«Βροχή από πέτρες» στους μαθητές του Λυκείου και στους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Aν η περσινή χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων αποδείχτηκε πραγματικός «εφιάλτης» για χιλιάδες αποφοίτους λυκείων οι οποίοι διεκδίκησαν μια θέση στα ΑΕΙ, η φετινή διεκδικεί να είναι ακόμη χειρότερη καθώς εκτός από τους 100.000 υποψήφιους μπερδεύονται στο δίχτυα του αποκλεισμού και οι 160.000 μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου.
Μετά τον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων από τα ΑΕΙ εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στις περσινές πανελλαδικές, η οποία λειτούργησε ως «κόφτης» υποψηφίων από τα δημόσια πανεπιστήμια, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προωθεί ακάθεκτα την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, μιας ακόμη εκπαιδευτικής λαιμητόμου, αυτή τη φορά στην καρδιά του Λυκείου.
Να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας, πρώτα, με τον περσινό εφιάλτη: Σοκ και δέος στα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2021 με 40.000 αποκλεισμένους! Στις βάσεις εισαγωγής αναφερόμαστε και στον αριθμό των υποψηφίων που αποκλείστηκαν. Στον αριθμό κενών θέσεων στα Πανεπιστήμια αναφερόμαστε. Στα ρεκόρ που έσπασε αναφερόμαστε. Έχουμε και λέμε: Από τις περίπου 79.000 θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν περίπου 63.000. Άρα 16.000 θέσεις έμειναν κενές, άδειες, χωρίς εισακτέους, με δεκάδες τμήματα χωρίς φοιτητές!
Τον Ιούνιο που έρχεται οι φετινοί υποψήφιοι θα βρεθούν σε ακόμη πιο δυσμενή θέση από τους περσινούς.
Πρώτον γιατί έχουν και αυτοί να αντιμετωπίσουν την Ελάχιστη βάση Εισαγωγής, «ανανεωμένη» αλλά το ίδιο επικίνδυνη καθώς και τους νέους διαφοροποιημένους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων που θα κάνουν και αυτοί τη ζημιά τους.
Δεύτερον γιατί παρ΄ όλες τις ειδικές συνθήκες εκπαίδευσης που έχει διαμορφώσει η πανδημία, με χιλιάδες κρούσματα μαθητών και καθηγητών σε καραντίνα, με χάσιμο μαθημάτων και λόγω των μεγάλων κενών εκπαιδευτικού προσωπικού, αντιμετωπίζουν αυξημένη εξεταστέα ύλη που σε ένα μεγάλο μέρος της έχει διδαχθεί «τύποις» όπως επισημαίνουν οι ίδιοι οι διδάσκοντες.
Πανελλαδικές εξετάσεις και καθορισμένη, εδώ και μήνες, εξεταστέα ύλη, πάνε χέρι χέρι, «βρέξει-χιονίσει» τίποτε δεν μπορεί να χαλάσει τη ρουτίνα τους, με την υπουργό Παιδείας να σημειώνει απαντώντας στα αγωνιώδη αιτήματα μαθητών και εκπαιδευτικών που αφορούσαν την μείωση της εξεταστέας ύλης: "Η ύλη έχει προχωρήσει κανονικότατα και δεν υπάρχει συζήτηση για μείωση. Όσο η ύλη είναι ευρύτερη αυτό επιτρέπει στα παιδιά να έχουν ευρύτητα μάθησης και σκέψης".
Τι λένε οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές για την φετινή εξεταστέα ύλη στο Λύκειο | ||||
| ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ | ΜΑΘΗΤΕΣ | ||
Δραστική μείωση της διδακτέας – εξεταστέας ύλης φέτος σε όλες τις τάξεις του Λυκείου | Ναι Οχι Δεν Ξέρω / Δεν Απαντώ | 84% 9% 7% | Ναι Όχι Δεν Ξέρω / Δεν Απαντώ | 93% 4% 3% |
Εμπειρική έρευνα με κλειστό ερωτηματολόγιο σε 230 καθηγητές Λυκείου και 610 μαθητές Λυκείου από 21 Φεβρουαρίου έως 14 Μαρτίου 2022 (Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη, Περιστέρι, Άγιος Δημήτριος, Άλιμος, Κερατσίνι, Ελευσίνα, Πειραιάς, Δραπετσώνα, Αιγάλεω, Αγία Παρασκευή, Νέα Ιωνία, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Ιωάννινα, Καστοριά) | ||||
Και «μίνι»-Πανελλαδικές στην καρδιά του Λυκείου
Και αν αυτή η αντιπαιδαγωγική μανία αφορά το ιερό δισκοπότηρο των Πανελλαδικών Εξετάσεων από φέτος αφορά και τις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ και Β΄ Λυκείου που έχουν μετατραπεί σε μίνι πανελλαδικές ελέω Τράπεζας Θεμάτων.
Το υπουργείο, ως Πόντιος Πιλάτος είπε και ελάλησε: «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης σε Α΄ και Β΄ Λυκείου είναι οι διδάσκοντες. Όπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις παρακαλούνται οι Διευθυντές των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της».
Ουσιαστικά, απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς να συναινέσουν σε μια ψεύτικη εκπαιδευτική πραγματικότητα, που όλα βαίνουν καλώς, τη φετινή σχολική χρονιά και η ύλη μπορεί «να βγει» κανονικά, να κλείσουν τα μάτια τους μπροστά στις αρνητικές επιπτώσεις που επέφερε στη σχολική ζωή η δίχρονη τηλεκπαίδευση με τα μαθησιακά κενά, τα γνωστικά ελλείμματα και την κακή ψυχολογία και να ολοκληρώσουν με υποκριτικό τρόπο τη διδακτέα ύλη. Απλά να καταγράψουν ενότητες και σελίδες σε φόρμες, για το τυπικό της υπόθεσης.
Έτσι με την εφαρμογή της «αθώας» Τράπεζας Θεμάτων (τον χωροφύλακα τυπικής κάλυψης της ύλης) στα Γενικά και στα Επαγγελματικά Λύκεια πιέζει τους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την διδακτέα ύλη ανεξάρτητα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία (οι όροι κατανόησης των μαθητών τους, κλειστά σχολεία με σεισμούς, χιόνια, κλπ, χιλιάδες μαθητές με κορονοϊό κλπ).
Η πρώτη εμπειρία, λοιπόν, με την Τράπεζα Θεμάτων είναι το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη, που για εκατοντάδες σχολεία ήταν και παραμένει μεγάλος βραχνάς. Αγνοεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι σε πολλά μαθήματα η εξεταστέα ύλη μόνο τυπικά μπορεί να ολοκληρωθεί λόγω του αυξημένου όγκου της; Οχι βέβαια. Φυσικά το γνωρίζει, αλλά φαίνεται να μην την απασχολεί, καθώς είναι της αντίληψης ότι το να «βγάλεις» την ύλη είναι αξία. Το να μορφώσεις μαθητές είναι απλώς ξεπερασμένη ιδεοληψία.
Τι σημαίνει αυτό;
α) Επί της ουσίας μετατρέπει τις ενδοσχολικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου σε άτυπες «Πανελλήνιες», ενισχύοντας τον ανταγωνιστικό και εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος δε βρίσκεται ο μαθητής αλλά η ύλη.
β) Δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών διαφορετικών τμημάτων και υποτάσσει τα πάντα σε μια ασθμαίνουσα κάλυψη μιας υπερβολικά εκτενούς ύλης περιορίζοντας τα περιθώρια εμβάθυνσης και αφομοίωσής της από τους μαθητές.
γ) Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης, αντιλαμβάνεται ότι πολύ γρήγορα η λειτουργία της Τράπεζας θα απογειώσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, τον φόβο και την εγκατάλειψη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου