Τετάρτη 2 Ιουλίου 2025

 


Όταν το σχολείο στενεύει - Οι συγχωνεύσεις που πνίγουν την εκπαίδευση

Στο όνομα της εξοικονόμησης πόρων, η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από βίαιες συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και τμημάτων. Το τίμημα; Υποβάθμιση της διδασκαλίας, κοινωνικές ανισότητες, και μαθητές σε αίθουσες χωρίς ανάσα. Και το 2025‑2026 προμηνύεται ακόμη πιο πιεστικό.

Η σχολική χρονιά 2024‑2025 ξεκίνησε με 1.300 συγχωνεύσεις τμημάτων πανελλαδικά, σύμφωνα με στοιχεία εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Η πρακτική αυτή, αν και παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως «οργανωτική βελτίωση», οδήγησε σε:

  • Δημοτικά σχολεία με 28 έως 30 μαθητές ανά τάξη (το ανώτατο επιτρεπτό όριο),

  • Μειωμένες ώρες ενισχυτικής διδασκαλίας λόγω μείωσης εκπαιδευτικού προσωπικού,

  • Αδυναμία εξατομικευμένης προσέγγισης, κυρίως σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Στην Ξάνθη, η συγχώνευση του 9ου και 18ου Δημοτικού Σχολείου δημιούργησε τμήματα των 29 μαθητών χωρίς υποδομές για γυμναστική ή ειδικά μαθήματα. Παρόμοια περίπτωση στο Κερατσίνι, όπου στην Ε' τάξη φοιτούν 46 μαθητές, εκ των οποίων 8 με ειδικές ανάγκες.

Η συγχώνευση δεν αφορά μόνο τα τμήματα αλλά και τα ίδια τα σχολεία. Το 2024‑2025, τουλάχιστον 45 σχολεία συγχωνεύθηκαν ή έκλεισαν.

Στην Καβάλα, το 10ο Δημοτικό καταργήθηκε παρά τις έντονες αντιδράσεις. Οι μαθητές υποχρεώθηκαν να μετακινούνται καθημερινά έως και 7 χιλιόμετρα, ενώ οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι δεν υπήρξε καν ενημέρωση πριν την απόφαση.

Ανάλογες συγχωνεύσεις καταγράφηκαν σε:

  • Χανιά,

  • Αλεξανδρούπολη,

  • Ηράκλειο,

  • Λάρισα.

Οι συγχωνεύσεις δημιούργησαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στα ειδικά σχολεία και στα τμήματα ένταξης.

  • Μαθητές με γνωματεύσεις (ΔΕΠΥ, αυτισμός, μαθησιακές δυσκολίες) δεν υποστηρίζονται επαρκώς.

  • Πολλές φορές δεν προσλαμβάνεται ειδικός παιδαγωγός λόγω «μη επαρκούς αριθμού μαθητών».

Σε ειδικό σχολείο στον Βόρειο Τομέα Αθηνών, 7 παιδιά με αυτισμό τοποθετήθηκαν σε κοινό τμήμα Γυμνασίου λόγω «διοικητικής συγχώνευσης», χωρίς συνοδό, χωρίς υποστηρικτικό υλικό, και με έναν δάσκαλο για όλη την τάξη.

Η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από απροσδόκητες μετακινήσεις καθηγητών. Εκπαιδευτικοί με οργανική θέση μετακινήθηκαν ακόμη και σε τρία διαφορετικά σχολεία, με ωράρια κατακερματισμένα και ελάχιστο διδακτικό χρόνο ουσίας.

Αποτέλεσμα:

  • Καθυστέρηση ύλης,

  • Μηδαμινός παιδαγωγικός δεσμός με το τμήμα,

  • Συρρίκνωση δραστηριοτήτων και ομαδικών προγραμμάτων.

Προβλήματα για τη σχολική χρονιά 2025‑2026

Η νέα σχολική χρονιά, σύμφωνα με προσχέδιο του ΥΠΑΙΘ, προβλέπει:

  • Νέες συγχωνεύσεις σε επαρχιακά και νησιωτικά σχολεία, με βάση τη μείωση γεννήσεων (40% πτώση από το 2010).

  • Αύξηση μαθητών ανά τάξη στα νηπιαγωγεία και δημοτικά, όπου αναμένονται να συγχωνευθούν έως 650 τμήματα.

Κίνδυνοι:

  1. Αυξημένη σχολική διαρροή – ειδικά σε περιοχές με μεταναστευτικό και Ρομά πληθυσμό.

  2. Ανισότητες – οικογένειες που δεν μπορούν να πληρώνουν φροντιστήρια θα μείνουν χωρίς εναλλακτικές.

  3. Υποβάθμιση σχολικού περιβάλλοντος – συνωστισμός, εξουθένωση εκπαιδευτικών, ελλιπής εποπτεία.

Τι ζητούν οι εκπαιδευτικοί

Οι ΕΛΜΕ και ΔΟΕ προτείνουν:

  • Μέγιστο αριθμό 22 μαθητών ανά τάξη.

  • Διατήρηση μικρών σχολείων ως εκπαιδευτικά κύτταρα κοινότητας.

  • Αναστολή συγχωνεύσεων χωρίς τεκμηριωμένη εκπαιδευτική αξιολόγηση.

  • Άμεση πρόσληψη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και ειδικοτήτων.


Δεν υπάρχουν σχόλια: