Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025

 Οι θέσεις των φορέων για τα Πρότυπα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία – Τι είπαν στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής 28 Ιανουαρίου, 2025 Παιδεία, Κοινωνία, Σχολείο Διάδωσέ το Οι θέσεις των φορέων για τα Πρότυπα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία – Τι είπαν στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Η ακρόαση των φορέων εκτυλίχθηκε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής  για το νομοσχέδιο των Πρότυπων Ωνάσειων Δημόσιων Σχολείων, που ψηφίστηκε μόνο από τους βουλευτές της Ν.Δ. και εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια του κοινοβουλίου αύριο Τετάρτη 29 Ιανουαρίου. Αναλυτικά οι βασικές τοποθετήσεις των φορέων που κλήθηκαν να διατυπώσουν τις απόψεις τους ,στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής : ΟΛΜΕ: Εκχώρηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας σε ιδιώτες αναδόχους Η αντιπρόεδρος της  Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)  Στυλιανή Μανουσογιωργάκη ανέφερε  ότι «η κυβέρνηση φέρνει και πάλι ένα νομοσχέδιο χωρίς κανένα διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα» και ότι εδώ και 5,5 χρόνια έχει καταργηθεί κάθε δημοκρατική διαδικασία συζήτησης με τους αρμόδιους φορείς.« Η κυβέρνηση, είπε η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, ισχυρίζεται ότι το νομοσχέδιο έχει στόχο να ωφελήσει ομάδες ευάλωτων παιδιών ενώ είναι αυτά ακριβώς τα παιδιά που θα πληγούν από τις προβλέψεις του νομοσχεδίου ».                   Η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ υποστήριξε  ότι: – Στα Ωνάσεια σχολεία οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις και η εισαγωγή θα γίνεται ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής. Συνεπώς, θα εισάγονται τα παιδιά των προνομιούχων γιατί μόνο αυτών των παιδιών οι οικογένειες μπορούν να πληρώνουν υπηρεσίες παραπαιδείας. Ήδη υπάρχουν φροντιστηριακοί όμιλοι που διαφημίζουν προγράμματα για την εισαγωγή στα Ωνάσεια προτού καν ιδρυθούν, προτού νομοθετηθούν. – Ουσιαστικά καταργούνται σχολεία της γειτονιάς, με αποτέλεσμα όσα παιδιά δεν καταφέρουν να εισαχθούν σε αυτά να αναγκάζονται να μετακινηθούν αρκετά χιλιόμετρα μακριά σε άλλα σχολεία πιθανώς και σε άλλους δήμους. – Η πρόβλεψη για διαφοροποιημένο αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα στα Ωνάσεια σχολεία θα αποδομήσει τον παιδαγωγικά ωφέλιμο χαρακτήρα της ενιαίας εκπαίδευσης και αποτελεί σαφή παραβίαση του δικαιώματος ισότιμης εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά. Όλη η διεθνής παιδαγωγική βιβλιογραφία τονίζει τα οφέλη του ενιαίου προγράμματος σπουδών, για όλα τα παιδιά, και τις ολέθριες συνέπειες του διαχωρισμού μαθητών σε τμήματα αρίστων και αδύναμων. Η ΟΥΝΕΣΚΟ αλλά ακόμα και ο ΟΟΣΑ τονίζουν ότι δεν πρέπει να υφίστανται διαχωρισμοί «καλών» και «κακών» μαθητών. – Είναι ερώτημα τι θα γίνουν τα υπόλοιπα παιδιά στα υπόλοιπα σχολεία που εξακολουθούν να έχουν υποβαθμισμένη εκπαίδευση σε ακατάλληλα κτήρια χωρίς τα απαιτούμενα μέσα και με χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών ακόμη και σήμερα. – Ενδεικτική της ανισότιμης αντιμετώπισης των παιδιών είναι η πρόβλεψη ότι στα Ωνάσεια Σχολεία θα φοιτούν σε κάθε τμήμα 25 παιδιά την ώρα που στα υπόλοιπα σχολεία συγχωνεύονται τμήματα και στοιβάζονται 27, 28 ακόμα και 30 παιδιά στην τάξη. – Το ίδιο ισχύει και για την επιτακτική καθολικής και κεντρικά σχεδιασμένης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που αποτελεί βασική υποχρέωση της Πολιτείας και είναι αδιανόητο να μετακυλίεται αυτή στην ιδιωτική πρωτοβουλία. – Δίνεται η δυνατότητα στελέχωσης των Ωνασείων με διοικητικό και λοιπό προσωπικό, μέσω μετάθεσης από άλλες υπηρεσίες, την ώρα που τα υπόλοιπα σχολεία στερούνται παντελώς γραμματειακής υποστήριξης και μόνιμου προσωπικού καθαριότητας και φύλαξης. – Η κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι αρνείται την συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίσει την παροχή εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους, σε όλα τα παιδιά, την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές και το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό. – Το νομοσχέδιο αποτελεί παραδοχή πλήρους αποτυχίας να εξασφαλίσει η κυβέρνηση την αναγκαία χρηματοδότηση για τη στοιχειώδη λειτουργία των σχολείων. – Η κυβέρνηση, ουσιαστικά, εκχωρεί δημόσια σχολεία, που ιδρύθηκαν με τους κόπους του ελληνικού λαού σε ένα ιδιωτικό ίδρυμα, που θα συμμετέχει με τέσσερα μέλη στη διοικούσα επιτροπή. – Η διοικούσα επιτροπή θα έχει υπερεξουσίες πέραν της ισχύουσας νομοθεσίας που περιλαμβάνει από την επιλογή διευθυντών και εκπαιδευτικού προσωπικού μέχρι τη διαφοροποίηση των προγραμμάτων, την επιπρόσθετη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών του σχολείου, τη διαδικασία των εξετάσεων εισαγωγής, την επιμόρφωση και την προσέλκυση χορηγιών και δωρεών. – Παραχωρείται η διοικητική λειτουργία των σχολείων σε μια διοικούσα επιτροπή για την οποία ορίζεται ρητώς ότι οι όροι της σύμβασης δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας. «Η συμφωνία δηλαδή, με ένα ιδιωτικό ίδρυμα, υπερισχύει της εθνικής νομοθεσίας». – Οι εκπαιδευτικοί της χώρας καταγράφουν, τα τελευταία πέντε χρόνια, μια θλιβερή άνοδο στην κατάταξη της επαγγελματικής εξουθένωσης, παγκοσμίως. Οι εκπαιδευτικοί που ήδη υπηρετούν στα συγκεκριμένα σχολεία, χάνουν την οργανική τους θέση και θα μετακινηθούν σε άλλα σχολεία, άγνωστο πώς και σε ποιες περιοχές. Τη θέση αυτή όμως δεν τους τη χάρισε κανείς αλλά την πήραν αξιοκρατικά με τα μόρια τους τα οποία απέκτησαν υπηρετώντας στις εσχατιές της χώρας, σε άθλιες συνθήκες και με άθλιους μισθούς. Είναι αυτοί οι άνθρωποι που κράτησαν τα σχολεία όρθια στα μνημόνια και στην πανδημία. – Οι προϋποθέσεις που τίθενται για να υπηρετήσουν στα Ωνάσεια σχολεία είναι πρακτικά αδύνατες γιατί πώς θα μπορέσει ένας εκπαιδευτικός, μέσα σε δύο μήνες, να αποκτήσει πιστοποιητικό β΄ επιπέδου, όταν με ευθύνη τού υπουργείου δεν είναι ενεργή η διαδικασία των πιστοποιήσεων. – Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν αίτηση για τα Ωνάσεια πρέπει να δηλώσουν ρητά ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα την υποχρεωτική απασχόλησή τους, πέραν του κανονικού ωρολόγιου προγράμματος. «Η κυβέρνηση δηλαδή, νομοθετεί την παραβίαση του νομικά προβλεπόμενου ενωσιακού ωραρίου». Τοπική Αυτοδιοίκηση: Μοριοδότηση στην εντοπιότητα των μαθητών Οι εκπρόσωποι της  Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είχαν κληθεί να καταθέσουν τις απόψεις τους για τη σύμβαση δωρεάς, είπαν ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση και ότι είναι υπέρ της παροχής υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης. Σημείωσαν πάντως ότι είναι συνταγματική υποχρέωση του κράτους η στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης και ότι πρέπει γίνουν βελτιώσεις, κυρίως να υπάρξει ουσιαστική μοριοδότηση για την εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία( ΔΗΜΩΣ). ΙΕΠ: Στρατηγικής σημασίας δωρεά για ίσες ευκαιρίες Ο Σπύρος Δουκάκης πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( ΙΕΠ)  υποστήριξε  ότι το σχέδιο νόμου είναι στρατηγικής σημασίας για την εκπαίδευση στη χώρα και ότι η πρωτοβουλία υπερβαίνει τη βελτίωση των υποδομών αφού προσδιορίζει ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την εκπαιδευτική αναβάθμιση. «Το σχέδιο νόμου για τα ΔΗΜΩΣ υποστηρίζει μια ολοκληρωμένη πρωτοβουλία αναδιάρθρωσης και ενός πλαισίου ίσων ευκαιριών, υποστηρίζει τη διαφοροποίηση και την ένταξη. Παρέχει το θεσμικό υπόβαθρο για την καταπολέμηση εκπαιδευτικών ανισοτήτων και τη θεμελίωση σχολείων πρότυπων, τόσο ακαδημαϊκής αριστείας όσο και κοινωνικής δικαιοσύνης», είπε ο κ. Δουκάκης. ΔΕΠΠΣ: Πρωτοβουλία που θα ωφελήσει και τα υπόλοιπα σχολεία Ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) Νεκτάριος Κοζύρης ανέφερε  ότι με το νομοσχέδιο και τη δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση διευρύνονται τα σχολεία ειδικού τύπου, με σχολείο νέου ειδικού τύπου, το οποίο απευθύνεται σε γειτονιές που έχουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις και δίνουν στα παιδιά δυνατότητες να ακολουθήσουν το όνειρό τους και να βοηθηθούν περισσότερο, με μεθόδους που θα είναι ξεχωριστές για τα σχολεία αυτά. Εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι μεσοπρόθεσμα αυτή η πρωτοβουλία θα βοηθήσει όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας, και τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία. Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων – Μαθητών : Δημόσια σχολεία παραδίδονται σε ιδιώτες Η εκπρόσωπος Τύπου της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος Στέλλα Βαλαβάνη  υποστήριξε  ότι η ίδρυση των Ωνάσειων Σχολείων αποτελεί άλλη μια κλιμάκωση στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και στη μόρφωση των παιδιών. «Είναι προκλητικό τη στιγμή που το σύνολο των δημόσιων σχολείων της χώρας χρειάζεται συντήρηση, επισκευή, τη στιγμή που απαιτείται κατασκευή νέων σχολικών κτηρίων, που έχουμε ανάγκη την αύξηση χρηματοδότησης και την πρόσληψη εκπαιδευτικών, που χρειαζόμαστε εργαστήρια, χώρους άθλησης, θέλετε να μας πείσετε ότι η γενίκευση των προτύπων θα δώσει λύση στα υφιστάμενα προβλήματα, για τα οποία έχει ευθύνη το κράτος», είπε η κυρία Βαλαβάνη. Είπε επίσης ότι παραδίδονται δημόσια σχολεία σε ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν λόγο για τη λειτουργία τους, αφού θα συμμετέχουν στη διοικούσα επιτροπή.

Πηγή άρθρου: Οι θέσεις των φορέων για τα Πρότυπα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία – Τι είπαν στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής | fresh-education

Δεν υπάρχουν σχόλια: