Με πρωτοβουλία  των υπουργών παιδείας Κύπρου και Ιταλίας , η χρήση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία  θα συζητηθεί    στο Συμβούλιο υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για ενιαία  κοινή αντιμετώπιση του θέματος.

Την ανακοίνωση αυτή έκανε η υπουργός Παιδείας της Κύπρου Αθηνά Μιχαηλίοδου, η οποία  στη συνεδρίαση  της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού τον περιορισμό της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου (σ.σ. σήμερα το κινητό στη Δημοτική Εκπαίδευση απαγορεύεται, ενώ στη Μέση Εκπαίδευση επιτρέπεται κατά τις ώρες του διαλείμματος και αυτό δημιουργεί σωρεία προβλημάτων).

Η συγκεκριμένη πρόταση της υπουργού Παιδείας της Κύπρου είναι η ίδια με αυτή που που εφαρμόζεται στα στα σχολεία της Ελλάδας: Μεταφορά του κινητού, απενεργοποιημένου, στην τσάντα ή σε θυρίδες στα σχολεία.

Σε ερώτηση  δημσιογράφου για το εάν θα θεσμοθετηθούν ποινές, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι: «Οι ποινές βρίσκονται ήδη στην υφιστάμενη νομοθεσία, ξεκινούν από την απλή επίπληξη και φτάνουν μέχρι την αποβολή. Ξεκινούμε με πολύ απλές ενημερώσεις των παιδιών από φέτος, αν περάσει αυτή η νομοθεσία και, αν χρειαστεί, στα επόμενα χρόνια μπορούμε να τις φτάσουμε μέχρι τέλους. Σκοπός μας δεν είναι η αστυνόμευση αλλά η παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος.

Αναφορικά με το για πόσο διάστημα μπορεί να επιβληθεί αποβολή η υπουργός σημείωσε: «Η αποβολή θα εξαρτάται από τον εκπαιδευτικό και τη διεύθυνση του σχολείου».

Σε ερώτηση αν η αποβολή μπορεί να επαναλαμβάνεται η υπουργός σημείωσε: «Βεβαίως, στην περίπτωσή που είναι πολύ σοβαρό, αν ο μαθητής δεν συμμορφώνεται, δεν επιτυγχάνεται ο στόχος μας, η αποβολή είναι το τελευταίο μέτρο που θα χρειαστεί, θα το κρίνει η διεύθυνση του σχολείου, ανάλογα με την κάθε περίπτωση ξεχωριστά».

Σε ερώτηση αν ο στόχος του υπουργείου είναι να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά ο κανονισμός, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι ο στόχος μας είναι να εφαρμοστεί άμεσα, γι’ αυτό το είχαμε φέρει και νωρίτερα. Παρόλο που υπάρχει αυτή η καθυστέρηση, δεν είναι αργά, γιατί αυτό που ζητάμε είναι ήδη ώριμο και το περιμένουν τα παιδιά. Το περιμένουν κυρίως οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς τους, ώστε να μπορέσουμε να το εφαρμόσουμε άμεσα».

Ερωτηθείσα αν το μέτρο της απαγόρευσης εφαρμόστηκε και σε άλλες χώρες η υπουργός ανέφερε: «Πολλές χώρες το εφαρμόζουν ή το συζητούν τώρα για την πλήρη απαγόρευση. Ήμουν την προηγούμενη εβδομάδα στην Ιταλία και με πρωτοβουλία δική μας και του Ιταλού υπουργού Παιδείας θα προωθηθεί συζήτηση του θέματος στο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να μπορέσουμε να έχουμε μια κοινή αντιμετώπιση. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ήδη στα ιδιωτικά σχολεία της Κύπρου εφαρμόζεται χωρίς κανένα πρόβλημα και ήδη σε αρκετά δημόσια με πρωτοβουλία των Διευθύνσεων εφαρμόζεται, με το κινητό στην έδρα ή το κινητό στη θυρίδα, όπως είπα για τις Τεχνικές Σχολές, άρα δεν είναι κάτι που θα δημιουργήσει πρόβλημα. Είναι ένα θέμα όμως που χρειάζεται συζήτηση με τα παιδιά για δημιουργία κουλτούρας. Γιατί από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι πολύ περίεργο να έχουμε διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης του θέματος».

Σε σχόλιο ότι το επιχείρημα κάποιων που αντέδρασαν ήταν ότι με το να αφαιρεθεί το κινητό 10 λεπτά στο ένα διάλειμμα και 20 λεπτά στο άλλο δεν θα επιτύχουμε κάτι και μάλλον θα πρέπει να αλλάξει ολοκληρωτικά η στρατηγική του υπουργείου, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «Ήδη όλα τα μέτρα και οι αλλαγές που κάνουμε είναι προς αυτήν την κατεύθυνση. Στο να έχω ένα σχολείο πιο παιδαγωγικά σωστό, υγιές, υπέρ του μαθητή. Αυτή η εξάρτηση και η χρήση του κινητού μάς δυσκολεύει. Φαίνεται να είναι παρεμπόδιση στο εκπαιδευτικό έργο. Άρα αν μπορώ να το κάνω για να βοηθήσω έστω τα παιδιά την ώρα που είναι στο σχολείο, γιατί να μην το κάνω; Οι γονείς συμφωνούν μαζί μας»

Σε ερώτηση αν υπάρχουν αποτελέσματα επιστημονικής μελέτης που να συνδέουν τη χρήση του κινητού με ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη, η υπουργός είπε: «Να αναφέρω εδώ ότι γίνονται όλο και χειρότερα τα αποτελέσματα του τελευταίου χρόνου και ειδικά μέσα στο δίμηνο που πέρασε. Να πούμε ότι τα αποτελέσματα μιλούν για επιπτώσεις στη σωματική υγεία αλλά και στην ψυχική υγεία. Οι πιο σοβαρές είναι στην ψυχική: η απομόνωση η κατάθλιψη, θέματα που έχουν να κάνουν με την έλλειψη συγκέντρωσης στους μαθητές. Αυτό το βλέπουμε στην καθημερινότητα. Ακούστηκε και στη συζήτηση σήμερα. Όταν προσπαθείς να κάνεις μάθημα και ακούς συνέχεια τον ήχο του μηνύματος ή όταν είσαι στο διάλειμμα και βλέπεις τα παιδιά το καθένα από μόνο του σκυμμένο πάνω στην οθόνη, αυτό βεβαίως και δημιουργεί πρόβλημα. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο με πιο υγιείς συνθήκες για τα παιδιά και είμαστε εμείς οι ενήλικες που θα δημιουργήσουμε τις υγιείς συνθήκες για τα παιδιά μας. η καλύτερη εποπτεία του μέτρου θα βελτιώσει πολυεπίπεδα την κατάσταση».

Σε ερώτηση αν για το θέμα της απαγόρευσης θα πρέπει να γίνει τροποποίηση κανονισμών ή να θα είναι απόφαση της υπουργού, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε: «Όχι, είναι τροποποίηση των υφιστάμενων κανονισμών, γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ, αλλά η ρύθμιση και η εποπτεία θα γίνει με εσωτερικές εγκυκλίους του ΥΠΑΝ».

Σε ερώτηση αν υπάρχει κάποια γραμμή που να χωρίζει τη χρήση από την υπερχρήση, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «Όχι η χρήση απαγορεύεται στο σχολείο, αυτή είναι η πρότασή μας να επιτρέπεται μόνο για παιδαγωγικούς λόγους ή για έκτακτους λόγους, υγείας.

Σε ερώτηση αν υπάρχει κάποιος χρόνος με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία που μπορεί ο μαθητής να χρησιμοποιεί το κινητό χωρίς να θεωρείται υπερχρήση, η υπουργός σημείωσε ότι: Στο σχολείο δεν μπορεί να γίνει αυτή η μέτρηση. Ευρύτερα στην κοινωνία, ναι, υπάρχει και μέτρηση που λέει ότι πολλές ώρες χρήσης του κινητού από πολύ μικρή ηλικία επηρεάζουν ψυχολογικά αλλά επηρεάζουν και σωματικά (την όραση τους, δημιουργούν πονοκεφάλους) και πάρα πολλά άλλα, αλλά είναι άλλοι ειδικοί να τα αναλύσουν. Εμείς το βλέπουμε παιδαγωγικά. Είναι παρεμπόδιση στη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης και θέλουμε το διάλειμμα να είναι χώρος δημιουργικός και χρόνος δημιουργικός για τα παιδιά».

Σε ερώτηση αν το Συμβούλιο των Υπουργών μιλάει για απαγόρευση η υπουργός ανέφερε ότι μιλάει «για περιορισμό, όπως λέμε και εμείς. Εμείς δεν μιλάμε για πλήρη απαγόρευση, το κινητό θα είναι στην τσάντα θα αξιοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς, σκοπούς σε συνάρτηση και με την υπόλοιπη αξιοποίηση της τεχνολογίας. Δεν το χρειαζόμαστε το κινητό όταν έχουμε το τάμπλετ στο μάθημα για παράδειγμα».