Το υπουργείο Παιδείας απέστειλε απαντητικό έγγραφο στις "στρεβλώσεις"  της Ενισχυτικής Διδασκαλίας στα Ειδικά Μαθήματα, τις οποίες επισημαίνει εγγράφως ο Συνήγορος του Πολίτη, χωρίς να απαντά σε σειρά καίριων ερωτημάτων, που αφορούν μαθητές και τις οικογένειές τους.

Συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Πολίτη  στο έγγραφο -απάντηση που παρέλαβε (Δείτε εδώ το έγγραφο του υπουργείου Παιδείας)  δεν έλαβε απαντήσεις από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε σειρά ερωτημάτων της, όπως, μεταξύ άλλων:

  • αναφορικά με τους λόγους, στους οποίους οφείλεται η σημαντική καθυστέρησηστην υλοποίηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών για την έναρξη του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων,
  • τον προγραμματισμό του υπουργείου,για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο αυτό στο μέλλον,
  • τοντρόπο χρηματοδότησηςτης διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων μετά το τέλος του σχετικού προγράμματος ΕΣΠΑ,
  • τους λόγους μη παροχήςμέσω του προγράμματος ειδικών μαθημάτων, τα οποία εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις,
  • τονσχεδιασμό για συνεργασία με συναρμόδια υπουργείαστην περίπτωση των πρακτικών δοκιμασιών, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή σε Σχολές αρμοδιότητάς τους (λ.χ. Στρατιωτικές Σχολές, τις Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τις Σχολές του Λιμενικού Σώματος και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού), κ.ά.

Πατήστε εδώ για να δείτε το έγγραφο του Συνήγορου του Πολίτη με τα ερωτήματα που έθεσε στο υπουργείο Παιδείας

Σύμφωνα με την απάντηση της Διεύθυνσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, στο σύνολο της Επικράτειας κατά το σχολικό έτος 2023-2024 λειτούργησαν 27 Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης (ΣΚΑΕ), ως ακολούθως: 

στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής λειτούργησαν 6, ενώ στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης 2, Βορείου Αιγαίου 2, Δυτικής Ελλάδας 1Δυτικής Μακεδονίας 1, Ηπείρου 2, Θεσσαλίας 1, Κεντρικής Μακεδονίας 4, Κρήτης και Πελοποννήσου 1.

Ο, δε, συνολικός αριθμός των ωφελούμενων υποψηφίων του προγράμματος ανήλθε σε μόλις 242.

Για το τρέχον σχολικό έτος, η προβλεπόμενη εγκύκλιος του υπουργείου για την ενημέρωση υποψηφίων μαθητών/τριών αναφορικά με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων των πανελλαδικών εξετάσεων εκδόθηκε στις 20/12/2024, ενώ  ενώ η έναρξη μαθημάτων ορίστηκε μόλις για την 9η Ιανουαρίου 2025.

Η Αρχή διατύπωσε την άποψη, ότι:

  • Το κράτος υπέχει την υποχρέωση να εξασφαλίζει την ευχερή πρόσβαση των ενδιαφερόμενων υποψηφίων στη δωρεάν διδασκαλία του συνόλου των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων και στην προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο. 
  • Το κράτος οφείλει να εξασφαλίζει κατά τρόπο πάγιο τους απαιτούμενους για την παροχή της διδασκαλίας των ειδικών μαθημάτων πόρους.
  • Προσθέτως, η ενισχυτική διδασκαλία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων πρέπει να παρέχεται σε χρόνο, ο οποίος εξασφαλίζει την κάλυψη της εξεταζόμενης στις πανελλαδικές εξετάσεις ύλης των μαθημάτων αυτών. 
  • Περαιτέρω, ειδικές επισημάνσεις έγιναν σχετικά με ειδικά μαθήματα που εξετάζονται μεν πανελλαδικά, πλην όμως δεν προσφέρονται, αλλά και σε ειδικές περιπτώσεις εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων.

Τα ερωτήματα

Τα ερωτήματα που έθεσε ο Συνήγορος του Πολίτη προς το υπουργείο Παιδείας ήταν α εξής:

1. α) Για ποιον λόγο/ Για ποιους λόγους παρατηρήθηκε σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών (λ.χ. έκδοση σχετικών κανονιστικών αποφάσεων/ εγκυκλίων/ διοικητικών πράξεων, δηλώσεις υποψηφίων, πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών κ.λπ.) και, συνακόλουθα, στην έναρξη της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων κατά το τρέχον σχολικό έτος.

β) Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου σας, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της προαναφερθείσας καθυστέρησης.

2. α) Ποιος είναι ο αριθμός των υποψηφίων, οι οποίοι υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων κατά το τρέχον (2024-2025) και κατά το προηγούμενο (2023-2024) σχολικό έτος, συνολικά, ανά ειδικό μάθημα και ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

β) Ποιος είναι ο αριθμός των υποψηφίων, στους οποίους παρέχεται ενισχυτική διδασκαλία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα κατά το τρέχον (2024-2025) και κατά το προηγούμενο (2023-2024) σχολικό έτος κατόπιν της έναρξης του σχετικού προγράμματος, συνολικά, ανά ειδικό μάθημα και ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

γ) Σε περίπτωση, κατά την οποία παρουσιάζεται αναντιστοιχία μεταξύ των αιτούντων και των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας, για ποιους λόγους εμφανίζεται η αναντιστοιχία αυτή, με ειδική μνεία στις περιπτώσεις που δεν υπήρξε έναρξη λειτουργίας σχετικών Σ.Κ.Α.Ε. κ.λπ. στον τόπο διαμονής των υποψηφίων.

3. α) Αν με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων καλύπτεται, κατά το τρέχον σχολικό έτος, το σύνολο των αιτούντων υποψηφίων, παρέχοντας στοιχεία για τα τυχόν όμορα Λύκεια που εξυπηρετεί το κάθε Σ.Κ.Α.Ε., όπου απαιτείται.

β) Αν με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων καλύπτεται, κατά το τρέχον σχολικό έτος, το σύνολο των αιτούντων υποψηφίων, οι οποίοι διαμένουν σε νησιωτικές, ορεινές και λοιπές δυσπρόσιτες περιοχές.

γ) Αν με το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων καλύπτεται, κατά το τρέχον σχολικό έτος, το σύνολο των αιτούντων υποψηφίων, οι οποίοι έχουν ειδικά χαρακτηριστικά (λ.χ. άτομα που ανήκουν σε μειονότητες/ άτομα με αναπηρία/ κρατούμενοι).

δ) Σε περίπτωση, κατά την οποία παρουσιάζεται αναντιστοιχία μεταξύ των αιτούντων και των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας στις ανωτέρω περιπτώσεις, για ποιους λόγους εμφανίζεται η αναντιστοιχία αυτή.

4. Αν το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων παρέχεται αποκλειστικά διά ζώσης ή και μέσω χρήσης συστήματος σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφόσον η φύση του διδασκόμενου μαθήματος το επιτρέπει, με ειδική μνεία των περιπτώσεων που η εν λόγω παροχή έλαβε χώρα.

5. α) Μέχρι ποιο σχολικό έτος καλύπτεται η χρηματοδότηση της παροχής της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων από το Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» (ΕΣΠΑ 2021-2027).

β) Ποιος είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου σας για τη διασφάλιση της παροχής της ενισχυτικής διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων μετά τη λήξη του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή» (ΕΣΠΑ 2021-2027) και, ειδικότερα, αν βρίσκεται στον προγραμματισμό του Υπουργείου σας η πρόβλεψη περί κάλυψης της σχετικής δαπάνης από κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού ή από άλλους διαθέσιμους πόρους, σε περίπτωση που δεν καταστεί εφικτή η χρήση ενωσιακών κονδυλίων.

6. α) Αν κατά την υλοποίηση του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας παρέχεται το σύνολο των προβλεπόμενων στις σχετικές διατάξεις πανελλαδικών εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων στο σύνολο της Επικράτειας, με ειδική μνεία και στην περίπτωση των αιτούντων υποψηφίων που διαμένουν σε νησιωτικές, ορεινές και λοιπές δυσπρόσιτες περιοχές, καθώς και των αιτούντων υποψηφίων, οι οποίοι έχουν ειδικά χαρακτηριστικά (λ.χ. άτομα που ανήκουν σε μειονότητες/ άτομα με αναπηρία/ κρατούμενοι)

β) Για ποιον λόγο/ Για ποιους λόγους εξαιρέθηκαν, βάσει των σχετικών διατάξεων, συγκεκριμένα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα και πρακτικές δοκιμασίες (λ.χ. για την εισαγωγή σε Μουσικές Σχολές/ ΤΕΦΑΑ) από το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας ειδικών μαθημάτων και αν βρίσκεται στο σχεδιασμό του Υπουργείου σας η προσφορά των μαθημάτων αυτών κατά τα επόμενα σχολικά έτη.

γ) Αν βρίσκεται στο σχεδιασμό του Υπουργείου σας η συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία στην περίπτωση των πρακτικών δοκιμασιών, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή σε Σχολές αρμοδιότητάς τους (λ.χ. Στρατιωτικές Σχολές, τις Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τις Σχολές του Λιμενικού Σώματος και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού).

7. Τις απόψεις σας σχετικά με τα διαλαμβανόμενα στο παρόν.