Επιλογή σχολής με βάση την περιέργεια
Υπάρχει η άποψη να σπουδάσει το επάγγελμα που του αρέσει αλλά πολλές φόρες είναι δύσκολο να ξέρεις στα 18 τι σου αρέσει. Υπάρχει και η ιαπωνική άποψη του ikigai κάνε κάτι που αγαπάς, που είσαι καλός σε αυτό, ο κόσμος το χρειάζεται και είναι διατεθειμένο

Χριστόφορος Κάχρης, Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Όταν ένας διάσημος φυσικός είπε στον δάσκαλο του ότι σκεφτόταν να σπουδάσεις φυσική, ο δάσκαλος του τον αποθάρρυνε να διαλέξει την φυσική γιατί έχουν όλα ανακαλυφθεί και δεν υπάρχει τίποτα νέο να ανακαλύψει. Παρόλα αυτά ο τότε μαθητής είπε ότι απλά θέλει να καταλάβει καλυτέρα πως δουλεύει ο κόσμος.
Ο φυσικός αυτός ήταν ο Rutherford (άλλοι αποδίδουν αυτή την ιστορία στον Kelvin), από τους σημαντικότερους φυσικούς της νεότερης ιστορίας.
Την περίοδο αυτή οι απόφοιτοι λυκείου καλούνται να επιλέξουν τι να σπουδάσουν και τι επάγγελμα να ακολουθήσουν το οποίο μπορεί να είναι αρκετά αγχωτικό.
Υπάρχουν διάφορες απόψεις, όπως πχ να επιλέξεις ανάλογα με τον βαθμό που έχεις γράψει και με βάση τις περσυνές βάσεις, υπάρχει η άποψη να διαλέξεις ένα επάγγελμα που θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης, καλύτερες οικονομικές απολαβές, ή νια διαλέξεις με βάση τα ενδιαφέροντά σου.
Το να διαλέξεις με βάση τις βαθμολογία και με βάση τις περσινές βάσεις είναι αρκετά άστοχο γιατί οι βάσεις απλά υποδηλώνουν ποιες ήταν οι προτιμήσεις των περισσοτέρων πέρυσι και τίποτα άλλο.
Η επαγγελματική αποκατάσταση είναι και αυτός ένας τρόπος να επιλέξεις κάποια σχολή με βάση την πιθανότητα να βρεις πιο εύκολα εργασία.
Αλλά και εδώ, πολλές φορές οι συνθήκες αλλάζουν.
Κατά την διάρκεια της οικονομικής κρίσης οι οικοδομές πάγωσαν και κάποιος που θα είχε επιλέξει να γίνει πολιτικός μηχανικός επειδή πίστευε ότι θα έχει επαγγελματική αποκατάσταση θα απογοητευόταν εκείνα τα χρόνια.
Τώρα με την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης τα πράγματα είναι ακόμα πιο ρευστά.
Αυτή την στιγμή οι απόφοιτοί πληροφορικής έχουν σχεδόν μηδενική ανεργία αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει σε λίγα χρόνια και πόση ζήτηση θα υπάρχει σε λίγα χρόνια.
Υπάρχει και η λογική των καλών οικονομικών απολαβών αλλά και εδώ τα πράγματα είναι σύνθετα.
Ακόμα και αν κάποιος σπουδάσει ιατρική, αν δεν είναι καλός στο επάγγελμα του δεν είναι σίγουρο ότι θα τον εμπιστεύονται αρκετοί ασθενείς για να έχει καλές οικονομικές απολαβές.
Υπάρχει η άποψη να σπουδάσει το επάγγελμα που του αρέσει αλλά πολλές φόρες είναι δύσκολο να ξέρεις στα 18 τι σου αρέσει.
Υπάρχει και η ιαπωνική άποψη του ikigai κάνε κάτι που αγαπάς, που είσαι καλός σε αυτό, ο κόσμος το χρειάζεται και είναι διατεθειμένος να σε πληρώσει για αυτό.
Πολύς σωστό αλλά μπορεί να σου πάρει 20+ χρόνια και ακόμα να μην έχεις βρει αυτό το συνδυασμό.
Οπότε πως να επιλέξεις τι να σπουδάσεις.
Ένα χρήσιμο κριτήριο είναι αυτό της περιέργειας.
Τι θέλω να μάθω πώς λειτουργεί ή τι θέλω να μάθω να φτιάχνω.
Θέλω να μάθω πως δουλεύουν οι υπολογιστές ή οι μηχανές , θέλω να μάθω πως αποφασίζουν οι άνθρωποι (ψυχολογία), πως δουλεύει η οικονομία, πως φτιάχνονται οι νόμοι, πως λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα ή πως να θεραπεύω το σώμα.
Ή πως θα μάθω να φτιάνω μηχανές, σπίτια, τέχνη, νόμους ή να θεραπεύω ζώα, ανθρώπους.
Τα χρόνια των σπουδών είναι αρκετά και ο μόνος τρόπος που θα σε κινητοποιήσει να σηκώνεσαι κάθε μέρα και να πηγαίνεις να παρακολουθείς τα μαθήματα είναι η περιέργεια που θα έχεις να κατανοήσεις πως δουλεύουν τα πράγματα και πως εσύ μπορείς να τα κάνεις να δουλεύουν καλύτερα.
Η περιέργεια είναι αυτή που θα σε κρατήσει όταν τα μαθήματα θα είναι αρκετά απαιτητικά και θα θέλει αρκετή προσπάθεια για να ολοκληρώσεις τις σπουδές σου.
Και πολλές φορές αυτή η περιέργεια να κατανοήσεις ένα γνωστικό αντικείμενο καλύτερα είναι που θα σε κάνει εξαιρετικό/η, περιζήτητο/η και ευτυχισμένο/η επαγγελματία.
Εν κατακλείδι το πιο σημαντικό που χρειάζεται να θυμάστε είναι ό,τι επάγγελμα και να επιλέξετε όλα είναι χρήσιμα στην κοινωνία και όλα τα επαγγέλματα είναι αξιοσέβαστα και πολύτιμα για την λειτουργία της κοινωνίας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου