Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025

 

Οταν το άγχος των μαθητών «χτυπάει κόκκινο» εξαιτίας της πίεσης των γονιών για υψηλές βαθμολογικές επιδόσεις...

Ένα μοντεσσοριανό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας απαγόρευσε την πρόσβαση των γονέων στους βαθμούς των παιδιών για μια περίοδο, σε μια προσπάθεια να μειώσει την πίεση στους μαθητές για υψηλές επιδόσεις!

Όπως πολλές χώρες, η Ολλανδία έχει ένα σύστημα βάσει του οποίου οι μαθητές χρειάζονται έναν συγκεκριμένο μέσο όρο για να προχωρήσουν στο επόμενο έτος, αλλά το σχολείο Jordan – Montessori Lyceum Utrecht διαπίστωσε ότι μια ευρέως χρησιμοποιούμενη εφαρμογή κινητών, που κοινοποιεί άμεσα τη βαθμολογία των μαθητών στους γονείς τους, αύξανε το άγχος στα παιδιά.

Ο καθηγητής οικονομικών του σχολείου, Stijn Uittenbogaard, σύμφωνα με ρεπορτάζ του βρετανικού Γκάρντιαν, μελέτησε 500 από τους μαθητές του στο σχολείο, και ανακάλυψε ότι όταν οι γονείς έλεγχαν την εφαρμογή τακτικά, τα παιδιά βαθμολόγησαν το άγχος τους με 2,7 στα πέντε. Εκείνοι των οποίων οι γονείς δεν έλεγχαν συνεχώς ανέφεραν επίπεδο δύο.
 
«Αυτή η έντονη πίεση για να επιτύχουν οι μαθητές είναι πραγματικά μια σύγχρονη κατάσταση κατά τη γνώμη μου», είπε ο Uittenbogaard.
 
«Όταν ήμουν στο σχολείο, γινόταν μεν αναφορά βαθμών στους γονείς τέσσερις φορές το χρόνο, αλλά πέραν αυτού μπορούσες να πεις στους γονείς σου εσύ ο ίδιος πότε και τι ήθελες. Τώρα οι γονείς λαμβάνουν μια ειδοποίηση push στα τηλέφωνά τους: "Γεια σας, το παιδί σας είχε ένα νέο βαθμολογικό αποτέλεσμα" και έτσι όταν το παιδί φτάνει στο σπίτι οι γονείς του είναι ήδη έτοιμοι και του λένε «έλα να μιλήσουμε». Αυτό είναι φρικτό.”

Αφού συζήτησε το θέμα με τον διευθυντή Geert Looyschelder, η διοίκηση του σχολείου πρότεινε μια διακοπή ενός μήνα στην κοινοποίηση των αποτελεσμάτων. Οι ομάδες των  μαθητών ήταν φυσικά θετικές, αλλά επίσης το 95% των γονέων συμφώνησε και το συμβούλιο γονέων επέμεινε σε μεγαλύτερη αναστολή 10 εβδομάδων.

Ο κ.Looyschelder, εκπαιδευτικός για 40 χρόνια, πιστεύει ότι το άγχος για τους βαθμούς στο κανονικό σχολικό σύστημα της Ολλανδίας κυριαρχεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής όπως η ενσυναίσθηση και η ευελιξία. Η μέθοδος Montessori, είπε, είχε να κάνει με το να δοθεί στους μαθητές «υπευθυνότητα και ιδιοκτησία των επιλογών που κάνουν στη μαθησιακή τους διαδικασία».

«Το γεγονός ότι οι γονείς σήερα κοιτάζουν πάνω από τους ώμους των μαθητών προκαλεί μόνο άγχος», είπε. «Στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, λέμε πάντα: «Έχετε το δικαίωμα να κάνετε λάθη. Έτσι μαθαίνεις».

Ο Lobke Vlaming, διευθυντής του Ouders en Onderwijs, μιας εθνικής ένωσης γονέων, είπε ότι οι αντιδράσεις για την πιλοτική αυτή απόφαση ήταν θετικές.

Σημειώνουμε ότι η απόφαση αυτή ελήφθη πριν από περίπου 3 μήνες και θα είχε ενδιαφέρον να δει κανείς τα αποτελέσματα που επέφερε στην ψυχολογία των μαθητών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: