Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.), προκηρύσσει τον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, «Ηγέτες Ακεραιότητας του Αύριο», με θέμα: «Οι νέοι συζητούν για τη διαφθορά και τους τρόπους αντιμετώπισής της». 

Στόχος του Διαγωνισμού είναι να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες πάνω σε θέματα που σχετίζονται με τις αξίες της ακεραιότητας, της διαφάνειας, της δημόσιας λογοδοσίας, της ισονομίας, της δικαιοσύνης και του σεβασμού.

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Έχοντας ως «πυξίδα» τους δύο προηγούμενους επιτυχημένους μαθητικούς διαγωνισμούς (στους οποίους συμμετείχαν συνολικά 2.192 μαθητές και μαθήτριες από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες με 1.341 έργα από 213 σχολεία από όλη την επικράτεια - για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε την ιστοσελίδα της Ε.Α.Δ.: www.aead.gr), η Εθνική Αρχή Διαφάνειας συνεχίζει τον θεσμό του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού «Ηγέτες Ακεραιότητας του Αύριο», αυτή τη φορά έχοντας στο επίκεντρο αγώνες γραπτού και προφορικού λόγου, στους οποίους μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές και μαθήτριες από τα Λύκεια όλης της Ελλάδας. Εντοπίζοντας συγκεκριμένες παραμέτρους που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών και τελικά θα οδηγήσουν στη συμμετοχή τους στη διαγωνιστική διαδικασία, προτείνεται ως πλαίσιο περιεχομένου για τον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, η συγγραφή δοκιμίου με θέμα «Οι νέοι συζητούν για τη διαφθορά και τους τρόπους αντιμετώπισής της».

Η διαφθορά αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες παγκοσμίως. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο φαινόμενο με πολλαπλές και σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή μιας χώρας, το οποίο οι σύγχρονες κοινωνίες καλούνται να καταπολεμήσουν. Είναι μάλιστα ένα διαχρονικό ζήτημα, το οποίο υποβαθμίζει τους θεσμούς, τις ηθικές και πολιτικές αξίες, ενώ υπονομεύει την υγιή ανάπτυξη των χωρών και το μέλλον των επόμενων γενεών. Παράλληλα, οι επιπτώσεις της διαφθοράς συνδέονται άμεσα με την υπονόμευση των δημοκρατικών θεσμών και τη διεύρυνση των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων.

Η καταπολέμηση της διαφθοράς δεν περιορίζεται μόνο στη λήψη μέτρων από πλευράς δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, αλλά συνδέεται άμεσα με την ατομική ευθύνη και τις πράξεις όλων των πολιτών που ζουν σε μια κοινωνία. Πολλές καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε στην καθημερινή ζωή μας μπορούν να δημιουργήσουν προκλήσεις που «δοκιμάζουν» την ακεραιότητα και την ηθική κρίση μας, όπως για παράδειγμα, το να χρησιμοποιήσουμε τη θέση ή το αξίωμά μας για να ευνοήσουμε κάποιον σε βάρος κάποιου άλλου.

Ως εκ τούτου, η καταπολέμηση ενός τόσο σύνθετου φαινομένου απαιτεί συλλογική προσπάθεια και συνεχή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, τόσο της ευρύτερης κοινωνίας όσο και της νέας γενιάς, ώστε οι νέοι και οι νέες της χώρας να εξοπλιστούν με τα απαραίτητα εφόδια για να αντισταθούν στη διαφθορά και να συμβάλλουν στην πρόληψή της. Η οικοδόμηση μιας κοινωνίας που θα είναι λιγότερο ανεκτική στη διαφθορά ξεκινά από την ενίσχυση των προσωπικών μας ηθικών αξιών και την ικανότητά μας να ενεργούμε με βάση αυτές.

Η ευαισθητοποίηση της νέας γενιάς πάνω στις έννοιες της διαφάνειας, της ακεραιότητας, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας, της ισονομίας, της ισότητας κ.λπ. και η ανάδειξή της σε πρωταγωνιστή της προσπάθειας για την καταπολέμηση της διαφθοράς, αποτελεί προτεραιότητα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Μέσα από τη διοργάνωση δράσεων ευαισθητοποίησής των νέων, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας επιδιώκει να συμβάλλει στη διαμόρφωση των αυριανών ενεργών πολιτών της κοινωνίας μας, οι οποίοι θα είναι ενημερωμένοι, ευαισθητοποιημένοι, σκεπτόμενοι, προβληματισμένοι, πραγματικά ενεργοί και εξοικειωμένοι με τα δημοκρατικά ιδεώδη, διαμορφώνοντας σταδιακά μια νοοτροπία μη ανοχής στο φαινόμενο της διαφθοράς.

Β. ΣΤΟΧΟΙ

Τι είναι διαφθορά; Πώς αντιλαμβάνονται οι νέοι και οι νέες τη διαφθορά στην καθημερινότητά τους; Γιατί υπάρχει διαφθορά; Πώς μπορεί η διαφθορά να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και πώς μπορούν να συμβάλλουν οι νέοι και οι νέες σε αυτό; Πώς η διαφθορά επηρεάζει την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας;

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές/τριες καλούνται να αναγνωρίσουν τη σοβαρότητα και τις παραμέτρους του προβλήματος, να συζητήσουν και να καταγράψουν τις αιτίες, τις συνέπειες, τα μέτρα πρόληψης και τους τρόπους αντιμετώπισής του.

Η συμμετοχή θα δώσει στους μαθητές/τριες την ευκαιρία να αναπτύξουν την κριτική ικανότητά τους, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να καλλιεργήσουν τις επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητές τους και να εκφράσουν με τεκμηριωμένο τρόπο τις ανησυχίες και τις απόψεις τους, σχετικά με το θέμα του Διαγωνισμού.

Μέσω του Διαγωνισμού, επιδιώκονται η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών του Λυκείου, σε θέματα που σχετίζονται με τη διαφάνεια και την κατανόηση των εννοιών της ακεραιότητας, της δικαιοσύνης, της διαφθοράς και των αίτιών της, καθώς και προτάσεων αντιμετώπισής της στις σύγχρονες κοινωνίες, με σκοπό την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης τους, μέσα από τη διατύπωση επιχειρημάτων και γενικώς τεκμηριωμένου γραπτού ή/και προφορικού λόγου.

Η συμμετοχή μαθητών/τριών με δοκίμια θα δώσει την ευκαιρία και θα αποτελέσει αφορμή για τους εκπαιδευτικούς να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους νέους και τις νέες, πάνω στο πάντα επίκαιρο ζήτημα της διαφθοράς και της καταπολέμησής της, τα διδάγματα που προσφέρει η ιστορία, αλλά και να συζητήσουν μαζί τους και να αφουγκραστούν τις ανησυχίες και τη δική τους οπτική, για το πώς αντιλαμβάνονται την έννοια της διαφθοράς στην καθημερινότητά τους.

Ο Διαγωνισμός αποσκοπεί στην:

 • κατανόηση και ανάδειξη των εννοιών της διαφάνειας, της ακεραιότητας, της δικαιοσύνης και της καταπολέμησης της διαφθοράς
• ανάδειξη της ικανότητας του/της μαθητή/τριας να θέτει στόχους, να αναπτύσσει κριτική και δημιουργική σκέψη
• καλλιέργεια των διανοητικών ικανοτήτων των μαθητών/τριών, τον εμπλουτισμό των γνώσεών τους και την απόκτηση ευχέρειας και ετοιμότητας στον προφορικό λόγο, ιδιαίτερα ενώπιον ακροατηρίου
• ανάδειξη της δημιουργικής έκφρασης των μαθητών/τριών.

Γ. ΦΟΡΕΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Ο Διαγωνισμός διοργανώνεται κάθε δύο έτη από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία φέρει την ευθύνη υλοποίησής του και αναλαμβάνει να διασφαλίσει την προστασία των προσωπικών δεδομένων και τα πνευματικά δικαιώματα των συμμετεχόντων/δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Δ. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Ο Διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές/τριες των Α’, Β’, Γ’ τάξεων Λυκείου όλων των σχολείων της επικράτειας, οι οποίοι καλούνται να υποβάλουν ατομικά ένα δοκίμιο 600 - 800 λέξεων, όπου θα προσεγγίσουν το φαινόμενο της διαφθοράς και θα αναπτύξουν τα ως άνω ζητήματα με έμφαση στις αιτίες, στα αποτελέσματα και στους τρόπους αντιμετώπισής του.

Η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και δεν έχει οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/τριες και τα σχολεία, με εξαίρεση τυχόν έξοδα μετακίνησης των μαθητών/τριών που θα λάβουν μέρος στη 2η φάση του Διαγωνισμού, που θα διεξαχθεί στην Αθήνα. Επισημαίνεται ότι, σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης των εν θέματι εξόδων, δύναται η Εθνική Αρχή Διαφάνειας να καλύψει τη δαπάνη, κατόπιν εξέτασης σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος.

Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων τους.

Ε. ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Ο Διαγωνισμός του σχολικού έτους 2024 ‐ 2025 θα πραγματοποιηθεί σε δύο (2) Φάσεις, όπως περιγράφεται παρακάτω:

1η ΦΑΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ: ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΔΟΚΙΜΙΟΥ

Βάσει του ανωτέρου πλαισίου, οι μαθητές/τριες που θα συμμετάσχουν καλούνται, μέσω της συγγραφής ενός δοκιμίου έκτασης 600 - 800 λέξεων, να προσεγγίσουν το φαινόμενο της διαφθοράς από τη δική τους οπτική και να αναλύσουν τις αιτίες και τις συνέπειες του προβλήματος, προτείνοντας πιθανές λύσεις αντιμετώπισής του.

Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες μπορούν να επικεντρωθούν στις ακόλουθες πτυχές του θέματος:

• Τι είναι διαφθορά;
• Πώς αντιλαμβάνονται οι νέοι/νέες τη διαφθορά στην καθημερινότητά τους;
• Πώς η διαφθορά επηρεάζει την ανάπτυξη μιας χώρας;
• Γιατί συντηρούνται τα φαινόμενα της διαφθοράς;
• Πώς μπορεί να καλλιεργηθεί η διαφάνεια και η ακεραιότητα σε μια κοινωνία;
• Πώς εξασφαλίζεται το κράτος δικαίου και η ισονομία μέσα στην κοινωνία;
• Πώς θα έπειθαν οι νέοι/νέες τους φορείς χάραξης πολιτικής να εξασφαλίσουν μια κοινωνία απαλλαγμένη από τη διαφθορά;
• Πώς μπορεί η διαφθορά να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και πώς μπορούν να συμβάλλουν οι νέοι/νέες σε αυτό;

Στην αξιολόγηση των γραπτών, θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάδειξη της κριτικής σκέψης και στη συνθετική ικανότητα των μαθητών/τριών.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ 1η ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ:

Τα δοκίμια που θα υποβληθούν θα αξιολογηθούν με βάση τα παρακάτω κριτήρια:

• κατανόηση του φαινομένου της διαφθοράς
• πληρότητα και σαφήνεια των επιχειρημάτων
• ορθότητα και πλούτος ιδεών
• λεκτική αρτιότητα
• πρωτοτυπία των ιδεών
• σαφήνεια και ικανότητα οργάνωσης της σκέψης
• αναλυτική - συνθετική σκέψη
• επιχειρηματολογία και τεκμηρίωση

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΔΟΚΙΜΙΟΥ

Τα κείμενα των δοκιμίων θα είναι:

• ατομικές εργασίες έκτασης 600 - 800 λέξεων
• δακτυλογραφημένα σε Η/Υ (όχι χειρόγραφα) με χρήση προγράμματος επεξεργασίας κειμένου
(π.χ. MS Word)
• με μέγεθος ελληνικών χαρακτήρων τις δώδεκα (12) στιγμές και διάστιχο 1,5 γραμμή,
προκειμένου τα κείμενα να είναι ευανάγνωστα.

Η Επιτροπή Αξιολόγησης διατηρεί το δικαίωμα να μην αξιολογήσει δυσανάγνωστα κείμενα, ενώ δεν θα αξιολογούνται συλλογικά δοκίμια.

Όλα τα παραγόμενα έργα πρέπει να είναι πρωτότυπα, ανέκδοτα και αδημοσίευτα.

Από το σύνολο των υποβληθέντων δοκιμίων, τα είκοσι (20) δοκίμια που θα λάβουν την υψηλότερη βαθμολογία από την Επιτροπή Αξιολόγησης, θα προκριθούν στη 2η φάση του Διαγωνισμού.

2η ΦΑΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕΣΩ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΛΟΓΟΥ

Οι είκοσι (20) μαθητές/τριες, των οποίων τα δοκίμια θα διακριθούν κατά την 1η φάση του Διαγωνισμού, θα κληθούν να συμμετάσχουν σε εκδήλωση, στην οποία θα παρουσιάσουν τα κείμενά τους, αξιοποιώντας τις επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητές τους και διατυπώνοντας σαφή και τεκμηριωμένο λόγο. Η διαδικασία θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια:

1) Προφορική παρουσίαση των βασικών σημείων των δοκιμίων: Οι μαθητές/τριες καλούνται σε χρονικό διάστημα 5 - 7 λεπτών να παρουσιάσουν τα βασικά ζητήματα που έχουν θέσει στο κείμενό τους. Η χρήση αρχείου παρουσίασης (ppt) ή πίνακα παρουσίασης είναι προαιρετική.

2) Απάντηση σε ερωτήματα της Επιτροπής Αξιολόγησης: Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης, κάθε μαθητής/τρια θα δεχτεί δύο (2) ερωτήσεις από τα μέλη της Επιτροπής που θα αφορούν στην παρουσίαση του δοκιμίου του, έχοντας τη δυνατότητα να απαντήσει σε χρονικό διάστημα 2 - 3 λεπτών.

3) Συμμετοχή σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης: Οι μαθητές/τριες θα συζητήσουν για το φαινόμενο της διαφθοράς με εκπροσώπους του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, συγγραφείς, εκπροσώπους της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας και των ΜΜΕ, βάσει αποσπασμάτων/άρθρων από εφημερίδες ή/και ιστοσελίδες, τα οποία θα τους δοθούν την ώρα της συζήτησης, έχοντας επαρκή χρόνο να τα επεξεργαστούν και να τοποθετηθούν επί αυτών.

Μετά την ολοκλήρωση της 2ης Φάσης του Διαγωνισμού, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τη συμμετοχή των μαθητών/τριών, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στο περιεχόμενο της παρουσίασης, την οργάνωση και τη δομή της επιχειρηματολογίας, την κριτική σκέψη, τη λογική συγκρότηση και τη συνέπεια, τη σαφήνεια και την καθαρότητα της σκέψης, την ετοιμολογία και την πειστικότητα. Οι τρεις (3) συμμετοχές που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη βαθμολογία, θα αναδειχθούν νικητές του Διαγωνισμού. Κριτήρια Αξιολόγησης 2ης Φάσης Διαγωνισμoύ

Παρουσίαση

• περιεχόμενο
• επιχειρηματολογία
• δομημένος λόγος
• εκφορά λόγου
• σκηνική παρουσία
• τήρηση των χρονικών ορίων •

Απάντηση σε ερωτήσεις

• κατανόηση ερωτημάτων
• εκφορά λόγου
• κριτική σκέψη
• ετοιμολογία
• πειστικότητα
• επιχειρηματολογία & τεκμηρίωση Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας
• κατανόηση ζητημάτων
• εύστοχη τοποθέτηση επί του θέματος
• κριτική σκέψη
• επιχειρηματολογία
• ευχέρεια
• ετοιμότητα
• ευγένεια

Σημειώνεται ότι η 2η Φάση του Διαγωνισμού θα διεξαχθεί με φυσική παρουσία στην Αθήνα σε χώρο, ο οποίος θα επιλεγεί από τον Φορέα Διοργάνωσης. Τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής βαρύνουν αποκλειστικά τους συμμετέχοντες. Σε περίπτωση μη δυνατότητας κάλυψης των εξόδων μετακίνησης και διαμονής από τους συμμετέχοντες και κατόπιν υποβολής και εξέτασης σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος, δύναται τα έξοδα να καλυφθούν από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Η κάλυψη της εν λόγω δαπάνης θα αφορά τη μετακίνηση και διαμονή του/της υποψήφιου/ας και ενός/μίας συνοδού του/της (ένας συνοδός ανά συμμετέχοντα.

ΣΤ. ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Η συμμετοχή στον Διαγωνισμό προϋποθέτει την τήρηση βασικών κανόνων, οι οποίοι είναι ουσιώδεις προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή και δίκαιη διεξαγωγή του. Ο σεβασμός προς όλους τους συμμετέχοντες αποτελεί θεμελιώδη αρχή, προάγοντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον συνεργασίας και αλληλοεκτίμησης.

Επιπλέον, όλα τα υποβληθέντα δοκίμια θα πρέπει να είναι πρωτότυπα και θα υποβληθούν σε έλεγχο, μέσω εξειδικευμένου λογισμικού για πιθανή λογοκλοπή, με την ποινή του αποκλεισμού για όσους δεν συμμορφώνονται.

Ζ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Ημερομηνία έναρξης του Διαγωνισμού

Ημερομηνία έναρξης του Διαγωνισμού ορίζεται η 1η Νοεμβρίου 2024. Οι Διευθυντές/ντριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρακαλούνται να μεριμνήσουν για την έγκαιρη αποστολή της προκήρυξης στα σχολεία αρμοδιότητάς τους (δημόσια και ιδιωτικά).

ΣΤΑΔΙΟ 1ο: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σε ζητήματα διαφάνειας, ακεραιότητας και λογοδοσίας, σκόπιμη κρίνεται η ενημέρωσή τους από τους εκπαιδευτικούς για τα εν λόγω θέματα. Μέσα από την ενημέρωση αυτή, οι εκπαιδευτικοί θα βοηθήσουν τους μαθητές/τριες να εξοικειωθούν με τις σύνθετες αυτές έννοιες, προκειμένου να κατανοήσουν και να προσεγγίσουν το θέμα του Διαγωνισμού. Προτείνεται η ενημέρωση να συνοδεύεται από δραστηριότητες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για τους μαθητές, όπως ανάγνωση σχετικών άρθρων από τον Τύπο, λογοτεχνικών κειμένων, παρακολούθηση οπτικοακουστικού υλικού, καθώς και περιήγηση σε σχετικές ιστοσελίδες.

Ενδεικτικά παρατίθενται οι εξής πηγές: Ιστότοποι:

Ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας: www.aead.gr

Ιστοσελίδα Γραφείου Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα με εκπαιδευτικό υλικό για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (στην αγγλική γλώσσα): https://www.unodc.org/e4j/en/secondary/index.html
“Εγχειρίδιο πολιτικής για τις Αρχές καταπολέμησης της διαφθοράς και η ουσιαστική εμπλοκή των νέων στην καταπολέμησή της» (“Policy Guide for national Anti-Corruption Authorities on meaningful Youth Engagement in Anti-Corruption Work” – αγγλόφωνη πηγή). Στο Εγχειρίδιο γίνεται ειδική αναφορά (σελ. 16) στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Ηγέτες Ακεραιότητας του Αύριο» που διοργανώνει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της Αρχής αποτελεί μια από τις πλέον καλές πρακτικές διεθνώς για την καταπολέμηση της διαφθοράς: https://grace.unodc.org/grace/en/youth-empowerment/policy-guide-for-nat…- authorities-on-meaningful-youth-engagement-in-anti-corruption-work.html
Βιβλιογραφία:
Αισχύλος «Πέρσες» (472 π.Χ.) Σοφοκλής «Αντιγόνη» (441 π.Χ.)
Βακαλό Ελένη «Πώς έγινε ένας κακός άνθρωπος» (1978) Δελμούζος Αλέξανδρος «Το ανθρωπιστικό ιδανικό» Καβάφης Κωνσταντίνος «Θερμοπύλες» (1901, 1903) Καρκαβίτσας Αντρέας «Ο ζητιάνος» (1897)
Κάφκα Φραντς «Μπροστά στο νόμο» (1915)
Ντογκανίς Καρίν «Στις Απαρχές της Διαφθοράς», Εκδ. Πολύτροπον (2009)
Συλλογικό «Διακυβέρνηση και Διαφθορά», Εκδ. Παπαζήσης (2011)
Συλλογικό «Εγκλήματα των Ισχυρών, Διαφθορά, Οικονομικό και Οργανωμένο Έγκλημα», Εκδ. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστημίου (2019)
Σταύρος Κάτσιος και Ιωάννης Μπλάτσος «Διαφθορά, Οργανωμένο Έγκλημα και Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις» Εκδ. Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις (2022)
Το Σύνταγμα της Ελλάδας:
https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntag…
Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:l3350…
Το νικητήριο έργο της 4ης κατηγορίας του 1ου Μαθητικού Διαγωνισμού της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, «Ηγέτες Ακεραιότητας του Αύριο»:
Τίτλος Έργου: «Να με κοιτάς στα μάτια»
Δημιουργός: Ασημάκης Χρονάς
Σχολική Μονάδα: Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά
https://www.youtube.com/watch?v=NJvHN31RJPk
Προτεινόμενες ταινίες:
Γκάντι, Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Ατένμπορο (1982)
Λίνκολν, Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλπμπεργκ (2012)
Στηβ Τζομπς, Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ (2015)
Οι αδιάφθοροι, Σκηνοθεσία: Μπράιαν Ντε Πάλμα (1987) Το αλάτι της γης, Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς (2014)
Έριν Μπρόκοβιτς, Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ (2000)

ΣΤΑΔΙΟ 2ο: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

Η προετοιμασία των συμμετοχών προτείνεται να πραγματοποιείται εντός του ωρολογίου προγράμματος, στο πλαίσιο διδασκαλίας των μαθημάτων, καθώς το θέμα του Διαγωνισμού μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων μέσα στη σχολική αίθουσα ή να αποτελέσει έναυσμα δημιουργίας,.

Ενδεικτικά, η προετοιμασία για τον Διαγωνισμό μπορεί να ενταχθεί στη διδακτική διαδικασία των μαθημάτων της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Πολιτικής Παιδείας (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Κράτος Δικαίου και Κοινωνιολογία) και της Έκφρασης-Έκθεσης, καθώς και των Αρχών Φιλοσοφίας.

ΣΤΑΔΙΟ 3ο: ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

Οι Διευθυντές/ντριες ή οι Προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων συλλέγουν τα δοκίμια των μαθητών/τριών και τα αποστέλλουν συγκεντρωτικά από την επίσημη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) της σχολικής μονάδας/σχολείου, με καταληκτική ημερομηνία αποστολής την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025, και ώρα 23:59 στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση studentcompetition@aead.gr. Για την εγκυρότητα της συμμετοχής λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία ηλεκτρονικής αποστολής των δοκιμίων.

Τα δοκίμια θα πρέπει να συνοδεύονται από:

- Κατάσταση (βλ. Παράρτημα 1) με το ονοματεπώνυμο του/της μαθητή/τριας που συμμετέχει
στον Διαγωνισμό, το ονοματεπώνυμο των γονέων/κηδεμόνων του/της, τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και τα στοιχεία επικοινωνίας της σχολικής μονάδας/σχολείου, η οποία (κατάσταση) συμπληρώνεται με επιμέλεια των Διευθυντών/ντριών ή Προϊσταμένων της σχολικής μονάδας/σχολείου.

Σημειώνεται ότι το ονοματεπώνυμο του/της μαθητή/τριας θα πρέπει να αναγράφεται και στο τέλος του δοκιμίου. Σε περίπτωση που μια σχολική μονάδα/σχολείο συμμετέχει με περισσότερους του ενός/μιας μαθητή/τριας, θα πρέπει να αποστείλει ένα ενιαίο, συγκεντρωτικό αρχείο excel, στο οποίο να καταγράφονται όλα τα παραπάνω στοιχεία για κάθε μαθητή/τρια ξεχωριστά.

- Αίτηση συμμετοχής στον Διαγωνισμό (βλ. Παράρτημα 2) υπογεγραμμένη από τον/την γονέα/κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας

- Υπεύθυνη δήλωση από τον/την γονέα/κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας (βλ. Παράρτημα 3) ότι συμφωνεί με τη συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στον Διαγωνισμό και αποδέχεται τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής και σε περίπτωση που διακριθεί το έργο - δοκίμιο, αποδέχεται τη δημοσίευσή του σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, την ανάρτησή του στην ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και συναινεί στη φωτογράφιση ή/και βιντεοσκόπηση του/της ως άνω μαθητή/τριας, στο πλαίσιο διεξαγωγής της 2ης Φάσης του Διαγωνισμού και της Τελετής Βράβευσης, για τυχόν περαιτέρω δημόσια προβολή της ως άνω εκδήλωσης στον δικτυακό τόπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των φορέων που συμμετείχαν στη διεξαγωγή του εν λόγω Διαγωνισμού, καθώς επίσης και για λόγους ενημέρωσης του κοινού μέσω της τηλεόρασης, του Τύπου και του Διαδικτύου.

ΣΤΑΔΙΟ 4ο: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, θα συσταθούν δύο (2) Επιτροπές Αξιολόγησης.

Η πρώτη Επιτροπή, η οποία θα είναι πενταμελής, θα αξιολογήσει το σύνολο των συμμετοχών κατά την 1η Φάση του Διαγωνισμού και θα αποτελείται από δυο εκπροσώπους της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, έναν εκπρόσωπο του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και έναν εκπρόσωπο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης.

Η δεύτερη Επιτροπή (2η Φάση του Διαγωνισμού) θα είναι πενταμελής και θα αποτελείται από εξειδικευμένα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ακαδημαϊκούς, Συγγραφείς, Δημοσιογράφους και ένα στέλεχος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, το οποίο θα έχει αμιγώς συμβουλευτικό ρόλο. Η Επιτροπή θα παρακολουθήσει τις παρουσιάσεις των μαθητών/τριών, θα διαμορφώσει και θα υποβάλλει ερωτήματα, θα επιλέξει αποσπάσματα ή/και άρθρα από τον Τύπο για τη στρογγυλή τράπεζα, θα συμμετάσχει στις συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας και θα βαθμολογήσει τους μαθητές/τριες βάσει των κριτηρίων αξιολόγησης.

ΣΤΑΔΙΟ 5ο: ΒΡΑΒΕΥΣΗ

Στις τρεις (3) συμμετοχές που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη βαθμολογία, θα απονεμηθεί τιμητική διάκριση, ενώ όλοι/ες οι μαθητές/τριες θα λάβουν Βεβαίωση συμμετοχής, από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Τα διακριθέντα δοκίμια δύναται να αναρτηθούν στον ιστότοπο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, καθώς και στον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Η. ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Τα υποβληθέντα έργα-δοκίμια δεν αποφέρουν έσοδα στους εμπλεκόμενους φορείς ή σε τρίτους και η χρήση τους γίνεται μόνο για σκοπούς εκπαίδευσης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και όχι εμπορίας ή διαφήμισης. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του Διαγωνισμού και διασφαλίζει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν τον ιστότοπο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας www.aead.gr ή να επικοινωνήσουν στα τηλέφωνα 213 212 9 797 (Αναστασία Αναστασοπούλου), 213 212 9 798 (Διονυσία Τσόπελα) και 213 212 9 794 (Γεωργία Ζαρκινού), ή να αποστείλουν επιστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ηλεκτρονική δ/νση studentcompetition@aead.gr.