τους αποκατάσταση και να διαμορφώνουν το χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους έτσι , ώστε να εντάσσονται αρμονικά στο κοινωνικό σύνολο και να συμβάλουν στην οικονομική , κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της πατρίδας .
β) Να συνειδητοποιούν τη βαθύτερη σημασία του ορθόδοξου χριστιανικού ήθους και της σταθερής προσήλωσης στις πανανθρώπινες αξίες και να κατανοούν τη σπουδαιότητα του δημοκρατικού διαλόγου και της συμμετοχής σε συλλογικές δραστηριότητες .
γ) Να αποκτούν βαθύτερη και ουσιαστικότερη γνώση και αυτογνωσία , ώστε να αντιμετωπίζουν με κριτικό και δημιουργικό πνεύμα τη ζωή , την επιστήμη , την τέχνη και τον ελληνικό και παγκόσμιο πολιτισμό .
δ) Να αναπτύσσουν τον προβληματισμό τους με τη μελέτη και τη βαθύτερη γνώση των ιστορικών γεγονότων ( ελληνικών και παγκοσμίων ) και της ιστορίας της τέχνης και της επιστήμης .
ε) Να εμπλουτίζουν το γνωστικό και γλωσσικό τους εξοπλισμό και να αναπτύσσουν το αισθητικό τους κριτήριο και την ποιότητα της καλλιτεχνικής τους έκφρασης .
στ) Να εμπεδώνουν τις κινητικές ικανότητες και κλίσεις μέσα από συγκεκριμένες αθλητικές δραστηριότητες και να αποκτούν αθλητικές συνήθειες που αναβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής τους .
Αρθρο 51
1. Σε κάθε δημόσιο σχολείο λειτουργεί σχολικό συμβούλιο , το οποίο αποτελείται από τον σύλλογο των διδασκόντων , τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και τον εκπρόσωπο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη σχολική επιτροπή .
2. Στα σχολικά συμβούλια των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετέχουν και τρεις εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων , που ορίζονται με απόφαση του συμβουλίου τους .
3. Έργο του σχολικού συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο , η καθιέρωση τρόπων αμοιβαίας επικοινωνίας διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών καθώς και η υγιεινή των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος .
4. Πρόεδρος του σχολικού συμβουλίου είναι ο διευθυντής του σχολείου. Το σχολικό συμβούλιο λειτουργεί νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα .
5. Το σχολικό συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά τρεις ( 3 ) φορές το χρόνο , εντός του πρώτου δεκαημέρου του κάθε τριμήνου , έκτακτα δε , όποτε το ζητήσει ο Διευθυντής ή δύο τουλάχιστον φορείς , που μετέχουν στο σχολικό συμβούλιο .
6. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες της εφαρμογής του παρόντος άρθρου .
1 σχόλιο:
29 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως έχουν οι μαθητές του δημοτικού και 35 οι μαθητές της μέσης εκπαίδευσης στη χώρα μας . Η δεύτερη χώρα στην Ευρώπη είναι η Φινλανδία με 25.5 και 31 ώρες για το δημοτικό και το γυμνάσιο αντίστοιχα.Επισης το 1/3 των μαθητών πηγαίνει φροντιστήριο 5-10 ώρες εβδομαδιαίως ενώ το 56.4 % των μαθητών πηγαίνει 5 ώρες εβδομαδιαίως σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Αν ληφθεί και ο χρόνος της μελέτης στο σπίτι αποδεικνύεται ότι μαθητής είναι ο πιό σκληρά εργαζόμενος έλληνας πολίτης .Και η πληρωμη αυτού; η καταπίεση και η στέρηση των ελευθεριών και των δικαιωμάτων του .
Δημοσίευση σχολίου