Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026

 


6η Ελληνική Οικονομική Ολυμπιάδα: Ρεκόρ συμμετοχών με πάνω από 4.300 μαθητές και τελικό στο Κολλέγιο Αθηνών

ολυμπ
Google LogoΜάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Οικονομική Ολυμπιάδα 2026

Με εντυπωσιακή δυναμική και συμμετοχή-ρεκόρ ολοκληρώθηκαν οι προκριματικές φάσεις της 6ης Ελληνικής Οικονομικής Ολυμπιάδας, του μεγαλύτερου μαθητικού διαγωνισμού οικονομικών γνώσεων στη χώρα, στον οποίο έλαβαν μέρος 4.369 μαθητές και μαθήτριες από 249 Λύκεια της Ελλάδας και της ομογένειας.

Η διοργάνωση, που τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και την υποστήριξη της Τράπεζας της Ελλάδος, παρουσιάζει σταθερή επέκταση, με το 79% των παιδιών να διαγωνίζεται για πρώτη φορά. 

Μετά το φιλτράρισμα του σχολικού και του περιφερειακού γύρου, οι 61 επικρατήσαντες μαθητές θα αναμετρηθούν στον Εθνικό Τελικό το Σάββατο 27 Ιουνίου 2026 στο Κολλέγιο Αθηνών, το οποίο αποτελεί τον Χορηγό Φιλοξενίας τιμώντας την περσινή του νικήτρια. 

Ανάμεσα στα σχολεία με τη μαζικότερη παρουσία ξεχώρισαν ιδρύματα όπως η Εκπαιδευτική Αναγέννηση, το Pierce, τα Αρσάκεια Ψυχικού, καθώς και τα 1α ΓΕΛ Αιγάλεω, Επανομής και Ελευσίνας. 

Ο τελικός θα περιλαμβάνει γραπτές και προφορικές εξετάσεις, καθώς και παράλληλες δράσεις δικτύωσης (speed networking, workshops), με απώτερο σκοπό την ανάδειξη της πενταμελούς ελληνικής αποστολής

Η ομάδα αυτή θα εκπροσωπήσει τη χώρα στον Διεθνή Τελικό που θα φιλοξενηθεί από τις 10 έως τις 14 Αυγούστου 2026 στην Αρχαία Ολυμπία, με τη συμμετοχή αντιπροσωπειών από περισσότερες από 30 χώρες. 

Τον θεσμό, που συντονίζεται από το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών και Οικονομικών Μελετών (ΙΔΟΜ), στηρίζουν ενεργά μεγάλα πανεπιστημιακά τμήματα, επιμελητήρια και κορυφαίοι εταιρικοί χορηγοί, στοχεύοντας στην ουσιαστική αναβάθμιση της οικονομικής παιδείας των νέων.

Αναλυτικά το Δελτίο Τύπου:

Με τη συμμετοχή 4.369 μαθητών και μαθητριών από 249 Λύκεια ολοκληρώθηκε ο φετινός σχολικός γύρος της 6ης Ελληνικής Οικονομικής Ολυμπιάδας, του μεγαλύτερου μαθητικού διαγωνισμού οικονομικών γνώσεων στη χώρα μας. Από τον σχολικό στον περιφερειακό γύρο προκρίθηκαν περισσότεροι από 1.000 μαθητές και μαθήτριες, ενώ οι 61 που διακρίθηκαν στον περιφερειακό γύρο θα διαγωνιστούν στον Εθνικό Τελικό, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί το ερχόμενο Σάββατο, 27 Ιουνίου 2026 στο Κολλέγιο Αθηνών, στο Ψυχικό.

Η φετινή συμμετοχή επιβεβαιώνει τη σταθερή ανάπτυξη του θεσμού και το αυξανόμενο ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας για την οικονομική γνώση. Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το 79% των μαθητών και μαθητριών συμμετείχε φέτος στον διαγωνισμό για πρώτη φορά, στοιχείο που δείχνει ότι η Οικονομική Ολυμπιάδα διευρύνει διαρκώς την εμβέλειά της και προσεγγίζει νέο κοινό.

Σε αρκετά σχολεία η φετινή συμμετοχή υπήρξε ιδιαίτερα μαζική, με εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες να λαμβάνουν μέρος στον φετινό σχολικό γύρο, χάρη στην υποστήριξη των συντονιστών καθηγητών τους. Ανάμεσα στα σχολεία με τη μεγαλύτερη συμμετοχή συγκαταλέγονται φέτος:

  1. η Εκπαιδευτική Αναγέννηση - Εκπαιδευτήρια Αντωνόπουλου
  2. το 1ο ΓΕΛ Αιγάλεω,
  3. το Pierce - The American College of Greece,
  4. το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού,
  5. το 1ο Γενικό Λύκειο Επανομής,
  6. το Β΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού 
  7. και το 1ο ΓΕΛ Ελευσίνας

Ο Εθνικός Τελικός θα αποτελέσει την κορύφωση της φετινής ελληνικής διοργάνωσης. Το πρόγραμμα της ημέρας περιλαμβάνει το διαγωνιστικό μέρος, με γραπτή εξέταση και προφορική εξέταση για τους δέκα μαθητές και μαθήτριες με τις υψηλότερες επιδόσεις, καθώς και παράλληλες εκπαιδευτικές και βιωματικές δράσεις. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται speed networking, Meet a Mentor workshops με επαγγελματίες από διαφορετικούς χώρους, εκπαιδευτικά παιχνίδια και δραστηριότητες, καθώς και η Τελετή Ανάδειξης και Βράβευσης των νικητών, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Εθνικού Τελικού.

Οι πέντε μαθητές και μαθήτριες με τις καλύτερες επιδόσεις στον Εθνικό Τελικό θα συγκροτήσουν την ελληνική αποστολή που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας. Ο Διεθνής Τελικός θα φιλοξενηθεί φέτος στην Ελλάδα, από τις 10 έως τις 14 Αυγούστου 2026, στην Αρχαία Ολυμπία, συγκεντρώνοντας αποστολές από περισσότερες από 30 χώρες.

Το Κολλέγιο Αθηνών είναι φέτος Χορηγός Φιλοξενίας της διοργάνωσης. Η επιλογή του χώρου έχει και έναν ιδιαίτερο συμβολισμό, καθώς το Κολλέγιο Αθηνών είναι το σχολείο της περσινής χρυσής νικήτριας της Ελληνικής Οικονομικής Ολυμπιάδας. Με τον τρόπο αυτό συνεχίζεται η παράδοση ο Εθνικός Τελικός να φιλοξενείται κάθε χρόνο στο σχολείο του μαθητή ή της μαθήτριας που κατέκτησε την πρώτη θέση την προηγούμενη χρονιά.

Η φετινή Οικονομική Ολυμπιάδα ανέπτυξε επίσης σημαντικές συνεργασίες με πανεπιστημιακά τμήματα και ακαδημαϊκούς φορείς, ενισχύοντας περαιτέρω την επιστημονική και εκπαιδευτική διάσταση του θεσμού. Στη διοργάνωση συμμετέχουν τα Τμήματα Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του Πανεπιστημίου Πειραιώς, καθώς και η Έδρα Jean Monnet στη Δημοσιονομική Διακυβέρνηση στην ΕΕ.

Η Ελληνική Οικονομική Ολυμπιάδα πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και με την υποστήριξη της Τράπεζας της Ελλάδος. Θεσμικοί υποστηρικτές της φετινής διοργάνωσης είναι το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και το οικονομικό περιοδικό Ξενοφών.

Εθνικός διοργανωτής του διαγωνισμού στην Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών και Οικονομικών Μελετών (ΙΔΟΜ).

Καθοριστική για την ανάπτυξη του θεσμού είναι και η συμβολή των χορηγών και υποστηρικτών της διοργάνωσης, χάρη στους οποίους η Ελληνική Οικονομική Ολυμπιάδα συνεχίζει να φτάνει σε περισσότερους μαθητές και μαθήτριες σε όλη τη χώρα. Η στήριξή τους συμβάλλει στην πραγματοποίηση του Εθνικού Τελικού, στην υλοποίηση των παράλληλων εκπαιδευτικών δράσεων και στην απρόσκοπτη πρόσβαση στον διαγωνισμό για μαθητές και μαθήτριες από την Περιφέρεια. Χρυσοί Υποστηρικτές της διοργάνωσης είναι η Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε., η Allianz και το BCA College. Αργυροί Υποστηρικτές είναι η Εθνική Ασφαλιστική, η BBS - Bright Group Member και η diadikasia - Bright Group Member, ενώ Χάλκινοι Υποστηρικτές είναι η Eurobank, η Grant Thornton και η Polyeco.

Η Οικονομική Ολυμπιάδα απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων του Λυκείου και έχει ως στόχο να ενισχύσει το ενδιαφέρον των νέων για την οικονομική επιστήμη, τα χρηματοοικονομικά και την επιχειρηματικότητα, να εντοπίσει και να ενθαρρύνει μια νέα γενιά ταλαντούχων μελλοντικών οικονομολόγων, να φέρει τη μαθητική κοινότητα σε επαφή με ανθρώπους της οικονομίας, της εκπαίδευσης και της αγοράς και να συμβάλει στη συζήτηση για την αναβάθμιση της οικονομικής παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Με το βλέμμα πλέον στραμμένο στον Εθνικό Τελικό της 27ης Ιουνίου, η Ελληνική Οικονομική Ολυμπιάδα αναμένει την ανάδειξη της νέας εθνικής ομάδας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας, από τις 10 έως τις 14 Αυγούστου 2026, στην Αρχαία Ολυμπία. Η φετινή διοργάνωση επιβεβαιώνει ότι η οικονομική γνώση μπορεί να εμπνεύσει, να κινητοποιήσει και να ανοίξει νέους δρόμους για τη νέα γενιά.

Οικονομική Ολυμπιάδα: Γιατί τα οικονομικά είναι για όλους!  Μάθετε περισσότερα στο www.oikonomikiolympiada.org

* * *

Λίγα λόγια για την Οικονομική Ολυμπιάδα

Η Οικονομική Ολυμπιάδα διοργανώνεται στην Ελλάδα από το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών και Οικονομικών Μελετών σε συνεργασία με το τσέχικο Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης, τον διεθνή φορέα του διαγωνισμού. Η Οικονομική Ολυμπιάδα 2025-2026 πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και με την υποστήριξη ακαδημαϊκών και θεσμικών φορέων.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες και των τριών τάξεων του Λυκείου, με στόχο την ενίσχυση του οικονομικού εγγραμματισμού και την καλύτερη κατανόηση βασικών οικονομικών εννοιών που αφορούν την καθημερινότητα και τη δημόσια ζωή.

Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε στο info@oikonomikiolympiada.org με την κα Αλόνα Τατάροβα, Υπεύθυνη της Οικονομικής Ολυμπιάδας στην Ελλάδα.

 


Καλαμάτα: «Καμπανάκι» γονέων στον Υπουργό Υποδομών για την τραγική κατάσταση στα σχολεία

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισκέφθηκε σχολικές μονάδες της Μεσσηνίας
Google LogoΜάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Υπόμνημα-κόλαφος στον Χρ. Δήμα από την Ένωση Γονέων Καλαμάτας: «Τα σχολεία δεν έχουν ανάγκη από κυβερνητικές φιέστες»

Σε μια συμβολική κίνηση διαμαρτυρίας προχώρησε σήμερα η Ένωση Συλλόγων Γονέων του Δήμου Καλαμάτας, σε κοινή δράση με την Α΄ ΕΛΜΕ Μεσσηνίας.

Η διαμαρτυρία έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της επίσημης περιοδείας που πραγματοποίησε ο Υπουργός Υποδομών, Χρήστος Δήμας, στο σχολικό συγκρότημα των ΕΠΑΛ της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.

Οι εκπρόσωποι των γονέων και των εκπαιδευτικών δεν περιορίστηκαν σε μια τυπική υποδοχή, αλλά αντιθέτως ανέγνωσαν και επέδωσαν ιδιοχείρως στον Υπουργό ένα υπόμνημα-καταπέλτη, το οποίο αποτυπώνει με μελανά χρώματα τη διαχρονική εγκατάλειψη στις σχολικές υποδομές της περιοχής. Στο κείμενο, το οποίο υλοποιεί σχετικές αποφάσεις των πρόσφατων γενικών συνελεύσεων του κινήματος των γονέων, περιγράφεται ανάγλυφα η «τραγική κατάσταση» και η συστηματική υποχρηματοδότηση της παιδείας.

Η ακτινογραφία των προβλημάτων που παρουσιάζει η Ένωση Γονέων προκαλεί σοκ: κτίρια του 1905, μαθητές που στεγάζονται επί τέσσερις δεκαετίες σε «προσωρινά» λυόμενα της μετασεισμικής περιόδου του 1986, πλήρης απουσία ελέγχων στατικής επάρκειας σε μια κατεξοχήν σεισμογενή ζώνη, καθώς και σοβαρές ελλείψεις σε βασικούς κανόνες πυροπροστασίας, υγιεινής και προσβασιμότητας για ΑμεΑ.

 Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι γονείς, οι 96 σχολικές μονάδες του δήμου, που φιλοξενούν περισσότερους από 11.000 μαθητές, λαμβάνουν για ετήσια συντήρηση το πενιχρό ποσό των 270.000 ευρώ, την ώρα που το αρμόδιο προσωπικό έχει συρρικνωθεί σε μόλις δύο άτομα.

Το κείμενο του υπομνήματος

«Κύριε Υπουργέ, η σημερινή μας ¨συμβολική¨ διαμαρτυρία, με αφορμή την επίσκεψή σας στο σχολικό συγκρότημα των ΕΠΑΛ της πόλης μας, έρχεται και υλοποιεί τις αποφάσεις που έχουμε λάβει στις τελευταίες μας γενικές συνελεύσεις, όπου συμμετέχουν γονείς από όλα τα σχολεία του δήμου μας, αφού η Ένωση Γονέων και κηδεμόνων Καλαμάτας είναι ο επίσημος φορέας αντιπροσώπευσης των συλλόγων γονέων του Δήμου Καλαμάτας.

Και τί λένε αυτές οι αποφάσεις :

Ότι εξαιτίας της τραγικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι περισσότερες σχολικές μονάδες της πόλης μας και εξαιτίας της υποχρηματοδότησης γενικά της παιδείας στην χώρα μας, έχουμε αποφασίσει ότι όταν κυβερνητικός παράγοντας επισκεφτεί κάποιο σχολείο της πόλης μας, θα παραβρεθούν γονείς για να του επιδώσουν το παρόν υπόμνημα.

Έτσι λοιπόν, κ. Υπουργέ σας ¨καλωσορίζουμε¨ στην πόλη της Καλαμάτας, όπου :

  • Υπάρχει σχολείο κατασκευασμένο το 1905 (5ο δημοτικό).
  • Υπάρχει σχολείο που έγινε δωρεά από την Ολλανδική κυβέρνηση μετά τους σεισμούς του 1986, ως προσωρινή λύση και συμπληρώνει σχεδόν 40 χρόνια σε λυόμενο (17ο δημοτικό).
  • Και άλλα σχολεία που λειτουργούν ακόμα σε λυόμενα (4ο, 11ο νηπιαγωγείο, νηπιαγωγείο Ασπροχώματος).
  • Ειδικό δημοτικό και νηπιαγωγείο, που ενώ υπάρχει μελέτη σχεδόν 10 χρόνια τώρα, ακόμα δεν έχει ξεκινήσει (δεν έχει ούτε ανάδοχο).
  • Το ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο όπου λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια, χωρίς κτίριο.
  • Κανένα σχολείο δεν τηρεί τους κανόνες παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας.
  • Στην σεισμογενή πόλη μας, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενοι έλεγχοι στατικής επάρκειας.
  • Τα σχολεία της αντιμετωπίζουν εκατοντάδες προβλήματα υγιεινής και ασφάλειας (με μούχλα και σοβάδες που πέφτουν), με απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις και υποδομές, χωρίς υλικοτεχνική υποδομή, με χαλασμένα καλοριφέρ, χωρίς κλιματισμό, με επικίνδυνους περιβάλλοντες χώρους, με ανύπαρκτα πεζοδρόμια, με μη επαρκές προσωπικό καθαριότητας, με ελάχιστη χρηματοδότηση όπου οι διευθυντές μας δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε τα αναλώσιμα, and πολλά άλλα προβλήματα.

Σας καλωσορίζουμε στο σχολείο :

  • Όπου, μαθητής με κινητικά προβλήματα αποφοίτησε μετά από 3 χρόνια και ακόμα ο ανελκυστήρας δεν λειτούργησε.
  • Στο σχολείο που δεν έχει τις απαιτούμενες αίθουσες, για να φιλοξενήσει τους μαθητές του.
  • Στο σχολείο που οι τουαλέτες του και πολύ άλλοι χώροι του είναι ντροπή για όλους σας.

Στις πολλές συναντήσεις που έχουμε κάνει κατά καιρούς με την δημοτική αρχή της πόλης, κοινή διαπίστωση τόσο των συλλόγων γονέων όσο και του δημάρχου, είναι ότι τα σχολεία έχουν εγκαταλειφθεί από την κυβέρνηση (και την σημερινή και τις παλιότερες) και έχουν ρίξει στους δήμους δυσανάλογο βάρος, χωρίς τους ανάλογους πόρους, χωρίς το ανάλογο προσωπικό. Και μιλάμε για 96 σχολικές μονάδες που φιλοξενούν πάνω από 11.000 μαθητές, όπου στην πραγματικότητα για τις ανάγκες τους ασχολούνται μόνο 2 άτομα προσωπικό και η χρηματοδότηση τους για την συντήρηση ετησίως δεν ξεπερνά τις 270.000,00 € !!!

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία, είναι εκατοντάδες, και εξαιτίας της χρόνιας αδιαφορίας των κυβερνήσεων, έχουν συσσωρευτεί, και το όποιο χρηματοδοτικό εργαλείο που βρίσκεται κατά καιρούς, μοιάζει σταγόνα στον ωκεανό.

Και ¨κλείνοντας¨ αυτήν την παρέμβαση μας,

Κατά την γνώμη μας, τα σχολεία δεν έχουν ανάγκη από κυβερνητικές φιέστες.

Έχουν ανάγκη από γενναιά αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης,

Έχουν ανάγκη από μόνιμο και επαρκές επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό, που θα ασχολείται αποκλειστικά με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων, τόσο σε συντήρηση, όσο και σε σχεδιασμό νέων έργων.

Για το Δ.Σ.

ο πρόεδρος

Οικονομόπουλος Γρηγόρης

η γραμματέας

Καλογεροπούλου Παναγιώτα» alfavita

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Μια σπουδαία διάκριση: Τέσσερα μετάλλια για την ελληνική ομάδα στην 30ή Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων

Τα τέσσερα μετάλλια που κατέκτησε η ελληνική αποστολή στη Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων...

 


Πώς χτίζεται η συναισθηματική ωριμότητα στα παιδιά: Ένας πρακτικός οδηγός για κάθε ηλικία

Πώς χτίζεται η συναισθηματική ωριμότητα στα παιδιά: Ένας πρακτικός οδηγός για κάθε ηλικία

Η συναισθηματική ωριμότητα αποτελεί έναν αόρατο, αλλά θεμελιώδη πυρήνα για τη μετέπειτα ζωή των παιδιών,

Οταν παρατηρούμε τη συμπεριφορά των παιδιών μας, συχνά αναρωτιόμαστε αν αναπτύσσονται σωστά και αν πατούν γερά στα πόδια τους. Η συναισθηματική ωριμότητα αποτελεί έναν αόρατο, αλλά θεμελιώδη πυρήνα για τη μετέπειτα ζωή τους, επηρεάζοντας τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και τον κόσμο. Μια συχνή παρανόηση ταυτίζει αυτή την έννοια με την απόλυτη ηρεμία, την απουσία συγκρούσεων ή την τυφλή υπακοή. Στην πραγματικότητα, αφορά την ικανότητα του παιδιού να συνδέει τη σκέψη με το συναίσθημα, να χτίζει μια σταθερή ταυτότητα και να διαχειρίζεται τις ανθρώπινες σχέσεις με ισορροπία.

Ως έννοια, περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οι σκέψεις, τα ένστικτα και η αυτογνωσία ενός ατόμου συνεργάζονται εσωτερικά. Όταν αυτός ο μηχανισμός λειτουργεί αρμονικά, το παιδί μαθαίνει σταδιακά να χρησιμοποιεί τη λογική για να καταπραΰνει τα συναισθήματά του, αλλά και να αντλεί έμπνευση από αυτά. Το αποτέλεσμα αντανακλάται στην ικανότητά του να δημιουργεί αληθινές σχέσεις και να ανταποκρίνεται στις καθημερινές προκλήσεις με ψυχραιμία.

Η εξέλιξη της συμπεριφοράς ανά ηλικιακό στάδιο

Η ανάπτυξη αυτής της εσωτερικής αρχιτεκτονικής περνάει από συγκεκριμένα στάδια, το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά.

Νήπια (1-3 ετών): Η φάση της διεκδίκησης

Ένα νήπιο που τρέχει μακριά, αντιδρά στις προτάσεις σας και διεκδικεί έντονα τον χώρο του, δείχνει σημάδια απόλυτα υγιούς ανάπτυξης. Η συναισθηματική ωριμότητα εδώ αποτυπώνεται μέσα από την ανάγκη για αυτονομία, η οποία εναλλάσσεται με την ανάγκη επιστροφής στην ασφάλεια της αγκαλιάς σας. Αντίθετα, ένα πολύ ήσυχο παιδί που δεν αντιδρά ποτέ, ίσως χρειάζεται ενθάρρυνση για να εκφράσει τη βούλησή του.

Σχολική ηλικία (5-11 ετών): Η σημασία της κοινωνικοποίησης

Σε αυτή τη φάση, η προσοχή του παιδιού στρέφεται στον έξω κόσμο. Τα παιδιά θέλουν να ανήκουν σε μια ομάδα, νοιάζονται έντονα για τη γνώμη των φίλων τους και αναζητούν την αποδοχή. Αυτή η διαδικασία, αν και μερικές φορές φαντάζει εξαντλητική για τους γονείς, χτίζει τους κοινωνικούς μύες που θα χρησιμοποιούν σε όλη την υπόλοιπη ζωή τους.

Εφηβεία (12-18 ετών): Η αναζήτηση της ταυτότητας

Οι έφηβοι απομακρύνονται, ζητούν ιδιωτικότητα, πειραματίζονται με την εμφάνισή τους και αμφισβητούν τα πάντα. Αυτή η συμπεριφορά αποτελεί ξεκάθαρη ένδειξη φυσιολογικής ωρίμανσης. Ψάχνουν να βρουν ποιοι πραγματικά είναι, δοκιμάζοντας τα όριά τους και τον κόσμο γύρω τους. Η κατανόηση αυτής της ανάγκης για απόσταση αλλάζει ριζικά τον τρόπο που επικοινωνούμε μαζί τους.

Πώς χτίζεται η συναισθηματική ωριμότητα στα παιδιά: Ένας πρακτικός οδηγός για κάθε ηλικία

Ο ρόλος του γονέα και η δύναμη της αποκατάστασης

Η δική μας συναισθηματική ιστορία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη των παιδιών μας. Σύμφωνα με έρευνες στην ψυχολογία, οι γονείς που έχουν επεξεργαστεί τα δικά τους παιδικά βιώματα, δημιουργούν πιο ασφαλείς δεσμούς με τα παιδιά τους. Παράλληλα, πρέπει να θυμόμαστε πως κανένας άνθρωπος δεν είναι αλάνθαστος. Τα λάθη, ο εκνευρισμός και οι λάθος λέξεις συμβαίνουν σε κάθε σπίτι. Η ουσία βρίσκεται στην αποκατάσταση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όταν θυμώνουμε ή αντιδρούμε άσχημα, η μετέπειτα αναγνώριση του λάθους και η ήρεμη συζήτηση με το παιδί χτίζει βαθιά εμπιστοσύνη. Το παιδί μαθαίνει βιωματικά ότι οι σχέσεις αντέχουν τις συγκρούσεις, ότι τα λάθη διορθώνονται και ότι η αγάπη παραμένει σταθερή. Μαθαίνει επίσης πως η φωνή του έχει δύναμη και πως, αν κάτι το ενοχλεί, μπορεί να το πει και να ακουστεί.

Ακούγοντας χωρίς πρόθεση επίλυσης

Κάθε πρόβλημα που μοιράζεται ένα παιδί, φαντάζει σοβαρό στα δικά του μάτια, είτε πρόκειται για έναν τσακωμό στο σχολείο είτε για ένα σπασμένο παιχνίδι. Η φυσική τάση του γονιού να υποβαθμίζει τη σημασία του γεγονότος, με σκοπό να καθησυχάσει το παιδί, συχνά φέρνει το αντίθετο αποτέλεσμα και κλείνει την πόρτα της επικοινωνίας. Η εναλλακτική προσέγγιση περιλαμβάνει την προσεκτική ακρόαση χωρίς επίκριση. Ρωτώντας απλά “τι θα ήθελες να κάνουμε για αυτό;”, του δίνουμε τον χώρο να σκεφτεί λύσεις και την επιβεβαίωση που χρειάζεται.

Η αυτοπεποίθηση και η ανεξαρτησία χτίζονται μέσα από καθημερινές, απλές στιγμές. Όταν έρχεται η ώρα να παραγγείλει το αγαπημένο του παγωτό στο μαγαζί, η παρόρμηση να μιλήσουμε εμείς εκ μέρους του είναι ισχυρή, καθώς ξέρουμε ακριβώς τι θέλει. Αφήνοντας όμως το παιδί να ζητήσει μόνο του αυτό που επιθυμεί, του περνάμε ένα πολύτιμο μήνυμα: η φωνή του έχει αξία και ο κόσμος είναι έτοιμος να ανταποκριθεί σε αυτήν.

Η καλλιέργεια της συναισθηματικής ωριμότητας προϋποθέτει υπομονή, αποδοχή και συνεχή προσπάθεια. Αποστολή μας παραμένει να αφήνουμε την πόρτα της επικοινωνίας ανοιχτή σε κάθε ηλικιακό στάδιο, προσφέροντας ένα ασφαλές καταφύγιο όπου το παιδί μπορεί να επιστρέφει, να ανασυντάσσεται και να συνεχίζει την εξερεύνηση του εαυτού του.

 


Οι 6 επιπτώσεις που μπορεί να έχει το αλκοόλ στην υγεία των εφήβων

Οι περισσότεροι γονείς γνωρίζουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ στην εφηβεία μπορεί να επηρεάσει τον εγκέφαλο, τη συμπεριφορά και την κρίση των παιδιών. Λιγότερο γνωστό είναι ότι μπορεί να επηρεάσει και τον σκελετό, σε μια από τις πιο κρίσιμες φάσεις της ανάπτυξης.

Όπως εξηγεί ο διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών και εξειδικευμένος στις αρθροπλαστικές ισχίου και γόνατος, ορθοπαιδικός χειρουργός δρ Αθανάσιος Τσουτσάνης, η εφηβεία είναι η περίοδος κατά την οποία τα οστά αποκτούν τη μέγιστη αντοχή τους. Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να διαταράξει αυτή τη διαδικασία και να αυξήσει τον κίνδυνο προβλημάτων ακόμη και πολλά χρόνια αργότερα.

1. Εμποδίζει τη σωστή ανάπτυξη των οστών

«Τα οστά είναι ζωντανοί ιστοί. Αναπτύσσονται γρήγορα μέχρι το τέλος της εφηβείας, φτάνοντας στη μέγιστη μάζα τους στην ηλικία των 20-25 ετών. Σε όλη τη διάρκεια της υπόλοιπης ζωής ανανεώνονται διαρκώς, για να διατηρείται η ανθεκτικότητά τους.

Ωστόσο, από την ηλικία περίπου των 50 ετών ή λίγο νωρίτερα η πυκνότητά τους αρχίζει να μειώνεται, επιφέροντας μια συνολική απώλεια κατά περίπου 40% μέχρι το 70ό έτος της ηλικίας. Καθώς ο σκελετός εξασθενεί λόγω γήρανσης, είναι αρκετά πιθανό να φτάσει σε σημείο όπου ακόμα και η πιο μικρή πίεση να προκαλέσει κάταγμα», εξηγεί ο δρ Τσουτσάνης.

Όπως επισημαίνει, η επίτευξη της μέγιστης οστικής μάζας στα πρώτα χρόνια της ενηλικίωσης αποτελεί σημαντική ασπίδα απέναντι στην οστεοπόρωση. Αν όμως στην εφηβεία υπάρχει συστηματική κατανάλωση αλκοόλ, η φυσιολογική αυτή διαδικασία μπορεί να διαταραχθεί.

2. Μειώνει τη δημιουργία νέου οστού

«Ενώ η γήρανση είναι μια αναπόφευκτη φυσική διαδικασία, υπάρχουν ορισμένες καθημερινές συνήθειες που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την ταχύτητα με την οποία μειώνεται η οστική πυκνότητα. Η κατανάλωση αλκοόλ είναι μία από τις πιο καθοριστικές», αναφέρει ο δρ Τσουτσάνης.

Στους ενήλικες, το αλκοόλ μπλοκάρει τη δράση των οστεοβλαστών, δηλαδή των κυττάρων που δημιουργούν νέο οστικό ιστό. Έτσι διαταράσσεται η φυσιολογική ανανέωση του σκελετού.

3. Δυσκολεύει την απορρόφηση ασβεστίου

Η κατανάλωση αλκοόλ επηρεάζει την απορρόφηση του ασβεστίου, καθώς βλάπτει τον βλεννογόνο του εντέρου, αλλά και τον μεταβολισμό της βιταμίνης D, η οποία είναι απαραίτητη για την αξιοποίησή του από τον οργανισμό.

Παράλληλα, προκαλεί διατροφικές ελλείψεις σε πρωτεΐνες, μαγνήσιο και ψευδάργυρο, συστατικά απαραίτητα για τη δημιουργία κολλαγόνου και τη φυσιολογική αντοχή των οστών.

4. Διαταράσσει τις ορμόνες που προστατεύουν τον σκελετό

Το αλκοόλ επηρεάζει και τις ορμόνες που συμβάλλουν στη διατήρηση της οστικής υγείας. Μειώνει τα οιστρογόνα και την τεστοστερόνη, ενώ αυξάνει την κορτιζόλη και την παραθορμόνη, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται η ανανέωση των οστών και να απομακρύνεται ασβέστιο από τον σκελετό.

5. Αυξάνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Η εξασθένηση των οστών δεν είναι ο μόνος κίνδυνος.

Το αλκοόλ επηρεάζει την ισορροπία και τον συντονισμό των κινήσεων, αυξάνοντας την πιθανότητα πτώσεων και τραυματισμών. Έτσι, ο κίνδυνος κατάγματος γίνεται ακόμη μεγαλύτερος.

6. Καθυστερεί την επούλωση μετά από κάταγμα

Σύμφωνα με τον δρ Τσουτσάνη, το αλκοόλ δυσκολεύει και την ανάρρωση μετά από έναν τραυματισμό ή μια χειρουργική επέμβαση.

Μειώνει τη δράση των οστεοβλαστών, διαταράσσει τη σύνθεση κολλαγόνου, επιβραδύνει την πώρωση των καταγμάτων και μπορεί να αυξήσει τον πόνο και τη φλεγμονή. Επιπλέον, αλληλεπιδρά αρνητικά με τα παυσίπονα και τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα που χορηγούνται μετά από ένα κάταγμα ή μια αρθροπλαστική.

Οι επιπτώσεις μπορούν να αναστραφούν

Τα καλά νέα είναι ότι η διακοπή της κατανάλωσης αλκοόλ επιτρέπει στον οργανισμό να επαναφέρει σταδιακά σημαντικές λειτουργίες που σχετίζονται με την υγεία των οστών. Αποκαθίσταται η δράση των οστεοβλαστών, βελτιώνεται η απορρόφηση ασβεστίου και βιταμίνης D, επανέρχεται η ορμονική ισορροπία και ενισχύεται η αναγέννηση του οστικού ιστού.

«Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι η ελαφρά ή μέτρια κατανάλωση αλκοόλ ενδεχομένως να βοηθά στην υγεία των οστών. Ωστόσο, τα συμπεράσματα δεν είναι οριστικά. Ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί τι συνιστά ήπια ή μέτρια κατανάλωση, ενώ καμία από τις έρευνες δεν δίνει σαφή και οριστική απάντηση. Ασφαλέστερη επιλογή παραμένει η αποχή από το αλκοόλ ή η πολύ περιορισμένη κατανάλωσή του», καταλήγει ο δρ Αθανάσιος Τσουτσάνης.